Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România, federaţiile sindicale din domeniul transportului feroviar şi Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România cer Parlamentului să ia măsuri urgente de amendare a OUG 119/2022, astfel încât preţurile şi tarifele la energie electrică şi gaze să fie reglementate şi reduse substanţial, scrie News.ro.
„Sectorul transportului de mărfuri şi călători, feroviar şi rutier, cere să se stabilească un cadru legal normal şi corect, bazat pe principii economice, iar tarifele şi preţurile practicate în domeniul energiei electrice şi a gazului să cuprindă numai cheltuielile directe şi pe cele indirecte şi un profit rezonabil pe care legiuitorul îl poate stabili. De asemenea, solicităm eliminarea din lanţul de distribuţie şi furnizare a intermediarilor (traderilor) care sunt principalii vinovaţi pentru crearea acestei crize a energiei”, arată patronatele şi sindicatele din transporturi, menţionând că, în caz contrar, vor fi organizate proteste şi greve.
„Companiile pe care le reprezentăm au reuşit an de an să supravieţuiască şi să genereze contribuţii importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil şi discriminatoriu. Industria feroviară din România se confruntă de peste 30 de ani cu lipsa totală de sprijin şi interes manifestat de autorităţile de resort, ducând la un adevărat dezastru în infrastructura feroviară, iar transportul rutier din ţara noastră a suferit datorită lipsei unei infrastructuri adecvate, fapt ce a determinat creşterea necontrolată a cheltuielilor. Această situaţie se datorează nealocării fondurilor necesare pentru mentenanţă şi reparaţii, sau pentru construirea de infrastructură nouă, situaţie care a dus la o scădere a competitivităţii transporturilor în general – altădată sector emblemă pentru România, acum la coada clasamentului european”, afirmă organizaţiile menţionate, într-un comunicat de presă transmis luni.
În document se arată că OPSFPR, UNTRR şi federaţiile sindicale din domeniul feroviar au semnalat aceste probleme şi au propus măsuri, fără succes însă.
„Cifrele date publicităţii de către Institutul de Statistică la sfârşitul lunii septembrie a.c. arată cel mai bine cât de puţină atenţie a acordat Guvernul Ciucă transporturilor feroviare în primele luni ale anului. În primele şase luni ale anului, indicatorul „mii tone transportate naţional” a scăzut cu 6 procente. Exprimat în mii tone-kilometru, scăderea parcursului feroviar a fost de 7,4 puncte procentuale cu cea mai mare contracţie la segmentul naţional, de 15,5%. După cum se poate constata, transportul feroviar, atât de marfă cât şi cel pentru călători, este în continuare neglijat. Comportamentul Guvernului denotă o totală iresponsabilitate şi o lovitură dură dată acestui sector de activitate”, scrie în comunicat.
Organizaţiile semnatare arată că, în ultimele luni, transportatorii rutieri şi feroviari au suportat creşteri de preţuri succesive, importante, ajungând până la majorări de preţ de 100% la carburanţi, fără a putea transfera în tarifele de transport aceste creşteri, ceea ce a condus la decapitalizarea firmelor.
„Toate aceste şocuri financiare au provocat închiderea a sute de firme de transport rutier, fapt ce a generat disponibilizarea a peste 5000 de angajaţi care au devenit asistaţi social, de la începutul anului până în prezent”, afirmă acestea.
Potrivit sursei citate, în piaţa energiei electrice şi a gazelor, evoluţia preţurilor şi tarifelor au avut implicaţii deosebite asupra dezvoltării economiei româneşti în ansamblu, precum şi pentru scăderea activităţii în domeniul transporturilor.
„De aceea, cerem o intervenţie fermă şi responsabilă pentru reglementarea domeniului energiei şi al gazelor. Nu înţelegem de ce nu este aplicat în cazul de faţă, când există o creştere nejustificată a tarifelor practicate la gaze şi energie electrică, articolul 4 din Legea concurenţei, Lege Organică de reglementare a concurenţei în domeniul economic, mai ales că în cazul producerii-transportului-distribuţiei de gaz este vorba de un monopol”, arată organizaţiile menţionate.
Ele susţin că, în domeniul energiei electrice, datorită faptului că Directiva UE 944/2019 nu a fost transpusă în totalitate (consumatorul neputând încheia contracte bilaterale cu producătorii de energie), se menţine sistemul de cumpărare de la OPCOM – care este o filială a transportatorului naţional de electricitate, Transelectrica, agent economic care are rolul de administrator al pieţei de energie electrică, conform prevederilor legislaţiei primare şi secundare în vigoare şi care deţine monopol pe piaţa cumpărării şi revânzării energiei electrice.
„(…) Considerăm că liberalizarea pieţei s-a făcut haotic şi fără a fi respectată Legea care reglementează libera concurenţă şi cerem trecerea, atât pentru gaze cât şi pentru energie, la o piaţă reglementată, până când Guvernul României va fi în stare să ia măsurile necesare pentru acoperirea necesarului de gaze şi energie pentru piaţa naţională. De asemenea, solicităm eliminarea speculanţilor (aşa zişi traderi) din lanţul de producţie-transport-distribuţie şi furnizare şi trecerea la practicarea unor tarife bazate pe costurile reale şi pe un profit rezonabil. Mai mult, Parlamentul poate promova în sistem de urgenţă o Lege care să declare cele două sectoare “sectoare speciale” aşa cum prevede Legea concurenţei nr. 21, care să permită controlul MFP pentru preţurile şi tarifele practicate în domeniul energiei şi a gazelor. Sectorul transportului de mărfuri şi călători, feroviar şi rutier, cere să se stabilească un cadru legal normal şi corect, bazat pe principii economice, iar tarifele şi preţurile practicate în domeniul energiei electrice şi a gazului să cuprindă numai cheltuielile directe şi pe cele indirecte şi un profit rezonabil pe care legiuitorul îl poate stabili. De asemenea, solicităm eliminarea din lanţul de distribuţie şi furnizare a intermediarilor (traderilor) care sunt principalii vinovaţi pentru crearea acestei crize a energiei. Acest lucru se poate face prin Legea de aprobare a OUG 119/2022”, mai scrie în comunicat.
Organizaţiile din transporturi adaugă că nu vor să intervină în politicile economice ale producătorilor, transportatorilor, distribuitorilor şi furnizorilor de energie, atât timp cât acestea nu pun în pericol existenţial sectorul transporturilor feroviar şi rutier, dar cer intervenţia urgentă pentru respectarea legislaţiei şi luarea tuturor măsurilor necesare de către Parlament ”pentru ieşirea cât mai urgentă din această criză provocată artificial şi salvarea tuturor sectoarelor economice şi sociale”.
„Concurenţa şi piaţa liberă nu înseamnă jungla şi profituri uriaşe în dauna consumatorilor de energie, ci înseamnă aplicarea corectă a legilor economice. Preţurile şi tarifele în energie nu se pot stabili după bunul plac al fiecărui furnizor, ci pe baza costurilor şi cheltuielilor reale de producţie, transport, distribuţie şi furnizare, la care trebuie să se adauge un profit rezonabil. Toate guvernele europene aplică legi naţionale pentru echilibrarea proceselor economice în situaţii de criză şi salvarea tuturor sectoarelor economice şi nu prin alimentarea practicilor monopoliste şi speculative în beneficiul celor care, conjunctural, ajung în poziţii favorabile. Solicităm toate aceste măsuri întrucât considerăm că domeniul energiei şi gazelor este vital pentru întreaga economie a ţării, în egală măsură şi pentru sectorul transportului feroviar şi rutier. Din acest motiv, am depus la Parlamentul României, Camera Deputaţilor, o adresă prin care cerem amendarea OUG 119/2022 în sensul celor susţinute în prezentul Comunicat de presă”, se mai arată în document.
Patronatele şi sindicatele din transporturi susţin că, în cazul în care Parlament nu va lua măsuri ferme pentru înlăturarea efectelor economice deosebit de grave, vor organiza împreună proteste şi greve, precum şi alte acţiuni legale, până la rezolvarea problemei creşterii nejustificate a tarifelor la gaze şi energie electrică.