Ministerul Transporturilor a întârziat exproprierile pentru autostrăzi. Dacă Guvernul nu le aprobă în cel mult două săptămâni, proprietarii vor primi despăgubirile conform grilelor notariale din 2023, arată un fost secretar de stat USR

Drum Expres Brăila Galați

Ministerul Transporturilor mai are la dispoziție doar două săptămâni pentru a finaliza toate exproprierile restante pe mai multe proiecte de autostradă și drum expres, în caz contrar proprietarii imobilelor vor primi despăgubiri conform grilelor notariale din 2023, arată Horațiu Cosma, fost secretar de stat în mandatul ministrului Cătălin Drulă. Astfel, până la finalul anului, ministerul Transporturilor trebuie să promoveze toate Proiectele de Hotărâre de Guvern, iar Executivul să și aprobe șase acte normative pentru proiecte rutiere de maximă importanță, printre acestea fiind secțiuni de Autostradă de pe culoarul A1 Sibiu – Lugoj, cele trei loturi dintre Focșani și Bacău, contracte semnate joi, cu UMB sau lotul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești, unde șantierul este la început.

Fostul secretar de stat arată că ministerul Transporturilor a întârziat foarte mult aceste proceduri, iar în cazul depășirii calendarului 2022, toată procedura se reia. În acest context, USR solicită Guvernului să facă toate eforturile necesare pentru finalizarea exproprierilor.

„Sorin Grindeanu a întârziat nepermis de mult realizarea exproprierilor restante pentru autostrăzi și drumuri expres în ultimele luni. Dacă nu va reuși să își facă treaba până la finalul anului, procedura se va relua de la zero în 2023, adică noi întârzieri și blocaje.

– Autostrada A1 Sibiu – Pitești tronsonul 2 Boița – Cornetu prin Valea Oltului,

– Autostrada A7 Focșani – Bacău,

– Autostrada A1 Lugoj – Deva,

– Autostrada Sibiu – Făgăraș,

– Drumul expres Craiova – Pitești tronsonul 4 Colonești – Pitești,

– Drumul expres de legătură între A3 Turda și DN1 Tureni.

Ce au în comun toate aceste proiecte? Exproprieri nerealizate de statul român care să permită startul sau continuarea lucrărilor în teren.

Toate aceste proiecte de expropriere sunt pe circuitul interministerial de avizare, însă șansele de a câștiga cursa contracronometru prin adoptarea în Guvern până la finalul anului sunt tot mai mici pe zi ce trece.

Ce se întâmplă dacă aceste exproprieri nu sunt adoptate de Guvern în 2022? Toată procedura trebuie reluată de la zero în 2023, iar despăgubirile pentru proprietarii expropriați vor trebui să fie calculate pe grilele notarilor publici aferente noului an. Cu alte cuvinte, întârzieri de luni de zile care vor împiedica constructorii să pornească lucrările la viteza scontată în noul sezon pe A7 Focșani – Bacău și pe drumul expres Craiova – Pitești la nodul rutier cu A1 de la Pitești, respectiv să finalizeze toate studiile de teren aferente etapei de proiectare în cazul Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești tronsonul 2 sau A1 Lugoj – Deva.

USR solicită Guvernului să nu rateze încă odată șansa de a pune pe direcția corectă marile autostrăzi și drumuri expres și să muncească în ceasul al 13-lea pentru realizarea exproprierilor restante până la finalul anului”, spune Horațiu Cosma.

Dintre cele șase proiecte pentru exproprieri restante pe care le-a menționat fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în procedura de avizare publicată pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului se regăsește doar proiectul pentru Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești. Guvernul nu a transmis, până vineri, la prânz, actele normative incluse pe agenda ședinței pe care a anunțat-o ministrul Sorin Grindeanu pentru luni, 19 decembrie, ședință în care se vor aproba indicatorii tehnico economici pentru capetele Autostrăzii Unirii – A8 (detalii aici).

Pe 12 decembrie, Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru exproprieri pe Autostrada Sibiu – Făgăraș, actul normativ fiind în procedura de consultare/transparență până pe 23 decembrie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: