Ratare majoră pentru Primăria Cluj Napoca și la a doua licitație pentru contractul de supervizare a Magistralei de Metrou M 1, procedura de achiziție lansată pe 22 decembrie 2022 fiind anulată, marți, 28 februarie 2023, cel mai probabil din lipsă de oferte, potrivit datelor oficiale din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pe care le-a consultat Economedia. Semnarea contractului de consultanță/supervizare pentru cel mai mare proiect de infrastructură de transport de până acum este foarte importantă pentru derularea proiectului, marți fiind desemnată asocierea câștigătoare : Gulermak-Alstom-Arcada, contractul de 9 miliarde de lei urmând să fie semnat dacă în 10 zile contracandidatul Dogus (tot Turcia) nu depune contestații. Serviciile de supervizare înseamnă, practic, consultanță pe durata contractului de proiectare și execuție. Durata contractului de supervizare este de 156 de luni, iar spre deosebire de București unde Metrorex are departament feroviar specializat, Clujul nu dispune de o asemenea structură publică.
Prima licitaţie pentru contractul de supervizare a fost anulată pe 13 decembrie 2022, la contractul de 125 de milioane lei nefiind depusă nicio ofertă conformă. Pentru a doua încercare, Primăria Cluj-Napoca a suplimentat valoarea cu peste 15 milioane lei, de la 125 de milioane la 140 de milioane lei. „Servicii de supervizare proiect (consultanță) aferent obiectivului de investitii: „Proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție „tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid cluj: magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, conform caietului de sarcini – informaţii SEAP. Este cel mai mare contract pentru servicii de supervizare din domeniul transporturilor.
Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.