Invazia rusă a Ucrainei a redus rezervările din turism cu circa 40%. Oficialii din domeniu au avertizat că panica riscă să facă pagube într-o industrie deja slăbită de pandemie

Vacanta Bulgaria pixabay.com

Panica creată de războiul ucrainiano-rus a redus rezervările cu 40%-50% luna aceasta, prima după startul invaziei ruse a Ucrainei și afectează în primul rând hotelurile, agențiile de turism, doar restaurantele sunt pline, potrivit lui Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralele 45. În schimb, pentru ministrul Turismului, Florin Cadariu, totul e bine și la vară cald. E drept, acesta a îndemnat românii să nu se panicheze din cauza războiului, iar panica a devenit un fel de laitmotiv al conferinței organizate de Alianța petru Turism.

Mai mult, Daniel Mischie, CEO al CityGrill și membru al consiliului director al Alianței pentru Turism, spune că războiul a apărut după câțiva ani de seceta pentru turism, cauzați de restricțiile din pandemie.

De altel, potrivit lui Mischie, restricțiile au tăiat anul trecut circa 35% dintre veniturile din HORECA, față de 2019, dar în acest an dispariția restricțiilor a generat entuziasm, s-au umplut din nou restaurantele și terasele. Potrivit acestuia, turismul reprezintă acum 5,3% din economie și are circa 200.000 de angajați, dar membrii domeniului își doresc să ajungă la 10% din PIB.

„Suntem în momentul în care dăm un restart turismului din România. Noi suntem un minister recent creat, care a lucrat din plin cu mediul de afaceri. Problema e că dacă, în 2019, am reușit să ajungem la 10 milioane de turiști români și 2,4 milioane de turiști străini (n.r majoritatea turiști de business), anul trecut s-au înregistrat doar 8,3 milioane de turiști români și în jur de 800.000 de turiști străini. De aceea, ne-am grăbit să îndeplinim primul jalon din PNRR și au fost făcute toate cele necesare pentru crearea de OMD (n.r. Organizații de Management al Destinației), iar până în iunie-iulie vom rezolva și al doilea jalon și vom crea legislația necesară”, spune Florin Cadariu, ministrul Turismului.

De asemenea, ministrul a spus că ministerul, ca și colegii săi de Finanțe și-au făcut treaba și au reintrodus tichetele de vacanță, care așteaptă acum să fie emise.

„Încurajez și privații sa le folosească. Sunt deductibile din profit și nu se plătesc contribuții pentru ele”, a adăugat Cadariu, care a susținut că ministerul a reluat promovarea și marketingul turistic, blocate de doi ani și a emis un ordin de ministru care obliga si persoanele fizice sa se înregistreze și sa primească acceptul vecinilor sau măcar a asociației. De asemenea, ministerul se pregătește pentru introducerea etapi a doua a programului HORECA după rectificarea bugetară din iulie, care va include restaurantele, pensiunile, agențiile de turism și alte firme eligibile ce vor fi despăgubite pentru scăderea cifrei de afaceri suferite în anul 2021, ca urmare a restricțiilor introduse de guvern pentru limitarea răspândirii coronavirusului. În fine, a fost instituit și un consiliu de brand al României, de la care așteptăm o noua strategie de promovare și marketing în turism, și am centralizat sugestiile primite de la patronate și le am trimis la ministerul de finanțe și la guvern în general”, explică ministrul Turismului.

În ceea ce privește incomingul, guvernul a adoptat o ordonanță pentru sprijinirea acestuia, rămne de văzut cum se va face. De altfel, Cadariu susține că a discutat cu omologul său grec, despre relația turistică complet dezichilibrată dintre România și Grecia, iar grecul i-a spus că se gândește să recomande guvernului său să susțină vizitele copiilor greci în România.

În fine, ministerul va considera turismul domeniu strategic și va încerca să impună și în guvern această idee.

Prezent și el pentru scurt timp, premierul Nicolae Ciucă în afară de a avertiza contra răspândirii nefirești a panicii că guvernul urmărește ca prin PNRR să dezvolte infrastructura pentru a ușura accesul turiștilor către diferite zone turistice. De asemenea, sunt de reabilitate multe situri istorice, care pot aduce plusvaloare turismului.

Și Dragoș Anastasescu, care a vândut către Dertour serviciile turistice ale agenției Eurolines, spune că România are acum o oportunitate deosebită.

„Autoritățile sunt implicate, patronatele la fel. Avem și bani de la UE. Și se simte, restaurantele sunt pline. A venit nenorocirea asta de război și acum acum avem rezervările la circa 40%.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: