În ciuda semnelor inițiale de încetinire a creșterii prețurilor, comercianții cu amănuntul la nivel mondial sunt încă îngrijorați de faptul că inflația va reduce cheltuielile de consum, potrivit unui sondaj realizat de Boston Consulting Group în rândul factorilor de decizie din sectorul comerțului cu amănuntul, scrie Reuters.
În Europa, comercianții cu amănuntul se confruntă cu încetinirea vânzărilor, deoarece consumatorii, presați de facturile mari la energie, cheltuiesc mai puțin pe haine și cumpără alimente mai ieftine.
În general, creșterea costului bunurilor, scăderea cheltuielilor de consum și lanțurile de aprovizionare imprevizibile au fost principalele motive de îngrijorare pentru cei 561 de executivi, directori și manageri din domeniul comerțului cu amănuntul la nivel mondial intervievați de BCG pentru un raport publicat marți, odată cu începerea conferinței World Retail Congress.
Transmiterea costurilor mai mari către cumpărători va deveni probabil mai dificilă: 72% dintre respondenți au declarat că se așteaptă ca în acest an consumatorii să fie mai sensibili la preț.
“Acest lucru limitează opțiunile pe care le au comercianții cu amănuntul pentru a recupera și a combate costurile ridicate ale inputurilor și creează noi dificultăți pe care comercianții cu amănuntul trebuie să le combată, cum ar fi schimbarea comportamentului consumatorilor către anumite produse și segmente de clienți”, notează Boston Consulting Group în raport.
Atunci când cumpără produse alimentare, de exemplu, consumatorii din Marea Britanie au acordat prioritate accesibilității față de alte calități, cu efecte negative asupra nutriției.
Pe lângă majorarea prețurilor și renegocierea cu furnizorii, comercianții cu amănuntul sunt nevoiți să devină creativi pentru a-i face pe cumpărători să revină, mulți dintre ei investind în programe de fidelizare, în promoții de preț și în îmbunătățirea experienței online a clienților, potrivit studiului.
Autorii raportului au afirmat că retailerii ar trebui să investească în inteligența artificială (AI) pentru a-și perfecționa strategiile de stabilire a prețurilor și de marketing folosind algoritmi și învățarea automată.
“Majoritatea comercianților cu amănuntul din afara Asiei neglijează AI și ratează potențialele beneficii suplimentare pe care le oferă”, au spus ei.