Înmatriculările de autoturisme au crescut, în martie și aprilie, dar după primele patru luni din acest an sunt încă în teritoriul negativ (-14,5%) față de ianuarie-aprilie 2020. Autoturismele „electrificate” au în schimb o creștere de 79,8%, realizând o cotă de piață de 11,6%, arată datele publicate luni de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
În primele 4 luni ale anului 2021, se observă astfel o evoluție mixtă a înmatriculărilor de autovehicule, ultimele două luni fiind în creștere semnificativă față de 2020, dar prin raportare la o bază foarte mică în 2020, pe perioada stării de urgență.
Pe de altă parte, pe plan european, se remarcă o creștere de circa 3 ori mai mare în luna aprilie 2021 față de luna similară din 2020 (estimare APIA), fapt care conduce la o creștere generală de circa 25% pe ansamblul celor 4 luni.
Top mărci de autoturisme și autovehicule comerciale înmatriculate
Revenind la piața națională, top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 4 luni din anul 2021 este următorul:
- Dacia (6.529 unități)
- Ford (3.376 unități)
- Toyota (2.594 unități)
- Volkswagen (2.488 unități)
- Skoda (2.461 unități)
- Hyundai (2.224 unități)
- Mercedes Benz (2.219 unități)
- Renault (2.033 unități)
- BMW (1.231 unități)
- Peugeot (1.012 unități).
Autoturismele (care reprezintă cca. 77% din total) au înregistrat, în luna aprilie 2021, un volum de 6.747 unități, cu 58,2% mai mare decât în luna similară din 2020. Cu toate acestea, datorită scăderilor din primele două luni ale acestui an, pe ansamblul primelor 4 luni din 2021, se înregistrează o scădere generală de 14,5% comparativ cu perioada similară a anului anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,1% (în creștere cu 5,5pp față de 2020), urmat de C, cu 26,3% (în scădere cu 7,6pp) și B, cu 18,7% (în scădere cu 0,5pp).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 4 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (-1,1pp) față de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 62,1%. În ceea ce privește autoturismele cu motoare diesel, și acestea înregistrează o scădere de 5,0pp față de primele 4 luni din 2020, deținând o cotă de doar 26,2% din total.
Creștere puternică a autoturismelor „electrificate”
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele 4 luni din 2021, o cotă de piață de 11,6%, care este de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%).
Ca și în anul 2020, când, deși s-a înregistrat o contracție importantă a achizițiilor de autoturisme, cele „verzi” au performat și în 2021, fapt pentru care acestea rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 79,8% comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea puternică a autoturismelor plug-in hybrid (+155,2%)
Top 10 mărci autotuturisme „electrificate” pe categorii, în primele 4 luni din 2021 /2020:
O altă analiză de interes este evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea au, după 4 luni din 2021, o cotă de piață de 26,2%, pe un volum total de 7.136 unități, inferior cu doar 8,1% celui consemnat în perioada similară din 2020.
Categoria de autovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse și pick-up) înregistrează de asemenea, după patru luni de scădere în 2021, o creștere, chiar importantă (+16,2%), care consemnează o evoluție mult mai bună decât cea a autoturismelor (scădere de 14,5%). În acest context, marea majoritate a mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.