Parizienii au votat pentru a crește taxele de parcare pentru SUV-urile mari – și nu este singurul oraș european care a pus ochii pe mașinile mai grele și mai poluante, scrie CNBC.
În cadrul unui referendum desfășurat luna trecută la Paris, aproape 55% au votat în favoarea unei taxe de parcare specifice pentru vehiculele utilitare sport (SUV) pentru nerezidenți. Cu toate acestea, cu o rată de participare de 5,7%, sondajul a reprezentat doar o mică parte din alegătorii capitalei franceze.
În urma acestei măsuri, șoferii vor plăti până la 18 euro (19,54 dolari) pe oră pentru a parca în centrul Parisului și 12 euro pe oră în zona mai largă a orașului. Taxele mai mari se vor aplica SUV-urilor cu o greutate mai mare de 1,6 tone care sunt hibride sau au un motor cu combustie, precum și SUV-urilor electrice cu o greutate mai mare de 2 tone.
Potrivit lui Jens Müller, director adjunct și șef al departamentului de politici și cercetare din cadrul grupului de campanie Clean Cities, “ceea ce se întâmplă la Paris de obicei nu rămâne la Paris”.
El a declarat pentru CNBC că există șanse mari ca și alte orașe să urmeze exemplul, iar primarul Parisului, Anne Hidalgo, este de acord, declarând în urma votului: “Parizienii au făcut o alegere clară … alte orașe vor urma”.
Vânzările de SUV-uri cresc vertiginos
Această decizie vine în contextul în care vânzările de SUV-uri continuă să crească, Agenția Internațională pentru Energie observând că “trecerea la vehicule convenționale mai grele și mai puțin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil crește atât cererea de petrol, cât și emisiile de CO2”. Potrivit AIE, emisiile globale de carbon provenite de la aceste vehicule s-au apropiat de 1 miliard de tone în 2022.
SUV-urile rămân populare datorită numărului suplimentar de locuri pe scaune, a spațiului de depozitare și a poziției mai înalte a șoferului. Între timp, Edmund King, președintele AA din Marea Britanie, a declarat pentru Times că există “motive valide de siguranță pentru care mașinile au devenit mai mari”.
“Siguranța vehiculelor s-a îmbunătățit substanțial și o mare parte se datorează Euro NCAP, [un standard de siguranță] care înseamnă că vehiculele moderne au zone de deformare, protecție pentru pietoni și numeroase airbaguri, care se adaugă la dimensiuni”, a spus el.
Cu toate acestea, datele indică faptul că multe dintre aceste mașini mai mari sunt înmatriculate la casele din zonele urbane – ceea ce cauzează o problemă în orașele deja aglomerate. O analiză a înmatriculărilor de mașini noi în Marea Britanie, realizată de grupul de campanie Badvertising în 2021, a arătat că trei sferturi dintre SUV-urile vândute în 2019-20 au fost înregistrate la adrese urbane.
Iar orașele din Europa încep să ia notă.
Votul de la Paris a călcat pe urmele orașului francez Lyon, care a anunțat deja o politică similară. Planurile sale de a introduce taxe de parcare mai mari pentru vehiculele mai grele, care urmează să intre în vigoare în iunie anul viitor.
Orașul francez Grenoble, între timp, a implementat deja un tarif de mediu mai mare în parcări pentru vehiculele mai grele, iar un purtător de cuvânt al primăriei din Bordeaux a declarat pentru CNBC că orașul și primarul se află “în faza de reflecție pe tema taxării SUV-urilor”.
În Germania, orașul Tübingen, situat în sudul țării, a implementat o creștere de șase ori a costului unui permis anual de parcare pentru rezidenți, până la 180 de euro, pentru vehiculele cu motor cu combustie care cântăresc peste 1,8 tone. În timp ce primarul orașului Hanovra, Belit Onay, a declarat pentru CNBC, după votul de la Paris, că orașul său “va trebui să se confrunte și cu problema modului în care ne vom ocupa de vehiculele care ocupă mai mult spațiu”.
Este o aluzie la faptul că poluarea nu este singura problemă potențială a SUV-urilor, spațiul și siguranța fiind, de asemenea, motive de îngrijorare. Grupul de campanie Transport & Environment – care conduce campania Clean Cities – a constatat că mașinile noi din Europa devin în medie cu 1 cm mai late la fiecare doi ani. Grupul a declarat că SUV-urile mari de lux, cu o lățime de aproximativ 200 cm, lasă acum prea puțin spațiu pentru ca oamenii să intre și să iasă din alte vehicule în parcările obișnuite din afara străzii.
Între timp, un studiu al Institutului Vias din Belgia, publicat în august, a constatat că riscul de rănire mortală crește cu 30% dacă un pieton sau un biciclist este lovit de o mașină cu o capotă mai înaltă cu 10 cm decât media.
Londra privește cu interes ideea Parisului
Înainte de referendumul de la Paris, primarul Londrei, Sadiq Khan, a sugerat că va urmări cu atenție eficiența politicilor. Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al lui Khan a declarat prin e-mail că primarul nu are puterea de a introduce o taxă de parcare pentru SUV-uri și nici nu intenționează să facă acest lucru.
Mișcările din Europa continentală ar putea prezenta un interes deosebit pentru Marea Britanie, Transport & Environment menționând că țara impozitează SUV-urile pe benzină la o rată mult mai mică decât alte țări din Europa. Grupul de campanie a declarat că acest lucru ar putea face din Marea Britanie un “paradis fiscal” pentru aceste mașini mai mari și mai poluante.