Ministrul Finanțelor Adrian Câciu a transmis marți că are ca țintă reducerea decalajului fiscal din TVA cu 5 puncte procentuale până la finalul anului 2022, printr-o serie de măsuri, precum „Radarul mărfurilor” și informatizarea vămilor.
„Următoarea țintă: reducerea decalajului fiscal din TVA cu 5 puncte procentuale până la finalul anului 2022! Cum: reducerea masivă a evaziunii fiscale prin “Radarul măfurilor”, factură electronică, case de marcat conectate la ANAF, informatizarea vămilor. Rezultat: un miliard de euro în plus cu care să-i suținem pe românii care muncesc cinstit și trăiesc decent”, a scris Adrian Câciu, pe Facebook.
Comisia Europeană a semnalat, recent, că România a înregistrat în anul 2019 cel mai mare deficit de încasare a TVA din UE, cu o pierdere de 34,9% din veniturile din TVA (comparativ cu 32,7% în 2018), urmată de Grecia (25,8%) şi Lituania (23,5%). Cele mai mici deficite au fost înregistrate în Croaţia (1%), Suedia (1,4%) şi Cipru (2,7%). Comisia Europeană subliniază că, în termeni relativi, România a avut cel mai mare deficit de încasare a TVA din UE pe întreaga perioadă 2015-2019.
Marcel Ciolacu, președintele PSD, a vorbit în urmă cu o săptămână despre radarul mărfurilor într-o emisiune tv: „Discutăm prea mult de PNRR, bani care vor veni peste un an, doi, și în loc să reorganizăm vama, să introducem cât mai repede radarul mărfurilor și în zonele în care există mare evaziune facturarea să fie electronică, vorbim cum să tăiem din salarii și din pensii. Este incorect”.
Dar ce înseamnă radarul mărfurilor? Este o inițiativă pentru a scădea evaziunea fiscală și presupune un sistem de control la transporturile de marfă.
„Discutăm şi implementarea, de exemplu, a radarului mărfurilor, paşii de implementare, s-ar putea în anumite zone în maximum şase luni toată lumea să funcţioneze pe factură electronică, în zonele în care exista până acum evaziune foarte mare”, a mai spus liderul PSD, citat de Rador.
Surse de la vârful PSD au declarat pentru G4Media că radarul mărfurilor va fi finalizat „rapid” și va avea ca principală țintă evaziunea fiscală cu produse alcoolice și cu resurse minerale. Pe lângă radarul mărfurilor, PSD vrea să mai introducă factura electronica și cântărirea la livrare – un sistem prin care să fie descurajată evaziunea. Eventualele încălcări ale legislației ar duce la ridicarea licenței de transport și reținerea mașinilor de marfă.
Și Rareș Bogdan a anunțat radarul mărfurilor drept o inițiativă discutată în coaliție: ”Am discutat de radarul mărfurilor, de modalitatea în care la vamă vom reuşi să se fiscalizeze absolut tot la intrarea în ţară”, potrivit Digi24.