Ministerul Transporturilor vrea să cumpere două trenuri de lucru pentru reparaţii capitale la calea ferată

Tren de Lucru la regionala Braşov Sursa CFR Infrastructură

Ministerul Transporturilor vrea să cumpere două trenuri de lucru, utilaje specializate pentru reabilitarea şi refacţia (n.r. reînnoirea) liniilor de cale ferată, un Memorandum pentru această achiziţie urmând să fie aprobat, astăzi, în şedinţa de Guvern.

Proiectul pentru achiziţia trenurilor de lucru a fost menţionat pentru prima dată în toamna anului trecut, investiţia fiind estimată la aproximativ 200 de milioane de euro fonduri europene.

România are un singur tren de lucru (utilaj care aparţine Regionalei CF Braşov), dar noile echipamente pe care Ministerul Transporturilor intenţionează să le cumpere sunt mult mai performante şi pot avea un randament de aproape un kilometru pe zi.

În respectivul Memorandum se menţionează că 9.800 de kilometri de linie sunt scadenţi la refacţie, ritmul anual fiind de 1% din necesar, ceea ce explică cele 400 de restricţii şi viteza tehnică de doar 69 km/h (viteza comercială este chiar mai mică – 48 km/h la trenurile de călători).

Cu aceste trenuri de lucru ar putea fi refăcuţi 600 de kilometri de linie pe an estimează ministerul de resort. „Obiectivele generale ale investiţiei – Creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă şi Integrarea în spaţiul feroviar unic european. În condițiile în care compania va achiziționa un utilaj de realizat strat de formă cu un potențial de 75 km/an și un utilaj de refacționat suprastructura căii cu un potențial de 300 km/an, CFR SA estimează ca anual va realiza: – 150 km de refacție a suprastructurii căii cu refacerea substratului căii ferate; – 450 km refacție suprastructura căii fără refacerea substratului căii ferate. Lungimea totală de rețea care se va reabilita și refacționa anual poate fi de circa 600 km linie simplă”, notează Ministerul Transporturilor în memorandumul pentru achiziţia trenurilor de lucru.

Calendarul estimat

Programul de achiziție este de 36 de luni de la data semnării contractelor de cumpărare, iar finanțarea va face obiectul unei proiecții financiare multianuale, atât din punctul de vedere al contribuției bugetului național, cât și din perspectiva finanțării nerabursabile provenite din fonduri europene. Studiul de fezabilitate va fi elaborat de experţi BEI – PASSA.

Ministerul Transporturilor estimează că anunţul de licitaţie va fi lansat în luna iulie, desemnarea câştigătorului să se facă cel mai târziu în ianuarie 2022 şi, în ipoteza că nu sunt contestaţii, contractul să fie semnat în februarie 2022. Livrarea celor două utilaje se va face în termen de 36 de luni de la semnarea contractului.

Ministrul Drulă vrea un miliard de euro pentru reînnoire prin PNRR

Lucrările de reînnoire înseamnă aducerea liniei la viteza constructivă prin ridicarea restricţiilor şi a limitărilor de viteză, a explicat, luna trecută ministrul Cătălin Drulă, care a dat exemplul Magistralei 900 Bucureşti – Craiova. „Linia este construită pentru 120-140 km/h. dar acum sunt restricţii şi de 30 km/h. şi trebuie să le respecte orice tren. E vorba despre reparaţii de şine, terasament şi schimbătoare de cale ( n.r. macazuri). Prin aceste intervenţii, de la trei ore şi jumătate se va reveni la parcursul de două ore din anii 80. Am cerut un miliard de euro prin PNRR pentru aceste reînnoiri pe care să le facem până în 2026”, a explicat ministrul Cătălin Drulă.

Pentru cei aproximativ 11.000 de kilometri de reţea feroviară (n.r., a şaptea ca lungime din Europa, potrivit CFR SA) sunt două programe principale în execuţie: modernizare cu finanţare europeană, prin CEF – Connecting Europe Facility, din păcate doar pe traseul coridorului pan european Curtici – Sighişoara – Braşov şi reparaţii curente/reparaţii capitale (RK) /refacţie (reînnoire) cu bani de la buget. (Detalii AICI)

Cum funcţionează singurul tren de lucru din România:

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: