Portul Constanța încearcă să devină „verde”. Parte din nave vor renunța la arderea de motorină pentru electricitate, pe toată durata acostării, în cadrul unui proiect „pilot” de schimbare a sistemului de alimentare cu energie electrică din 10 dane

port constanta Foto: Port Constanta, Facebook

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a scos la licitație în SICAP un contract de 72 de milioane lei pentru proiectare și execuție lucrări de schimbare a rețelei de distribuție energie electrică din 10 dane de acostare, în vederea transformării ei într-una mai „prietenoasă” cu mediul, potrivit statutului Port Constanța de port TEN-T și European Green Deal, programul asumat de toate țările UE de decarbonizare.

Principala modificare care ar urma, odată această investiție derulată, este ca vasele ce acostează să nu mai ardă motorină pentru generarea electricității necesare derularea diverselor procese specifice. Toată electricitatea necesară ar urma să vină de la țărm. Mai mult, odată implementată această soluție, cel puțin la nivel teoretic, ar urma ca mai multe categorii de nave să poată ajunge la Constanța. „Scopul implementării proiectului este de conectare a tuturor navelor la țărm indiferent de tipul acesteia (croazieră, RO-RO, Ferry-Boat, Multipurpose, Bulk Carrier, Tanker, etc.), dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat astfel”, arată caietul de sarcini.

În prezent, situația cu generarea de energie în dane arată astfel, potrivit CN APMC:

„În momentul în care navele sunt acostate, acestea necesită energie pentru a sprijini activități precum încărcarea, descărcarea, încălzirea, iluminatul și operarea altor instalații tehnice. În mod normal, puterea necesară este asigurată de motoare auxiliare care funcționează cu motorină sau cu alt combustibil fosil. Cele mai multe dintre navele de croazieră sunt cele mai mari surse unice de emisii poluante într-un port, utilizează sistemul de propulsie electrică diesel și de a obține toată energia electrică de care au nevoie de la aceleași generatoare. Emisiile de gaze de eșapament de la motoarele auxiliare afectează negativ mediul, atât la nivel local, cât și la nivel global, prin emisiile de CO2 și de alți poluanți atmosferici. Prin realizarea acestei investiții, instalațiile existente vor fi aduse la o stare de funcționare performantă, pentru toate tipurile de nave existente și în parametri optimi, cu respectarea standardelor și a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită”, explică compania.

Cât despre beneficiile așteptate, potrivit descrierii din caietul de sarcini, ar urma să se realizeaze o reducere semnificativă a emisiilor poluante, ceea ce va aduce beneficii atât lucrătorilor din docuri, cât persoanele care lucrează la bord și comunitățile învecinate; un beneficiu suplimentar al utilizării OPS (Onshore Power Supply) în locul generării de energie la bord este eliminarea zgomotului și vibrațiilor de la motoarele auxiliare în timp ce la dană se îmbunătățesc condițiile de lucru pentru oamenii. În plus, pe măsură ce prețurile la combustibili cresc rapid și intră în vigoare o nouă legislație, avantajele economice pentru multe linii de transport maritim sunt, de asemenea, din ce în ce mai evidente atunci când se consideră OPS ca un alternativă la motorină.

Tot proiectul durează 27 de luni, de la desemnarea antreprenorul general desemnat, din care trei luni proiectare și 24 de luni executarea lui. Finanțarea este asigurată din programul european Infrastructura Mare și de la bugetul de stat.

Ofertele se desfac în 6 iunie, departajarea lor se face în funcție de preț și de garanția extinsă acordată lucrărilor.

Portul Constanța beneficiază de o poziționare geografică avantajoasă, fiind situat pe coridorul de transport pan-european Rin-Dunăre. Portul Constanța are un rol major în cadrul rețelei europene de transport intermodal, fiind favorabil localizat la intersecția rutelor comerciale care leagă piețele țărilor fără ieșire la mare din Europa Centrală și de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrală și Extremul Orient. Portul Constanța, ce include zonele Constanța, zona Midia, Basarabi și zona Mangalia fac parte din complexul portuar maritim românesc aflat în administrarea CN APM SA.

În Portul Constanța există terminale specializate de: vrac lichid, vrac solid (minereu, cărbune și cocs, produse chimice și îngrășăminte, cereale, ciment vrac și materiale de construcții, alte mărfuri vrac solid), containere, mărfuri generale (produse chimice și îngrășăminte, produse alimentare, cherestea și alte produse din lemn, produse metalice, alte mărfuri generale), RO-RO / FERRY (RO-RO, Ferry-boat), pasageri, barje nepropulsate și remorchere fluviale, gaz petrolier lichefiat.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

    • E că și cum ai pune un televizor de ultimă generație într-o casă dărăpănată. Reparați mai întâi casa.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.