Înmatriculările de mașini electrice sau hibride au ajuns la 23% din piața europeană în octombrie, iar Stellantis a depășit Volkswagen la cota de piață

VW ID.3 Sursa foto: Volkswagen

Octombrie a fost o lună dificilă pentru industria auto din Europa, deoarece numărul total de înmatriculări a scăzut cu 30%, până la 790.652 de unități, din cauza impactului continuu al penuriei de mașini noi la dealeri. Interesant e că luna trecută, potrivit analiștilor de la JATO, Stellantis a reușit să depășească Volkswagen, la cota de piață cu 0,3 puncte procentuale, 21% versus 20,7%, după o scădere de 42% a gigantului auto german.

„Lipsa de semiconductori se dovedește a fi la fel de gravă ca și blocarea COVID de anul trecut. Am văzut fabrici închise pe tot continentul, iar în prezent industria se străduiește să găsească o soluție la criza lanțului de aprovizionare”, spune Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.

Până în prezent, volumul total pentru cele 26 de piețe din Europa continuă să depășească în comparație cu 2020, în creștere cu 2,6%, până la 9,85 milioane de unități – cu toate acestea, decalajul s-a redus din nou în comparație cu creșterea de 7% care a fost observată în septembrie.

Sursa foto: JATO

Penuria are, de asemenea, un impact direct asupra leadership-ului în vânzări pe piața europeană. Potrivit datelor JATO Dynamics, luna trecută a fost a doua oară, în acest secol, când Volkswagen Group a căzut din poziția de lider în clasamentul înmatriculărilor lunare. Aceasta este prima dată de la formarea sa la începutul acestui an, când Stellantis a vândut mai mult producătorul german.

Sursa foto: JATO

Luna trecută, Volkswagen a înregistrat o scădere de 42% în volum, cu scăderi de două cifre în toate țările, cu excepția Irlandei. Mașinile sale compacte și mijlocii au fost cele mai grav afectate segmente.

„Producătorii de automobile sunt forțați să prioritizeze segmentele lor cele mai vândute, ceea ce înseamnă că puținii semiconductori disponibili sunt utilizați numai pentru a produce SUV-uri și vehicule electrice”, continuă Munoz.

Cota de piață a SUV-urilor a crescut de la 40,7% în octombrie 2020 la un nou record lunar de 46,8% luna trecută. Spre deosebire de segmentele tradiționale, cererea pentru SUV-uri a continuat să câștige avânt pe măsură ce producătorii își lansează noile alternative de vehicule electrice. Segmentul a fost condus de Volkswagen Group, Stellantis și Hyundai-Kia, dar numai acesta din urmă a înregistrat o creștere semnificativă, de +23%, datorită ultimelor sale lansări. Toyota, pe locul 6, și-a văzut și ea o creștere a volumului cu 3%.

Pe parcursul lunii au fost înregistrate un total de 181.300 de unități electrice și hibride, reprezentând 22,9% din cota totală de piață – un nou record lunar. În timp ce segmentul EV își continuă traiectoria ascendentă, vehiculele diesel se luptă să câștige tracțiune în Europa, cota de piață scăzând la doar 19%.

Sursa foto: JATO

„După cum am văzut în timpul pandemiei, criza actuală s-a dovedit a fi mai mult o oportunitate decât o amenințare pentru piața vehiculelor electrice în curs de dezvoltare. COP 26 a marcat un punct de cotitură semnificativ pentru industrie, deoarece 24 de țări și 11 OEM s-au angajat să nu mai producă vehicule ICE până în 2040, și astfel trecerea către vehicule electrice va accelera și mai mult în următorii ani”, continuă Munoz.

Ca o consecință a crizei, au avut loc schimbări considerabile în clasamentele după model. Peugeot 2008 și-a asigurat primul loc pentru prima dată de la introducerea sa în 2013. Stellantis a văzut 5 dintre modelele sale în top 10, urmat de grupul Renault cu 2 modele și de Volkswagen Group, Ford și Hyundai cu câte un model.

Hyundai Tucson a avut din nou rezultate bune, în creștere cu 59% datorită noii generații. Rezultate puternice au fost postate și de

  • Volkswagen T-Cross +10%;
  • BMW X3 +74%;
  • Kia Sportage și Ceed, +23% și respectiv +26%;
  • Mitsubishi Space Star +45%;
  • Ford Ecosport +36%;
  • Tesla Model 3 +236%;
  • Porsche Macan +38%;
  • BMW Seria 4 +31%;
  • Volkswagen Arteon +103%;
  • Porsche Taycan +41%;
  • Lexus UX + 28%.

Printre cele mai recente lansări, Opel/Vauxhall Mokka și-a asigurat un loc în top zece SUV; C4 a devenit al doilea cel mai bine vândut vehicul Citreon; Arkana de la Renault a depășit Megane și Kadjar, iar Dacia Spring a fost al treilea cel mai bine vândut BEV, după Renault Zoe și Volkswagen ID.3.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: