Benzinăriile din Londra şi sud-estul Angliei continuă să fie afectate de lipsa carburanţilor, dar situaaţia s-a îmbunătăţit în nordul Angliei şi în Scoţia, a anunţat sâmbătă Petrol Retailers Association (PRA), transmite Reuters.
Marea Britanie va folosi de luni şoferi militari pentru a livra carburanţi, după o săptămână haotică de lipsuri care au avut ca rezultat cumpărături de panică, unii şoferi cumpărând benzină în sticle de apă.
Preşedintele PRA Brian Madderson a declarat la Sky News că un sondaj realizat de organizaţia sa a arătat că numai 16% din peste 1.000 de benzinării nu aveau sâmbătă carburanţi, o îmbunătăţire de 27% faţă de vineri. Cu toate acestea există încă blocaje locale.
„Situaţia este mult mai bună în nord şi Scoţia, Londra şi sud-estul rămân o zona critică în timp ce ne îndreptăm spre săptămâna viitoare”, a spus Madderson.
Sondajul a mai arătat că 68% dintre benzinării au atât benzină cât şi motorină.
Situația amintește de raționalizările de benzină din perioada crizei energetice din anii 70 sau de blocarea rafinăriilor care a paralizat activitatea timp de mai multe săptămâni la începutul anilor 2000. Criza a început la mijlocul săptămânii trecute, după ce un raport confidențial al BP adresat guvernului a fost publicat de presă. Acest raport vorbea de câteva zeci de benzinării care au fost închise din cauza lipsei de carburanți. Au urmat achiziții de panică care s-au extins rapid la nivelul întregului Regat.
Penuria de benzină și motorină a fost provocată inițial de lipsa de șoferi de cisterne. Problema afectează și supermarketurile, fast-food-urile, pub-urile etc care se confruntă cu întârzieri în aprovizionări. Lipsa șoferilor de camioane durează de mai multe luni, sub un efect combinat al pandemiei și Brexitului. Laburiștii acuză guvernul conservator al lui Boris Johnson că „a adormit la volan” și nu a intervenit mai devreme.
Carantinele succesive au determinat o serie de șoferi de tir să revină în țările de origine iar alte zeci de mii nu au reușit să-și ia permisul din cauza centrelor de examinare închise luni de zile. Iar Brexitul complică procedurile de migrație. Guvernul neagă însă impactul Brexitului în actuala criză, afirmând că și țările europene se confruntă cu o penurie de șoferi. Federația britanică de transport rutier consideră însă că Brexitul este una dintre cauzele principale ale crizei.
În căutare de soluții, Londra a decis sâmbătă să amendeze politica de imigrație post-Brexit și să acorde până la 10.500 vize de muncă pe trei luni pentru a contracara lipsa de șoferi de camioane dar și de personal în sectoare esențiale precum creșterea păsărilor. Federația British Poultry Council a salutat aceste măsuri, dar speră că nu va fi „prea târziu, prea puțin”.