Guvernul a aprobat în ședința de joi indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani, o investiție cu o valoare estimată de circa 2 miliarde de euro.
Linia ferată (143,23 km) este linie dublă, electrificată și dotată cu instalații BLA (în linie curentă) și CED (în stații). În prezent, vitezele maxime de circulație a trenurilor (înscrise în livretele de mers 2019/2020) sunt cuprinse între 80 și 100 de km/h la trenurile de călători și între 50 și 70 km/h la trenurile de marfă.
Obiectivele generale ale implementării proiectului vizează modernizarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă național și internațional, prin:
• Introducerea instalațiilor de centralizare electronică în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2;
• Reconfigurarea în plan a traseului, cu îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și respectiv minim 160 km/h pentru trenurile de călători;
• Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (în sistem de alimentare de 25 kV, 50 Hz);
• Asigurarea condițiilor de interoperabilitate privind sarcina admisă pe osie și gabaritul de liberă trecere;
• Reabilitarea lucrărilor de artă, în conformitate cu recomandările expertizelor tehnice și a dimensionării hidraulice corespunzătoare debitelor de calcul cu probabilitatea de 1% stabilite prin Studiul Hidrologic și scoaterea de sub efectul inundațiilor pe zonele inundabile;
• Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie, a accesibilității persoanelor cu mobilitate redusă, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul de exploatare a căii ferate;
• Modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare;
• Lucrări de protecția mediului.
În vederea realizării obiectivelor menționate, se vor executa următoarele lucrări:
• Lucrări de infrastructură si suprastructură linii c.f.;
• Consolidări de terasamente si lucrări de scurgere a apelor;
• Treceri la nivel: modernizarea trecerilor la nivel cu dale elastice;
• Poduri, podeţe: înlocuirea sau reabilitarea lucrărilor de artă existente – 99 lucrări;
• Pasaje superioare: 1 pasaj nou în amplasamentul existent și 8 rămân ca în situația actuală;
• Apărări de maluri: în zona lucrărilor de artă s-au prevăzut amenajari locale ale albiei, protecție ale albiilor, praguri de fund și lucrări de amenajare locală a albiei pe noul amplasament al lucrărilor de artă de pe variante;
• Peroane: Lungime 200 m în staţiile intermediare şi 150 m în punctele de oprire; lăţime 6,00 m pentru peronele intermediare și respectiv 3,00 m pentru cele laterale, cu înălţimea +0,55m și 0,38m faţă de NSS; tunel pietonal între peroane pentrru statiile în care v=160 km/h;
• În stațiile Ploiești Sud, Mizil, Buzău și Râmnicu Sărat lungimea peroanelor va fi de 250-400 m;
• Lucrări de reabilitare clădiri călători și CED;
• Clădiri noi datorate sistematizării stațiilor. Lucrări de demolare a construcțiilor degradate;
• Semnalizări şi centralizări feroviare: CE și ERTMS;
• Telecomunicaţii feroviare: înlocuire echipamentelor existente, care au un grad de uzură ridicat, cu echipamente care au tehnologie moderna;
• Linia de contact, protecţie instalaţii şi energoalimentare: reabilitare instalații existente prin înlocuirea lor cu instalații noi;
• Lucrări de protecția mediului.
Modernizarea va presupune, astfel, reducerea duratei de călătorie, creșterea cu cca 60% a vitezei tehnice a trenurilor de marfă, crearea barierelor împotriva zgomotului cauzat de traficul feroviar, eliminarea unei treceri la nivel cu calea ferată și construirea unui pasaj rutier denivelat, modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată care rămân în exploatare.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) se ridică la 10,96 miliarde de lei. Durata de execuție a investiției va fi de 36 luni: