Studiul de Fezabilitate al Drumului Expres care va fluidiza circulația în sudul litoralului este aproape finalizat, iar lansarea în licitație pentru execuție este estimată pentru primul trimestru al anului viitor, a transmis Compania de Drumuri la solicitarea Economedia. ,,Litoral Expres” va fi un drum de mare viteză care se desprinde din DN 39 Constanța -Mangalia imediat după Agigea, ocolește pe la vest Lacul Techirghiol și stațiunea Eforie Nord, zonă unde, în sezonul estival se formează cozi kilometrice mai ales pe sensul de întoarcere. Chiar dacă luna iulie nu a adus foarte mulți turiști pe litoral și până acum nu s-au înregistrat ambuteiaje (citiți explicațiile aici) nu așteptăm în mod real finalizarea drumului expres cu o lungime de 28 de kilometri mai devreme de 3-4 ani, deci aproape 10 ani de la primele promisiuni pentru acest proiect inclus în Master Planul de Transport al României.
,,În prezent, contractul se află în ultima etapă de realizare a Studiului de Fezabilitate (SF), urmând a se finaliza Studiul Geotehnic, documentația privind identificarea proprietarilor și alte operațiuni tehnice. În același timp, prestatorul va proceda la realizarea Proiectului Tehnic de Execuție și a documentației necesare obținerii Autorizației de Construire. Lansarea procedurii privind execuția “Alternativei Techirghiol” va fi demarată după finalizarea serviciilor de proiectare, în conformitate cu prevederile contractuale, perioada alocată etapei de proiectare (elaborare SF / elaborare PAC/ elaborare PTE și pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție lucrări) fiind trimestrul I 2023.” a transmis CNAIR la solicitarea Economedia, fără a prezenta și procentul de realizarea a documentației tehnice. Ambuteiajele se produc pe DN 39 la Eforie Nord la sensurile giratorii din stațiune. În plus, profilul drumului este de sistematizare cu bandă reversibilă două benzi pe un sens și o bandă pe sens opus care nu face față valorilor de trafic din iulie și august, mai ales în week -end.
6 ani de la lansarea licitației
CNAIR a prezentat primele coordonate ale șoselei ,,Litoral Expres -Alternativa Techirghiol” în 2016 când la conducere era inginerul Cătălin Homor, iar licitația pentru Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic a fost lansată în același an. Inițial, CNAIR susținea că poate face lucrările în regie proprie, obiectiv total nerealist și astăzi. Firma Consitrans a câștigat licitația și a semnat în iulie 2019 contractul de 5,3 milioane lei, însă ordinul pentru începerea proiectării a fost dat de-abia în februarie 2020. Practic, este nevoie de aproape 3 ani doar pentru planurile unui drum rapid cu o lungime de aproape 28 de kilometri la câmpie și un cost estimat de aprox. 150 milioane Euro.
Litoral Expres sau Alternativa Techirighiol a fost inclus pe lista de rezervă din PNRR pentru că, în lipsa documentației tehnice complete nu este un proiect matur (nici capetele de pe A 8 nu au toate studiile finalizate, dar sunt ceva mai avansate, iar presiunea publică/politică a fost mai mare).
,,AlternativaTechirghiol” va influența infrastructura rutieră națională majoră în special la nivelul drumurilor naţionale din zona proiectului, cum este cazul drumurilor naţionale DN 39 și DN 38.
Aceste influențe se vor resimţi în primul rând prin:
• asigurarea unei legături între nordul și sudul litoralului. Traseul existent aferent Drumului Național DN39 este caracterizat prin volume de trafic de tranzit mari precum și de volume însemnate de trafic generat în perioada sezonului estival.
• îmbunătățirea legăturilor între diferite localități care sunt interdependente sau nu economic prin reducerea timpului de călătorie ca urmare a creşterii vitezei de deplasare;
• degrevarea de trafic a drumurilor naţionale DN 39 și DN 38, drumuri care prezintă lungimi însemnate de traseu în intravilanul localităților intersectate. Aceasta degrevare de trafic va conduce inclusiv la reducerea numărului de accidente prin preluarea unui trafic de tranzit major pe drum mai sigur;
• scăderea emisiilor poluante din localități și oraşe precum și îmbunătățirea condiţiilor de viață;
• îmbunătățirea confortului conducătorilor auto;
• va influența, la nivel local, o dezvoltare socio – economică a zonelor adiacente.” a precizat CNAIR, la solicitarea Economedia.