Proiectul unui nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse va fi accelerat, fiind foarte important pentru apărarea flancului estic al NATO, a transmis vineri, la București, premierul Bulgariei Nikolai Denkov, după discuții la Palatul Victoria cu omologul său, Marcel Ciolacu. Este prima vizită oficială a premierului Denkov de la preluarea mandatului, iar discuțiile de la București au vizat teme de transport, asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre (România este nemulțumită de faptul că Bulgaria nu face lucrările de dragare pe Dunăre care ar ajuta la transportul mărfurilor spre și dinspre Portul Constanța) respectiv proiectul podului Giurgiu – Ruse 2, pod pe care Comisia Europeană îl sprijină, după cum a explicat în mai comisarul pentru Transporturi Adina Vălean. Recent, presa bulgară anunța că Banca Europeană pentru Reconstrucție și Devzoltare (BERD) este interesată să finanțeze proiectul unui nou pod la Giurgiu – Ruse.
Ce a declarat la București, premierul Bulgariei Nicolai Denkov: „Al doilea subiect (n.r după dosarul Schengen) este legat de transport. De ani de zile discutăm de un al doilea pod la Ruse – Giurgiu. Este o direcție foarte importantă care leagă Bulgaria de capitala București. Această direcție a dobândit o dimensiune nouă odată cu începerea războiului din Ucraina de către Rusia. Face parte din direcția logistică pentru pregătirea flancului estic al NATO și de aceea avem toate motivele de a accelera procesul de planificare, proiectare și pregătire a podului în cel mai scurt termen posibil. Am discutat despre posibilele surse de finanțare. Ambele state vor să se realizeze cât mai repede posibil. În același timp, având în vedere că acest proiect necesită timp, din partea noastră s-a pus problema ca, cât în cel mai scurt timp posibil să se pună în funcțiune linia de ferryboat Ruse Giurgiu să putem să ajutăm traficul intens pe linie economică și trebuie să-i ajutăm și pe turiști.”
Marcel Ciolacu: „Sunt extrem de onorat că a ales să facă prima vizită bilaterală în România după preluarea funcției. Am discutat astăzi cu domnul premier Denkov despre relațiile excelente dintre țările noastre confirmate acum și prin Parteneriatul Strategic din martie anul acesta convenit între președinții celor două state. Am avut un schimb consistent de opinii cu privire la prioritățile comune cu scopul de a debloca noi domenii de cooperare pentru dezvoltarea țărilor noastre. Discuțiile noastre au atins domenii de impact pentru cetățenii noștrii precum transporturile sau energia. În primul rând vreau să semnalez interesul arătat de ambele părți pentru proiectul european care va asigura o Dunăre navigabilă precum și pentru construirea unui al doilea pod la Giurgiu-Ruse”.
Ministerul Transporturilor, prin CNAIR a aprobat înființarea Agenției de Control și Încasare (ACI) de la Mocănașu, lângă vama Giurgiu – Ruse, pas important pentru a relua trecerea Dunării cu BAC-ul. Redeschiderea curselor cu BAC-ul lângă Giurgiu – Ruse, la principalul punct de trecere a frontierei dintre România și Bulgaria, a fost promisă de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu de peste un an, însă lucrările pentru amenajarea malurilor Dunării au întârziat, la fel și procedurile administrative pentru a înființarea punctului de frontieră, control și încasare de la Ostrovul Mocănașu. BAC-ul de la Mocănașu a funcționat până în 2005. Trecerea Dunării cu BAC-ul va reduce aglomerația din vama Giurgiu-Ruse, podul Prieteniei fiind cu o singură bandă/sens și capacitate depășită în sezonul estival.
„Redeschidem punctul de frontieră permanent de la Giurgiu – Ruse pentru trecerea Dunării cu feribotul! Prin Acordul semnat astăzi, între Guvernul României și cel al Republicii Bulgaria, acest punct de trecere va fi deschis permanent pentru pasageri și pentru vehiculele cu masă maximă de 40 de tone. Acordul pentru trecerea cu feribotul a frontierei româno-bulgare va intra în vigoare în toamna acestui an. Mai mult, la întâlnirea de astăzi cu delegația bulgară am reamintit importanța derulării cât mai rapide a proiectului Fast Danube. Este în interesul economic al ambelor țări ca Dunărea să fie navigabilă pe toată perioada anului. Aceasta va permite transportul unor volume mult mai mari de mărfuri pe Dunăre (ceea ce în contextul conflictului din Ucraina are o importanță deosebită pentru economia altor state membre ale Uniunii Europene)”, a transmis Grindeanu în aprilie 2022.
Între România și Bulgaria, peste Dunăre sunt doar două poduri: Podul Prieteniei (1954) și Podul Noua Europă (2013) construit integral de partea bulgară. Podul Giurgiu – Ruse are o lungime totală de 2223,93 metri și include 37 de deschideri, partea rutieră este amplasată pe partea superioară a Podului, iar linia de tren jos. Tablierul central are partea inferioară mobilă și permite realizarea unei înălțimi pentru navigație pe Dunăre de 24 de metri, conform documentației pe care a consultat-o Economedia. Infrastructura podului este alcătuită din 38 de elemente (pile și culei) cu fundații realizate din piloți și chesoane. Tablierele metalice de cale ferată, de 33,60 metri deschidere sunt alcătuite din câte două grinzi principale.