Premierul spaniol Pedro Sánchez solicită UE să „reconsidere” taxele vamale impuse Chinei pentru vehiculele electrice/ Beijingul a intensificat acțiunile de lobby înaintea votului de la Bruxelles

pedro sanchez, premier spaniol, spania, bruxelles, madrid, iberic, consiliul european Sursa foto: European Council

Prim-ministrul spaniol Pedro Sánchez a declarat că țara sa își „reconsideră” poziția cu privire la taxele vamale impuse de Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice chinezești, într-un semn al diviziunilor tot mai mari din cadrul Europei cu privire la tensiunile comerciale cu Beijingul, scrie Financial Times.

Pe fondul îngrijorării că un război comercial ar putea afecta exportatorii spanioli, Sánchez a declarat miercuri în cadrul unei conferințe de presă lângă Shanghai, că este important să se găsească un „compromis” între UE și China.

„Trebuie să fiu direct și sincer . . . Cred că trebuie să ne reconsiderăm, cu toții, nu numai statele membre, ci și Comisia Europeană, poziția față de această mișcare”, a declarat el la Kunshan. „Nu avem nevoie de un alt război, în acest caz un război comercial”.

Comentariile, făcute în timpul celei de-a doua călătorii a lui Sánchez în China în 18 luni, au reprezentat o intervenție semnificativă în disputa comercială dintre China și UE din ultimele luni și semnalează o schimbare în poziția Spaniei.

Sánchez dorește să profite de vizita sa de trei zile în China pentru a stimula exporturile Spaniei către această țară, însă oficialii spanioli sunt îngrijorați de faptul că unul dintre cele mai mari sectoare de export ale sale – carnea de porc – ar putea fi afectat de o anchetă antidumping chineză lansată după anunțarea planului UE de a impune taxele vamale.

Liderul spaniol a răspuns la o întrebare privind votul UE de aprobare a taxelor pentru vehiculele electrice, care este așteptat în octombrie. Spania a fost una dintre cele 11 țări care au votat în favoarea majorării taxelor în cadrul unui sondaj consultativ din iulie. Doar patru țări au votat împotriva măsurii, iar nouă s-au abținut.

Anul trecut, UE a demarat o anchetă de câteva luni privind suspiciunile de subvenții neloiale în industria auto din China, pe fondul temerilor că vehiculele electrice chinezești mai ieftine ar afecta producătorii auto importanți din punct de vedere politic ai statelor membre, într-un moment în care China înregistrează excedente comerciale uriașe.

La încheierea anchetei, blocul celor 27 de state membre a propus, în iunie, creșterea bruscă a taxelor vamale cu până la 37,6 % pentru vehiculele electrice chineze, ceea ce ar duce nivelul tarifelor la aproape 50 % și ar reflecta măsuri similare din partea Statelor Unite. Noile taxe vor fi aprobate cu excepția cazului în care 15 state membre – reprezentând 65% din populația UE – votează împotrivă.

Germania și puternica sa industrie auto, care se teme că China va impune taxe reciproce pentru vehiculele sale, au făcut presiuni asupra statelor membre pentru a se opune măsurilor, care ar urma să dureze cinci ani.

China a făcut, de asemenea, o campanie puternică împotriva taxelor și a lansat o serie de contramăsuri, inclusiv ancheta privind importurile europene de carne de porc. Anul trecut, China a importat din Spania produse din carne de porc în valoare de 1,5 miliarde de dolari, mai mult decât orice altă țară din UE.

Beijingul a deschis, de asemenea, o anchetă antidumping privind produsele lactate europene și a depus o plângere la Organizația Mondială a Comerțului cu privire la taxele planificate de UE.

Președintele chinez Xi Jinping l-a încurajat luni pe Sánchez să joace un „rol constructiv” în construirea relațiilor dintre China și UE, în timp ce premierul spaniol a făcut apel la relații „mai strânse, mai bogate și mai echilibrate”.

„Cred că trebuie să construim punți între Uniunea Europeană și China”, a declarat Sánchez.

Mei Yuan, profesor asistent de economie la Singapore Management University, a declarat că vizarea de către China a sectoarelor sensibile pentru economiile europene, cum ar fi produsele agricole, a fost „o mișcare inteligentă”, adăugând că aceasta a arătat puterea Beijingului în negocierile comerciale, subminând în același timp în mod direct eforturile UE de a-și proteja agricultorii.

Oficialii chinezi se află la Bruxelles în această săptămână pentru discuții privind o soluție, care ar putea include angajamente voluntare de reducere a exporturilor către UE, potrivit oficialilor.

Tensiunile comerciale fac parte dintr-o deteriorare mai amplă a relațiilor dintre Beijing și guvernele occidentale, care au împins companiile să își reducă riscul de expunere la lanțurile de aprovizionare din a doua cea mai mare economie a lumii.

Excedentul comercial al Chinei cu UE a fost de 162,13 miliarde de dolari în primele opt luni ale acestui an, în creștere cu aproape 6% de la an la an. Excedentul comercial al Chinei cu Spania a fost de 17,99 miliarde de dolari în cele șapte luni până în iulie, practic neschimbat față de anul precedent.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.