MAI cumpără 2 avioane noi de 30 milioane euro ca să poată transporta pacienți în stare critică la spitalele din străinătate

avion-smurd Sursa foto: Inspectoratul General de Aviație al MAI / Facebook

Ministerul de Interne primește aprobarea Guvernului pentru cumpărarea a 2 avioane noi mediu-curier, la un cost de 147 de milioane de lei, care să intre în dotarea Inspectoratului General pentru Aviație și care să fie folosite pentru a transporta către spitalele din străinătate pacienți grav bolnavi ce nu pot fi tratați corespunzător pe plan local, potrivit unei HG în acest sens.

Prin achiziția celor două avioane noi, se înființează practic serviciul Air Ambulance, un proiect mai vechi al MAI care a obținut și sprijin financiar de la UE. Achiziția durează doi ani, iar banii reprezintă fonduri europene nerambursabile, în proporție de 85%, și bugetul MAI.

Cele 30 de milioane de euro, atât cât este costul celor două avioane vizate, ne duc către plaja superioară de achiziție pentru aceste tipuri de aerovehicule, cumpărate noi. Totuși, de apreciat dacă prețul țintă de achiziție este mare sau în plaja pieței o putem face doar după ce apare în SICAP anunțul de achiție publică, cu specificațiile din caietul de sarcini. De precizat, majoritatea producătorilor mari de avioane au în catalog și avioane de capacitate mică, cum sunt acestea vizate de MAI.

În prezent, IGpA are în dotare 2 avioane vechi, un Cessna C – 560 și un Piper PA – 42, care, potrivit MAI, nu pot prezenta un real ajutor pentru multele din cazurile grave pe care le are România (vezi Colectiv – n.r.).

„Executarea misiunilor de transport medical cu elicopterul pe distanțe medii implică perioade mult mai lungi decât în cazul avioanelor, timp ce poate curge în defavoarea celor ce au nevoie urgentă de el. De asemenea, când acest tip de activitate este realizată cu elicopterul, ea se rezumă, în general, la granițele României, limitând opțiunile pacienților cu afecțiuni ce necesită tratamente care nu sunt disponibile în țară, sau în cazul unor situații în care numărul victimelor depășesc capacitatea unităților spitalicești din România și este necesar transportul în alte unități de pe teritoriul european, în baza acordurilor și a reglementărilor UE. Perioadele lungi de indisponibilitate ale avioanelor sunt cauzate de un program de mentenanță dificil, care nu permite efectuarea reparațiilor la timp, de faptul că sunt două aeronave diferite din punct de vedere tehnic. Totodată, perioadele de efectuare ale lucrărilor sunt lungi din cauza complexității acestora, iar numărul de aeronave existente nu este suficient pentru a acoperi perioadele de indisponibilitate”, se arată în Nota de Fundamentare a HG.

Cele două avioane noi vor fi capabile să transporte minim 2 pacienți în stare critică, pe o rază de 2.000 km, iar timpul mediu de răspuns al intervențiilor de urgență scade, de la 12.52 minute la 12.05 minute.

„Pentru noi, sănătatea românilor este prioritară. Achiziționarea acestor două avioane medicale este foarte importantă pentru sistemul sanitar din România, dar mai ales pentru pacienții aflați în pericol”, declara, în iulie, la semnarea acordului de finanțare dintre Autoritatea de Management pentru fonduri europene și MAI, Cristian Roman, secretar de stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Avioanele vor fi operate de pe Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu, Băneasa, raza de acțiune din acest punct fiind pe aproape întreg teritoriul european.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: