Contractul pentru modernizarea lotului 3 al Magistralei CFR 100 Caransebeș – Timișoara – Arad, primul mare contract feroviar din PNRR, are la bază un studiu de fezabilitate cu numeroase carențe, lucrările pentru tronsonul Timișoara Est – Ronaț Triaj riscând să devină un „fiasco urbanistic”, potrivit Asociației Pro Infrastructură.
Contractul pentru reabilitarea și dublarea tronsonului de 13 kilometri dintre Timișoara Est și Ronaț Triaj a fost semnat la începutul lunii cu Astaldi (WeBuild) pentru 1,4 miliarde lei și o durată de 42 de luni.
Asociația Pro Infrastructură reclamă lipsa de colaborare între autoritățile centrale (Ministerul Transporturilor/CFR Infrastructură) și cele locale (Primăria Timișoara) și dezinteresul față de transportul feroviar sustenabil printr-un tren metropolitan, deși Banatul are o bogată rețea feroviară, iar Timișoara o Gară Centrală.
API solicită ca ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD) să colaboreze cu Primarul Dominic Fritz (USR) pentru a rezolva problemele semnalate înainte de începerea proiectării și, în acord cu constructorul Astaldi.
„Reabilitarea căii ferate din Timișoara: un fiasco urbanistic. Studiul de fezabilitate care stă la baza proiectului are numeroase carențe care arată în principal lipsa colaborării dintre autoritățile centrale și cele locale. Pe scurt, CFR a impus o reconstrucție a triajelor chiar dacă ele nu mai sunt relevante în contextul economic actual, iar Primăria Timișoara a primit pasaje rutiere peste CF dar nu neapărat acolo unde și le-a dorit. Se vede că Primăria a avut mare grijă de traficul auto, dar i-a lăsat la urmă pe pietoni și cicliști care vor putea traversa calea ferată doar fraudulos pe cei doi km de la est de Str. Popa Șapcă sau “pe la cucurigu”, la 10 m înălțime, în numai două locuri: pe pasarela de la Gara de Est și pe noul pasaj de pe Str. Gheorghe Adam, prevăzut cu trotuar, spre deosebire de giratoriul suspendat de la Str. Enric Baader. Interesul primăriilor (exclusiv) pentru traficul auto ne îngrijorează. Deși Timișoara beneficiază de o cale ferată centrală, în topologie “stea”, legată în multe direcții cu suburbiile, dezinteresul pentru transportul sustenabil pe șine se vede și în lentoarea implementării conceptului de tren metropolitan, deși Banatul este brăzdat de trasee feroviare încă din vremuri imperiale. Firește, nu CFR trebuia să se îngrijească de fluxurile de trafic rutier. Pasajul pe Str. Radu de la Afumați se termină într-o intersecție în T. O subtraversare pe Str. C.A. Rosetti era soluția logică. Pasajul pe Str. Gheorghe Adam prezintă o îngustare inexplicabilă de la 4 la 2 benzi, cu un conflict de trafic (inclusiv cu tramvai) pe sensul UMT->Continental (vezi planșă). Solicităm ministrului timișorean al Transporturilor să se așeze la masă cu primarul și să rezolve măcar câteva din aceste probleme acum, în ceasul al treisprezecelea. Contractul este de proiectare și execuție, deci încă nu este totul bătut în cuie, însă multe modificări vor depinde (și) de bunăvoința antreprenorului WeBuild”, a transmis Asociația Pro Infrastructură.