Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I 2022 faţă de trimestrul I 2021, arată datele Institutului Național de Statistică. Înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au scăzut cu 18,2% comparativ cu trimestrul I din anul 2021. În trimestrul I 2022, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 73,5%, în scădere cu 9,5 puncte procentuale față de același trimestru al anului 2021, mai arată datele statistice.
În trimestrul I 2022 comparativ cu trimestrul I al anului 2021, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣteri la categoria autobuze și microbuze cu 20,0% ṣi la categoria mopede ṣi motociclete cu 10,2% ṣi scădere la categoria autoturisme cu 10,6%. În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creṣteri la toate categoriile astfel: la categoria autoturisme cu 39,5%, la categoria autobuze ṣi microbuze cu 29,9% ṣi la categoria mopede ṣi motociclete cu 29,8%.
Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate scăderi la toate categoriile: la categoria autotractoare cu 23,0%, la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 20,3% ṣi la categoria remorci ṣi semiremorci cu 13,1%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣtere la categoria autotractoare cu 41,7% ṣi scăderi la categoria remorci semiremorci cu 10,4% ṣi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 6,8%.
Faţă de trimestrul IV 2021, în trimestrul I 2022, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat scădere cu 11,2% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, iar înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor, scădere cu 0,7%.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2022, în proporție de 58,1%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 11,8%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,1%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,3% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 29,2% au fost clasificate Non-Euro. Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 29,9%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 34,8%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 25,7% au fost clasificate în norma Non-Euro.
“Invazia” de mașini vechi, în vizorul APIA
Piața din România are nevoie de o formulă pentru ca “invazia” de maşini vechi şi de motorizări poluante să înceteze în România, în condiţiile în care toată Europa funcţionează cu taxe pe carbon, a declarat, în urmă cu doar câteva zile, într-o conferinţă de specialitate, Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), citat de Agerpres. România are multe probleme în acest sector: vârsta înaintată a parcului auto; mortalitatea ridicată înregistrată în traficul rutier; gradul de poluare consemnat în marile aglomerări urban.
Cei de la APIA spun că susțin orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră in parcul auto naţional, fie prin reintroducerea unei taxe de înmatriculare sau actualizarea impozitului anual.