Metrou la Cluj-Napoca: Încep lucrările la primul metrou din afara Capitalei, un contract în valoare de două miliarde de euro / Metroul Cluj-Napoca nu are încă proiect tehnic

Metrou Cluj Napoca M 1 Sursa Foto : Primăria Cluj Napoca

Lucrările la prima linie de metrou din afara Capitalei au demarat, miercuri, la Cluj-Napoca, proiectul de 2 miliarde de euro urmând să fie construit de asocierea Gulermak – Alstom – Arcada. Responsabilii proiectului nu au precizat dacă antreprenorul din Turcia a depus proiectul tehnic pe baza căruia să se emită autorizația, ceea ce a dus la discuții despre o posibilă acțiune electorală. La lansarea lucrărilor au participat de asemenea înalți demnitari, precum premierul și ministrul Transporturilor, alături de alți lideri politici.

Recent, activiștii din Cluj au atras atenția, pe grupul Clujul Civic, că proiectul are încă numeroase necunoscute și lacune: autorizația de construire a fost dată în regim de urgență – specifică catastrofelor naturale – fără consultările publice necesare, fără PUZ-uri, iar proiectarea nu e terminată.

Asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul pentru metroul din Cluj-Napoca cu o ofertă de 9 miliarde de lei (10,78 miliarde de lei, cu TVA). Contractul pentru Magistrala de 21 de kilometri și 19 stații are o durată de 96 de luni și are 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat (10,04 miliarde lei), fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local (41 milioane de lei).

Lucrările vor avea are o durată de execuţie de 8 ani. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că linia de metrou va deveni complet funcțională în 2031. când se mizează pe un număr de 164.000 de călători/ zilnic.

Contract la cheie. Gulermak a lucrat la metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia

Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar. Gulermak a construit 17,5 km de linie la metroul din Istanbul și la linia din Dubai.

Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVADurata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.

„Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M6 Otopeni (prima secțiune)  sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro).

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Erau niste vremuri frumoase in care se lucra la magistrala 5 din Drumul Taberei Bucuresti. Era intarziata, evident. Dar in vremurile alea frumoase se spunea ca: “uite, astia de la Bucuresti de incompetenti si corupti ce sunt nu sunt in stare sa faca un metrou! Spre deosebire de ei, vesticii de la Cluj, ia uite, au facut proiect au finantare si il termina inainte de bucurestenii aia mitici!”. Cum pare acum informatia asta?

    Schimband tonul, este un articol scris cu calm pe contributors si pe o platforma care monitorizeaza dezvoltarea infrastructurii. In acel articol se explica ca constructiile de metrou sunt dificile din toate punctele de vedere: al birocratiiei (avize de mediu, exproprieri, finantare), tehnic (se sapa in urban, uneori pe sub cladiri), resurse umane si materiale, etc. Apar situatii neprevazute (de exemplu catacombele de la Razoare – aviz centrul Clujului sau panza de apa deplasata din lunca Dambovitei – Eroilor – aviz lunca Somesului), care necesita cicluri complete de refacere (re-planificare, rebugetare, etc). Lucrurile merg mai repede in momentul in care toata expertiza si infrastructura de constructii exista in Romania, dar si in acel caz se facea paralela cu un metrou din Milano care a durat 7 ani in loc de 3. Iar cine a fost in Italia au vazut ce au construit si deci ce experienta au!

    Deci hai sa lasam strigatele astea de tip galerie si sa privim lucrurile cu calm.

  2. A început construcția electorala a metroului din Cluj!😃
    Cine crede stupizenia asta declarată!
    As fi vrut o poză cu marii demnitari prezenti la inaugurare: Grindă, Rolex, șamd.
    Ca să o compar cu poza de grup de la inaugurarea Podului Brăila cu: Grindă, KWI, Dr.Ciucă, Covrigu’, Rolex șamd.
    Garantez ca si aceasta lucrare va fi fiasco!
    Vedeti lista ipocriților si Podul Brăila nefuncționat, nerecepțioat!😲

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.