Un miting auto pentru „susţinerea” Autostrăzilor Moldovei este programat pentru sâmbătă, 10 aprilie, la Cristeşti, în judeţul Iaşi. Locaţia, simbolic aleasă, este la intersecţia Autostrăzii A7 – „Autostrada Moldovei” cu A8 – „Autostrada Unirii”, primul drum de mare viteză cu Lege în Parlament.
Organizatorul mitingului auto este asociaţia civică Împreună pentru Moldova (n.r. Împreună pentru Moldova este şi partid politic), iar motivul mitingului este includerea unor tronsoane din A7 şi A8 la finanţare prin PNRR – Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, a explicat într-o postare pe reţelele de socializare, Cătălin Urtoi, vicepreşedintele Asociaţiei ÎpM şi fost consilier onorific al ministrului Transporturilor, în mandatul ministrului Lucian Bode.
Dacă pentru Autostrada A7 Ploieşti – Buzău – Bacău – Paşcani finanţarea prin PNRR are şanse destul de mari pentru că cel puţin primele două tronsoane pot fi scoase la licitaţie pentru execuţie până la sfârşitul anului şi chiar ministrul Proiectelor Europene Cristian Ghinea a confirmat pentru Economedia că este proiect prioritar, pentru A8 situaţia este ceva mai complicată. Documentul oficial prezentat în Guvern pe 19 martie se referă la „anumite secţiuni”, cel mai probabil fiind vorba despre capetele Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi Târgu Neamţ – Moţca, unde documentaţiile tehnice sunt mai avansate şi ar putea fi lansată licitaţia pentru execuţie.
Pe lângă susţinerea pentru Autostradă, mitingul este şi un protest faţă de întârzierea proiectului A8
Dincolo de susţinerea pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din Moldova, acţiunea din 10 aprilie este şi un nou semnal de alarmă faţă de întârzierile repetate: reactualizarea documentaţiei tehnice pentru secţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ în lungime de 200 km este la doar 52% , iar ultimul termen asumat, luna iulie, cel mai probabil nu poate fi respectat. Pentru segmentul Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni de 100 km contractul pentru documentaţia tehnică poate fi semnat luna aceasta cu termen 12 luni pentru Studiul de Fezabilitate şi 5 luni Proiect Tehnic.
Autostrada A8 Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni sau (şi) Autostrada 13 Braşov – Bacău ?
Este o întrebare care a creat conflicte între susţinătorii celor două mari proiecte de infrastructură rutieră. Cel puţin teoretic, ambele autostrăzi ar trebui să „meargă” în paralel, din moment ce pentru ambele proiecte se lucrează la documentaţia tehnică. Doar că orizontul pentru ca Moldova să fie legată de Transilvania printr-o autostradă completă este destul de îndepărtat, posibil de-abia în 2030. Chiar ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, explica într-un interviu că proiectul A8 este chiar mai dificil decât Autostrada A1 Sibiu- Piteşti.
România are 914 kilometri de autostradă şi doar 17 km sunt în Moldova!