Înmatriculările de autoturisme cresc, dar încă sunt mai puține decât anul trecut. Majorare puternică pentru vehiculele „electrificate”

alternative-auto-automobile-110844-e1605001337533

Înmatriculările de autoturisme au crescut, în martie și aprilie, dar după primele patru luni din acest an sunt încă în teritoriul negativ (-14,5%) față de ianuarie-aprilie 2020. Autoturismele „electrificate” au în schimb o creștere de 79,8%, realizând o cotă de piață de 11,6%, arată datele publicate luni de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

În primele 4 luni ale anului 2021, se observă astfel o evoluție mixtă a înmatriculărilor de autovehicule, ultimele două luni fiind în creștere semnificativă față de 2020, dar prin raportare la o bază foarte mică în 2020, pe perioada stării de urgență.

Pe de altă parte, pe plan european, se remarcă o creștere de circa 3 ori mai mare în luna aprilie 2021 față de luna similară din 2020 (estimare APIA), fapt care conduce la o creștere generală de circa 25% pe ansamblul celor 4 luni.

Top mărci de autoturisme și autovehicule comerciale înmatriculate

Revenind la piața națională, top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 4 luni din anul 2021 este următorul:

  1. Dacia (6.529 unități)
  2. Ford (3.376 unități)
  3. Toyota (2.594 unități)
  4. Volkswagen (2.488 unități)
  5. Skoda (2.461 unități)
  6. Hyundai (2.224 unități)
  7. Mercedes Benz (2.219 unități)
  8. Renault (2.033 unități)
  9. BMW (1.231 unități)
  10. Peugeot (1.012 unități).

Autoturismele (care reprezintă cca. 77% din total) au înregistrat, în luna aprilie 2021, un volum de 6.747 unități, cu 58,2% mai mare decât în luna similară din 2020. Cu toate acestea, datorită scăderilor din primele două luni ale acestui an, pe ansamblul primelor 4 luni din 2021, se înregistrează o scădere generală de 14,5% comparativ cu perioada similară a anului anterior.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,1% (în creștere cu 5,5pp față de 2020), urmat de C, cu 26,3% (în scădere cu 7,6pp) și B, cu 18,7% (în scădere cu 0,5pp).

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 4 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (-1,1pp) față de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 62,1%. În ceea ce privește autoturismele cu motoare diesel, și acestea înregistrează o scădere de 5,0pp față de primele 4 luni din 2020, deținând o cotă de doar 26,2% din total.

Creștere puternică a autoturismelor „electrificate”

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele 4 luni din 2021, o cotă de piață de 11,6%, care este de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%).

Ca și în anul 2020, când, deși s-a înregistrat o contracție importantă a achizițiilor de autoturisme, cele „verzi” au performat și în 2021, fapt pentru care acestea rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 79,8% comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea puternică a autoturismelor plug-in hybrid (+155,2%)

Top 10 mărci autotuturisme „electrificate” pe categorii, în primele 4 luni din 2021 /2020:

Sursa foto: APIA

O altă analiză de interes este evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea au, după 4 luni din 2021, o cotă de piață de 26,2%, pe un volum total de 7.136 unități, inferior cu doar 8,1% celui consemnat în perioada similară din 2020.

Categoria de autovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse și pick-up) înregistrează de asemenea, după patru luni de scădere în 2021, o creștere, chiar importantă (+16,2%), care consemnează o evoluție mult mai bună decât cea a autoturismelor (scădere de 14,5%). În acest context, marea majoritate a mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: