INTERVIU Brandul românesc Mizar vrea să exporte din acest an produsele sale prin magazinul online, iar în următorii 3-5 ani să deschidă magazine proprii în străinătate

Mizar

Brandul românesc de fashion Mizar vrea să iasă la export de anul acesta cu magazinul online în țări precum Italia, Marea Britanie, Germania sau Austria, iar ulterior, în următorii 3-5 ani, să deschidă magazine proprii în străinătate în destinațiile de fashion, așa cum sunt Milano sau Viena, a declarat Dan Lupu, general manager Mizar, într-un interviu pentru Economedia. Pentru 2026 acesta mai spune că are în vedere o dublare a capacității de producție și extinderea fabricii actuale, dorind ca în următorii 4-5 ani să ajungă la 40 de magazine în țară.

„Suntem adepții unui sistem omnichannel. Ne dorim atât creșterea de zona de online cât și pe cea de offline, astfel încât dacă în prezent avem 19 magazine cu cel deschis luna trecută în Pitești, ne dorim să acoperim toate orașele importante din țară cu magazine proprii pentru a putea ajunge, din estimările noastre, un număr de 40 de magazine în următorii 4-5 ani. Sediul firmei este în Bacău, aici avem fabrica unde realizăm atât producția cât și dezvoltarea colecțiilor. În fabrică lucrează aproximativ 150 de persoane. Din punct de vedere al spațiului suntem la capacitate maximă și ca număr de persoane pe care le putem acomoda în spațiul de producție. În situația în care vom crește numărul de magazine se va impune și o creștere a capacității de producție. Dacă în prezent avem 20 magazine, împreună cu magazinul online, un număr de 40 de magazine ar presupune o dublare capacității de producție”, a declarat Dan Lupu, general manager Mizar, într-un interviu pentru Economedia.

În prezent, reprezentantul companiei spune că în fabrică sunt folosite deja utilaje de ultimă tehnologie, dar în situația în care va crește capacitatea de producție va trebui să investească și mai mult în retehnologizare. Mizar și-a planificat pentru anul acesta investiții pe partea de digitalizare, atât în ceea ce privește secția de producție, cât și pentru magazinul online.

„Principalele destinații ale investițiilor noastre vor fi în digitalizare și în extinderea rețelei de magazine proprii, în situația în care vom identifica și vom negocia intrarea în noi locații. Avem pregătiți circa 500.000 euro pentru investiții. În cazul în care rețeaua de magazine va solicita cantități mai mari de produse avem în vedere să extindem și capacitatea de producție, asta implicând și construirea unui spațiu de producție extins. Terenul există, îl avem aici lângă fabrica actuală. Urmează să demarăm parte de aprobări, de avize și apoi construcția efectivă”, precizează Dan Lupu.

Acesta spune că în 2026 compania va lua în calcul o investiție pe partea de producție, concentrându-se în acest an și în 2025 doar pe investiții pe partea de extindere a rețelei de magazine. Astfel că, din 2026 compania are în vedere o extindere a capacității de producție. „Dacă în prezent suprafață ocupată de secția de producție împreună cu depozite este undeva în jur de 1.500mp, ne dorim o dublare a acestei suprafețe”.

Tot ceea ce Mizar produce este distribuit prin intermediul rețelei proprii de magazine, însă compania are în vedere chiar de anul acesta să exporte produsele sale prin intermediul magazinului online, iar ulterior, în următorii 3-5 ani, să deschidă magazine proprii în străinătate.

„În țările din Uniunea Europeană sunt foarte mulți români care cunosc deja brandul. Avem solicitări să facem și expedieri externe. Avem deja semnat un contract cu o companie de curierat internațional astfel încât sperăm ca în perioada următoare deja să putem face acele livrări externe în orașe precum Italia, Marea Britanie, Germania, Austria. În următorii 3-5 ani ne gândim să mergem cu magazinele proprii în străinătate. Vom alege destinațiile de fashion, cum ar fi Milano, Viena”, mai spune el.

Lipsa notorietății, cel mai mare impediment pentru companiile românești când vor să iasă la export

Lipsa notorietății, legislația și personalul sunt printre principalele piedici pentru companiile românești care vor să se extindă în străinătate.

„În primul rând, cel puțin pentru o companie de fashion, lipsa notorietății pe o anumită piață, din punctul nostru de vedere, este cea mai mare impediment. Apoi legislația poate să fie diferită față de cea cu care suntem noi obișnuiți. De asemenea, trebuie să te adaptezi la cerințele forței de muncă din acea zona. La nivel de investiții nu cred că sunt cu mult mai mari față de România. Și la noi chiriile sunt la un nivel ridicat. În schimb ar fi diferențe la nivel de salarizare și în modul de gestionare a acelor magazine care nu presupun doar forța de vânzare, ci și acele persoane din spate care gestionează business-ul din acea țară. Salariile ar fi cu cel puțin 50-60% mari decât pe piața din România”, precizează Dan Lupu.

Acesta spune că firma lucrează la nivel de creație pentru a identifica nevoile și dorințele cele mai importante ale potențialilor clienți și în funcție de aceste dorințe realizează cele două colecții principale pe parcursul fiecărui an. „Pentru a putea vinde la export va trebui să facem un studiu de piață, să vedem ceea ce își doresc clienții din acele piețe și apoi să putem dezvolta colecții specifice pentru fiecare piață în parte”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: