Ministerul Transporturilor vrea să cumpere un simulator de zbor complet, model Airbus A 320 pentru pregătirea piloților români care vor zbura pe aeronave Airbus și Boeing, o investiție estimată la cel mult 12 milioane de euro. În prezent, la Școala Superioară de Aviație Civilă, nu există un simulator complet ci doar sisteme statice, iar pregătirea piloților pentru zborul pe aeronave Airbus și Boeing se face în afara țării, cu costuri destul de mari. Licența pentru operarea unei aeronave este condiționată de de efectuarea unui program de pregătire pe un simulator de zbor complet, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare pentru această achiziție. Școala Superioară de Aviație Civilă are în dotare și un simulator complet, însă doar pentru pentru Boeing 737 NG. Achiziția aparatului urmează să fie aprobată prin Hotărâre de Guvern și va permite României să-și asigure propria infrastructură pentru pregătirea piloților români și să ofere servicii pentru personalul aeronautic din afara țării. Un curs integrat pentru obținerea licenței pentru pilot de linie avion este 43 000 E (tarifele aici)
Pentru a primi certificarea de zbor piloții trebuie să efectueze 1500 de ore de pregătire, iar companiile aeriene care își desfățoară activitatea în România trebuie să apeleze la serviciile centrelor din Bulgaria, Franța sau Turcia pentru pregătirea echipajelor. Dezavantajele sunt costurile ridicate cu transportul și cazarea, dar și scoaterea din producție, explică Ministerul Transporturilor :
,,Simulatoarele de zbor existente în prezent în dotarea Școlii sunt de tip static, pregătirea pe acestea reprezentând doar una dintre etapele pe care piloții trebuie să le acopere în cadrul programelor de pregătire periodică. În anul 2017, Școala Superioară de Aviație Civilă a luat hotărârea să își extindă oferta de servicii de pregătire a personalului aeronautic, în acest scop intenționând achiziționarea unor simulatoare de zbor tip Full Flying Simulators (”FFS” – Simulator de Zbor Complet). Pentru justificarea investiției și analiza scenariilor de implementare s-a întocmit Studiul de fezabilitate și analiză economică pentru achiziționarea unui Simulator de Zbor Airbus A320 (din data de 15 decembrie 2020), precum și Studiul privind Testul Investitorului Privat Prudent în vederea achiziționării unui simulator de zbor Airbus A320 prin finanțare de la Bugetul de Stat (din data de 21 martie 2022). În prezent, etapa de pregătire a piloților români pe simulatoare de zbor de tip FFS pentru aeronave de tip Boeing și Airbus se desfășoară în afara țării, cu costuri substanțiale, întrucât nici o altă entitate din țară nu poate pune la dispoziție o astfel de tehnologie.” Nota de Fundamentare HG achiziție simulator de zbor Airbus A320.
Dotarea Școlii Superioare de Aviație Civilă :
- 2 simulatoare FNTP II
- 1 simulatr FNTP II+MCC
- 1 simulator FTD Level 1 pentru Boeing 737 NG1 simulator FTD Level 1 pentru Airbus A320
- 1 simulator fire fighting
- 2 simulatoare DT+OWE pentru aeronave de tip Airbus A320 și Boeing 737
- 1 simulator CEET pentru Airbus A318-A321
- 1 Simulator pentru controlori aerieni CTA
Estimările arată că, în următorii 20 de ani, aviația civilă va necesita peste 760 000 de piloți noi. Pe măsură ce zborurile se vor relua progresiv în următorii ani, industria va înregistra și efectele retragerii din activitate a piloților ajunși la vârsta de pensionare sau ca efect al atriției inerente. Factorii fundamentali care influențau cererea de piloți înainte de apariția pandemiei de COVID-19 rămân neschimbați. În ultimii ani, creșterea semnificativă a traficului aerian de pasageri s-a tradus într-o cerere record pentru de piloți profesioniști în întreaga lume. Analize independente arată că aviația comercială și de business vor continua să crească în următorul deceniu – peste 11.000 de avioane comerciale și de business fiind așteptate să se alăture flotei mondiale active în această perioadă.