Un judecător american din Texas a decis că persoanele decedate în două accidente aviatice ale modelului Boeing 737 MAX sunt considerate din punct de vedere legal “victime ale infracțiunilor”, o denumire care va determina ce căi de atac ar trebui impuse, scrie Reuters.
În decembrie, rudele unor victime au declarat că Departamentul de Justiție al SUA le-a încălcat drepturile legale atunci când a încheiat un acord de amânare a urmăririi penale în ianuarie 2021 cu producătorul de avioane pentru două accidente în care au murit 346 de persoane.
Familiile au susținut că guvernul “a mințit și le-a încălcat drepturile printr-un proces secret” și au cerut judecătorului districtual Reed O’Connor să anuleze imunitatea Boeing față de urmărirea penală – care făcea parte din acordul de 2,5 miliarde de dolari – și să dispună ca producătorul de avioane să fie pus sub acuzare publică pentru acuzații de infracțiuni.
O’Connor a decis vineri că “în concluzie, dacă nu ar fi existat conspirația criminală a Boeing de a frauda (Administrația Federală a Aviației), 346 de persoane nu și-ar fi pierdut viața în aceste accidente”.
Paul Cassell, un avocat al familiilor, a declarat că hotărârea “este o victorie extraordinară” și “pregătește terenul pentru o audiere crucială, în care vom prezenta soluțiile propuse care vor permite urmăririi penale pentru a trage Boeing la răspundere pe deplin”.
Boeing nu a comentat decizia.
După ce familiile au depus contestația legală, spunând că drepturile lor au fost încălcate în temeiul Legii privind drepturile victimelor infracțiunilor, procurorul general Merrick Garland s-a întâlnit cu unele dintre ele, dar a susținut acordul inițial, care includea o amendă de 244 de milioane de dolari, despăgubiri de 1,77 miliarde de dolari pentru companiile aeriene și un fond de 500 de milioane de dolari pentru victimele accidentelor.
Acordul a pus capăt unei investigații de 21 de luni privind proiectarea și dezvoltarea modelului 737 MAX, în urma accidentelor mortale din Indonezia și Etiopia din 2018 și 2019.
Boeing nu a dezvăluit Administrației Federale a Aviației (FAA) detalii cheie despre un sistem de siguranță numit MCAS, care a fost legat de ambele accidente mortale și conceput pentru a ajuta la contracararea tendinței MAX de a se înclina în sus. “Dacă Boeing nu ar fi comis infracțiunea”, piloții din Etiopia și Indonezia ar fi “primit o pregătire adecvată pentru a răspunde la activarea MCAS care a avut loc la ambele aeronave”, a decis O’Connor.
Accidentele, care au costat Boeing peste 20 de miliarde de dolari în despăgubiri, costuri de producție și amenzi și au dus la o reținere la sol de 20 de luni a celui mai bine vândut avion, au determinat Congresul să adopte o lege care să reformeze certificarea avioanelor de către Administrația Federală a Aviației.
Boeing dorește ca Congresul să renunțe la termenul limită din decembrie impus de legislație pentru certificarea de către FAA a modelelor MAX 7 și MAX 10. După această dată, toate avioanele trebuie să aibă sisteme moderne de alertă în cabina de pilotaj, pe care avioanele 737 nu le au.
Luna trecută, Boeing a plătit 200 de milioane de dolari pentru a soluționa acuzațiile Comisiei pentru Valori Mobiliare și Bursă (Securities and Exchange Commission) potrivit cărora a indus în eroare investitorii cu privire la MAX.