Mașinile electrice sunt în centrul atenției la salonul de la Paris. De la eveniment lipsesc producători auto importanți, cum ar fi Volkswagen și BMW, dar sunt prezente firmele din China

masini electrice statie incarcare Sursa Foto: Pexels

Europa este lider în ceea ce privește mașinile electrice, chiar dacă industria se confruntă cu provocări, inclusiv cu lipsa de aprovizionare, o rețea de încărcare neregulată și o recesiune iminentă, notează Associated Press.

Iar abordarea electrică ocupă un loc central în această săptămână la salonul auto de la Paris, unde producătorii auto prezintă modele menite să îndeplinească promisiunile Europei de a elimina treptat mașinile cu combustie internă până în 2035. Printre producătorii auto prezenți la salon se numără și producători chinezi, despre care analiștii spun că înregistrează progrese tehnologice rapide în timp ce explorează extinderea în Europa.

Mașinile cu motor electric au reprezentat 41% din vânzările din al doilea trimestru în Europa. 9,9% au fost doar mașini electrice, iar restul sunt hibride, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.

Creșterile s-au datorat scutirilor de taxe, a îmbunătățirii gamei de baterii și a unei game mai largi de vehicule care pot fi achiziționate.

“Revoluția electrică este în plină desfășurare”, au scris analiștii de la firma de cercetare Sanford C. Bernstein. “Producătorii auto se orientează în sfârșit către vehiculele electrice, iar consumatorii cumpără toate vehiculele electrice pe care le pot găsi”. Analiștii de la Bernstein spun că mașinile electrice “nu mai sunt o nișă” și că “Europa va deschide probabil drumul”, datorită cerințelor stricte privind emisiile.

Până în 2025, un sfert din toate mașinile vândute la nivel mondial vor fi probabil doar cu baterii sau hibrid, prevăd ei.

Adoptarea a fost mai lentă în China, unde costurile mai ridicate de producție a mașinilor electrice fac ca acestea să fie peste puterea de cumpărare a multor consumatori, în ciuda stimulentelor guvernamentale. Mașinile cu baterii și hibride au reprezentat 13,8% din piață pentru tot anul 2021. 

În SUA, presiunea de reglementare exercitată de cerințele guvernamentale privind emisiile a crescut sau a scăzut în funcție de faptul că la Casa Albă se află un republican sau un democrat; cota electrică a fost de aproximativ 4,5% în 2021.

UE vrea doar mașini electrice din 2035

Totuși, mai este încă un drum lung de parcurs până în 2035, când reglementările Uniunii Europene privind emisiile impun o reducere de 100% a emisiilor de dioxid de carbon de la țevile de eșapament ale automobilelor, ceea ce, de fapt, impune ca toate mașinile noi să fie electrice.  

Salonul auto de la Paris a revenit pentru prima dată din 2018, dar s-a redus vizibil de la ultima ediție, care a atras peste un milion de persoane.

A fost scurtat la șase zile în loc de 11 și îi lipsesc producători auto importanți, cum ar fi Volkswagen și BMW din Germania vecină. În schimb, accentul este pus pe echipa franceză de acasă: mărcile Peugeot, DS și Jeep ale Stellantis și concurentul Renault.

O prezență cheie alături de companiile franceze va fi intrarea pe piața chineză BYD, care prezintă trei vehicule electrice, și Great Wall, a cărui marcă Ora este așteptată să expună compacta Funky Cat.

BYD oferă Atto 3, un SUV de dimensiuni medii cu cinci locuri “cu gândul la clienții europeni”. Compania spune că designul fuzionează cultura europeană și cea chineză prin limbajul de design “dragon face”, în care farurile și bara orizontală a grilajului simbolizează ochii și mustața unui dragon. Interiorul prezintă un design “inspirat de sala de sport”, cum ar fi mânerele ușilor în formă de halteră și selectorul de viteze în formă de halteră. Scaunele și tetierele sunt din piele vegană.

Constructorii auto chinezi au o prezență infimă în Europa, vânzând anul trecut doar 1.706 vehicule, potrivit cifrelor oferite de asociația constructorilor auto europeni.

Dar analiștii spun că aceștia au făcut progrese rapide în ceea ce privește mașinile electrice și introducerea de noi tehnologii de asistență pentru șofer – și ar putea fi un factor important în anii următori.

Lucrurile s-au schimbat de la o încercare nereușită de a intra pe piața europeană în urmă cu 15 ani, a declarat Stefan Bratzel, director al Centrului de Management Auto din Bergisch Gladbach, Germania. Acum se face o a doua încercare “care pare mult mai promițătoare”. Dar el a avertizat că pătrunderea pe piața europeană, foarte competitivă, va necesita timp.

“Constructorii auto chinezi dau dovadă de o inovație puternică în domeniul mobilității electrice“, a spus Bratzel. “În același timp, prin cooperarea cu furnizorii europeni, ei au îmbunătățit semnificativ calitatea vehiculelor.”

Industria auto din Europa se confruntă cu probleme serioase, în primul rând din cauza penuriei de piese precum semiconductorii, cheie pentru electronica auto tot mai sofisticată.

Vânzările de automobile au scăzut cu 9,9% în primele nouă luni ale anului. În plus, mulți economiști se așteaptă la o recesiune în această iarnă. Costurile ridicate ale energiei din cauza războiului din Ucraina și a reducerii livrărilor de gaze naturale de către Rusia le taie consumatorilor puterea de cumpărare.

Anul viitor ar putea reveni reducerile de prețuri pentru mașini

În prezent, constructorii auto pot lucra cu comenzile în așteptare și pot cere prețuri mai mari, dar acest lucru nu va dura, spune Ferdinand Dudenhoeffer, șeful Centrului CAR pentru cercetare în domeniul auto din Duisburg, Germania.

“Acest lucru se va termina în 2023”, a spus el. “Atunci clienții vor fi cei care vor fi mai puțini” și vor reveni reducerile de preț. El estimează că vânzările globale vor scădea la 10,8 milioane în Europa, în scădere de la 11 milioane în acest an și mult sub vârful de 15,8 milioane înregistrat înainte de pandemie.

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: