Locomotive noi prin PNRR : Guvernul aprobă achiziția a 16 locomotive electrice noi, investiție de aproape 400 de milioane lei. Locomotivele CFR Călători au o vechime medie de 44 ani

Automotoare Malaxa Curtici -Arad API Sursa Foto : Asociația Pro Infrastructură

Guvernul aprobă în ședința de joi, Proiectul pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi, o investiție de aproape 400 milioane lei și finanțare din PNRR. Procedurile de achiziție au fost lansate la jumătatea lunii, după cum Economedia a scris aici.

Locomotivele electrice trebuie să atingă o viteză de maximum 200 km/h. și să tracteze 16 vagoane. În prezent, viteza maximă permisă pe liniile reabilitate precum București – Constanța și parțial Sighișoara – Curtici este de 160 km/h., iar trenurile de călători nu pot avea în compunere mai mult de 15 vagoane din cauza gabaritului stațiilor). Ministerul Transporturilor a aprobat indicatorii tehnico-economici în iulie cu o valoare toată de aproape un miliard de lei pentru că include și serviciile de mentenanță pe o durată de 40 de ani.

În prezent în marile orașe, există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, se constată o aglomerare excesivă, datorită traficului auto (în principal, microbuze și autoturisme), care poate fi satisfăcută doar prin creşterea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacității materialului rulant și a calității acestuia, arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare : ,,Scopul obiectivului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h- 200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”, este de a înnoi flota de material rulant, deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. În esență situația se prezintă astfel:
-flota curentă de material rulant deținută de operatori de servicii privați și de stat din România, a depășit deja sau este pe cale să își încheie ciclul de viață. Din acest motiv, există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public;
-Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depășite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, așadar, înlocuirea acestuia.
-Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardele de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. Introducerea locomotivelor electrice noi destinate tractării. vagoanelor de călători pe rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată. ”

Vechimea medie a locomotivelor operatorului feroviar naţional este de 44 de ani

Compania CFR Călători are aproximativ 1.000 de locomotive, din care jumătate sunt în „parcul rece” şi pot fi reintroduse în circulaţie doar după reparaţii sau modernizări.

Automotoare produse la uzina Malaxa în urmă cu aproape un secol circulă pe linia de tren Arad – Curtici, magistrală pe care CFR Infrastructură a modernizat-o cu sute de milioane de euro, potrivit Asociației Pro Infrastructură.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: