Primăria sectorului 5 a preluat de la Ministerul Transporturilor proiectul pentru studiul de fezabilitate al magistralei de metrou Piața Unirii – Rahova – Bragadiru (M7), a spus marți, city-managerul Sectorului 5. Negocierea pentru preluarea proiectului a durat 6 luni și a fost foarte complicată, a explicat Rareș Hopincă. De asemenea, Hopincă (PSD) îl acuză pe Primarul General Nicușor Dan că întârzie să pună la vot în Consiliul General proiectul Magistralei M4 (Gara de Nord – Filaret – Progresu), linia având finanțare prin Programul Transport 2021-2027 (n.r. cele 300 de milioane de euro din PNRR pentru M4 se transferă la M6 – Otopeni).
„Pentru Magistrala M7 (Unirii – Rahova) după șase luni de discuții intense cu Ministerul Transporturilor am ajuns la un consens și vom face studiul de fezabilitate pentru metroul de la Piața Unirii până la Bragadiru. Ne asociem și cu Consiliul Județean Ilfov așa cum a fost și modelul din sectorul 4 cu Magistrala M2 (n.r Berceni, extindere în Ilfov). Sigur că reacțiile pe care le-am primit de la cetățeni, de pe rețelele de socializare au fost extrem de sceptice, că va fi gata peste două generații. Nu știu că va fi peste o generație sau trei, pentru că trebuie să identificăm și sursa concretă de finanțare. Dar o certitudine o avem cu toții, că un proiect se termină dacă începe de undeva și parcurge toate riscurile, vulnerabilitățile oricărui tip de proiect mare cum este acesta”, arată Hopincă.
Într-un interviu la Gândul.info, Hopincă spunea că, până la ieșirea din București M7 va fi în subteran sau la suprafață, iar până la centura feroviară a Bucureștiului să fie la suprafață. Începerea lucrărilor este estimată pentru 2028 sau 2029.
Social-democratul de la sectorul 5 l-a acuzat pe Primarul General Nicușor Dan că întârzie aprobarea proiectului pentru M4 Gara de Nord – Filaret – Gara Progresu: „Este inadmisibil ca Ministerul Transporturilor, Metrorex, Primăria Sectorului 5, Primăria Sectorului 4, CJ Ilfov să aștepte după Primarul General să pună pe ordinea de zi PUZ-ul pentru M 4. Proiectul este gata, pot fi aprobați indicatorii tehnico-economici, putem să dăm drumul licitației pentru proiectare și execuție. La Primăria Generală… meditații”, a mai spus Hopincă.
Primăria Capitalei și Ministerul Transporturilor își pasează răspunderea pentru ratarea proiectului liniei de metrou din PNRR Gara de Nord – Filaret, continuarea Magistralei M4 spre sudul Capitalei fiind întârziată din cauza lipsei avizelor. Practic, la mai bine de 10 ani de la creditul pe care Metrorex l-a primit din Elveția pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate, Ministerul Transporturilor, prin Metrorex, nu a reușit să scoată la licitație contractul pentru lucrări la structură, deși primele șase stații ale liniei spre Gara Progresu au fost incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) încă din 2021. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a recunoscut eșecul și a cerut Comisiei Europene transferul banilor din PNRR de pe M4 pe 6. Primarul general al Capitalei Nicușor Dan spune că Ministerul Transporturilor a depus documentație incompletă cu aviz negativ de la Ministerul Apărării pentru stația din fața MAPN.
Costul estimat pentru cele două secțiuni ale Magistralei M4 Gara de Nord – Filaret – Progresu este de 8,5 miliarde lei. Cele șase noi stații până la Filaret: Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, George Rozorea (n.r Piața Arsenalului-Mariott), Piața Chirigiu și Filaret. În faza a doua, de la Autogara Filaret până la Gara Progresu, la ieșirea din București spre Giurgiu sunt prevăzute 7 stații și un depou.
Extinderea Magistralei M4 Gara de Nord – Progresu face parte din diametrala de Metrou Nord – Sud de aproximativ 33 de kilometri și 28 de stații, explica în 2012, la semnarea de finanțare cu Consiliul Federal din Elveția, fostul director general Metrorex, Gheorghe Udriște.
„Odată cu elaborarea documentațiilor tehnico-economice necesare promovării acestui proiect, S.C. Metrorex S.A trece la o nouă etapă în procesul de dezvoltare a rețelei de metrou și anume acela de extindere a Liniei 4, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, iar la finalizarea acestuia și conectarea cu linia de legatură a metroului cu Aeroportul Internațional Otopeni, Municipiul București va dispune de cea mai lungă diametrală de metrou pe axa Nord – Sud, în lungime de circa 33 km și 28 de statii cu puncte intermodale de transport la conexiunile cu cele două aeroporturi – Otopeni și Băneasa – și cele patru gări de cale ferată: Băneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu”, afirma el. Diametrala Nord – Sud, adică magistralele M6 și M4, va asigura legătura între Nordul și Sudul județului Ilfov, explica la relansarea licitației pentru execuția secțiunii Băneasa – Otopeni secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.
„M6 este prima linie de transport public de mare capacitate care face legătura între Nordul şi Sudul Bucureştiului, prima magistrală care leagă direct Capitala de localităţile din Ilfov (Otopeni – Bucureşti – Jilava). M6 este o ramificație din Magistrala M4 Străulești – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revoluției – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 și M6 se asigură funcționalitatea completă a acestei investiții, locuitorii din Sudul Capitalei având acces direct în zonele de. Linia de Metrou M6, pe relația Stația 1 Mai – Stația Aeroport Otopeni este inclusă în toate scenariile analizate pentru obținerea unei strategii de mobilitate durabilă în București (PMUD 2016-2030) fiind selectată în Scenariul Optim: Aceasta va oferi o conexiune importantă între partea de sud a Regiunii București – Ilfov și aeroport”, afirma el.