Linia de tren Cluj-Napoca – Oradea: licitație completă pentru modernizare și electrificare / Finanțare prin PNRR de 1,3 miliarde de euro

tren de lucru Sursa foto: CFR Infrastructură

Ultimele două loturi ale Magistralei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor au fost scoase la licitație pentru proiectare și execuție, valoarea estimată a lucrărilor pe secțiunile Poieni – Aleșd, respectiv Aleșd – Frontieră Ungaria fiind de 4,58 miliarde lei, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Astfel, toate cele patru loturi ale liniei de tren dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor (lungime 166 km) sunt acum în procedura de achiziție publică. Modernizarea liniei Cluj-Oradea este al doilea cel mai mare proiect feroviar ca valoare din PNRR cu o finanțare de 1,3 miliarde de euro, prima investiție ca valoare de finanțare fiind linia de tren Caransebeș – Timișoara – Arad.

Lotul 3 Poieni – Aleșd are o valoare estimată de 2,1 miliarde lei, în timp ce lotul 4 Aleșd – Episcopia Bihor Frontieră costă 2,4 miliarde de lei. Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Primele două loturi, Cluj – Aghireș, respectiv Aghireș – Poieni au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie.

Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului. Durata lucrărilor va fi de 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor.

„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată Nota de Fundamentare.

Ofertele pot fi depuse până la 21 februarie iar câștigătorii ar trebui anunțați până la sfârșitul lunii mai.

Pentru domeniul feroviar sunt stabilite următoarele „jaloane”: Modernizarea şi reînnoirea infrastructurii feroviare
– Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q 4 2022
– Finalizarea în Q 2 2026.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: