Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia, deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%), va livra ultimele proiecte majore în aprilie, motiv pentru care angajații se tem că cel puțin o parte dintre cei 1.500 de lucrători vor fi trimiși în șomaj tehnic după încheierea acestor contracte. Un reprezentant al directoratului companiei confirmă situația, dar afirmă că atâta timp cât compania poate amâna orice măsură care să afecteze viața personală a angajaților, o va face. Ministrul Economiei a transmis pentru Economedia că încearcă să găsească soluții și proiecte noi împreună cu directoratul companiei și că va sprijini compania în obținerea de garanții de la bănci pentru viitoarele proiecte.
Mai mulți salariați ai Damen Shipyards Mangalia au declarat pentru Economedia, sub anonimat, în ultimele zile, că se tem că vor fi trimiși în șomaj tehnic de la finele lunii aprilie, când vor încheia execuția celor două mari contracte pe care le acum în lucru. Restul lucrărilor derulate pe șantier sunt reprezentate de reparații, dar acestea nu sunt suficiente pentru a ține toți angajații.
Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Liber Navalistul, de la Damen Shipyards Mangalia, a confirmat pentru Economedia că există asemenea discuții în interiorul companiei, având în vedere că nu ar mai fi alte contracte importante după luna aprilie, dar spune că, deocamdată, nu a fost luată o decizie.
„Există într-adevăr această posibilitate, în situația în care nu se va întâmpla ceva în perioada imediat următoare, adică acționarii să vină cu un portofoliu de comenzi, să vină cu ceva concret. Dar nu s-a luat nicio decizie, doar se face o analiză privind impactul în perioada următoare, că nu mai e de muncă și probabil că de aici a plecat și această preocupare. Nu exclud că este foarte posibil să se și întâmple, dar nu e nimic oficial până în prezent. Cele două proiecte de anvergură vor fi livrate luna viitoare și nu mai este foarte mult de lucru, adică sunt hale goale, platforma goală. E clar ce se va întâmpla în sensul ăsta, dacă acționarii nu vor asigura fondul de lucru necesar pentru a continua activitatea. Chiar și nave la reparații, chiar și reconversii de nave. O parte dintre salariați sunt în delegație. Un număr de câteva zeci de persoane sunt momentan sunt în delegație la Tulcea, la șantierul din Tulcea. Pe reparații nu pot lucra toți salariații. E clar că va fi un număr de câteva sute de persoane care din aprilie nu vor mai avea de muncă. Și atunci, firesc, întrebarea e firească că ce se va întâmpla, va fi șomaj tehnic sau… dar până nu primim acea notificare, nu pot să spun cu certitudine că se va lua o astfel de decizie, dar nici nu exclud.”
Vineri după-amiază, pe 15 martie 2024, toți salariații au fost chemați la o ședință, în care conducerea le-a transmis că există discuții pentru obținerea de noi contracte pentru șantier și a afirmat că nu se pune problema concedierii celor aproape 1.500 de angajați, lucru pe care l-a calificat drept „teorii nebunești”. Directorul general, Sofien Lamiri, membru al Directoratului, le-a mai transmis angajaților că la începutului săptămânii trecute i-a prezentat situația de la șantier ministrului Economiei.
„Sunt convins că vor avea loc întâlniri ulterioare, în viitorul apropiat, cu alte instituții pentru a elabora potențiale soluții pentru asigurarea continuității șantierului nostru. Vă voi ține la curent! Același lucru este valabil și pentru celălalt acționar al nostru, grupul Damen, cu care încercăm, de asemenea, să găsim în mod constant modalități de a menține șantierul funcțional în aceste vremuri dificile”, a spus directorul general, Sofien Lamiri, potrivit înregistrărilor postate de unii angajați pe rețelele de socializare.
Tot el le-a mai spus angajaților în ședința de vineri că, într-adevăr, ultimele mari proiecte se vor încheia în aprilie.
„Da, este un an foarte dificil. Da, ultimul proiect major va fi livrat în aprilie și după aceea nu mai avem alt proiect major care să implice întreg șantierul. Dar fiți siguri că atâta timp cât putem amâna orice măsură care să vă afecteze viața personală, noi o vom face. Vă îndemn să rămâneți concentrați pe proiectele actuale, iar din partea mea voi continua să vă informez direct despre toate evenimentele și toate evoluțiile. Facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a asigura viitorul șantierului nostru și vă promit că vom depune toate eforturile pentru a asigura acest lucru”, a spus Sofien Lamiri.
Din partea Damen Group, la solicitarea Economedia, singura reacție a fost: „Damen Group nu are nicio informație de comunicat în acest moment.”
Între timp, sindicaliștii au trimis o scrisoare deschisă premierului prin care trag un semnal de alarmă că în lipsa unor măsuri concrete există riscul iminent de întrerupere temporară a activităţii pentru cei mai mulţi dintre ei. Reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul au transmis scrisoarea deschisă în numele celor 1500 de angajaţi români rămaşi în Şantierul Naval Mangalia.
„În numele celor 1500 de lucrători români rămaşi în şantierul naval din Mangalia, adresăm această petiţie către dumneavoastră, în contextul situaţiei critice cu care ne confruntăm. Scopul acestei petiţii este de a obţine sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă şi redresarea şantierului naval din Mangalia, considerat un obiectiv strategic de interes naţional, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deţine 51% din acţiuni”, au precizat reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul în scrisoarea deschisă.
Ei au afirmat că Şantierul Naval Mangalia se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, „iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activităţii pentru majoritatea angajaţilor pentru o perioadă îndelungată”.
Liderul de sindicat a mai spus pentru Economedia că șantierul are nevoie de finanțare ca să mai obțină contracte, de garanții în fața viitorilor parteneri de afaceri că vor respecta contractul. În acest caz, spune el, ar fi vorba de 100 de scrisori de garanție de 100 de milioane de euro.
„Acționarul minoritar (Damen – n.r.) nu mai poate să finanțeze șantierul. Acționarul majoritar, statul român, bănuiesc că de asemenea nu poate. Până acuma n-a demonstrat că poate”, a precizat Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Liber Navalistul, de la Damen Shipyards Mangalia.
Acționarul majoritar este Șantierul Naval 2 Mai SA, cu 51%, în timp ce compania olandeză Damen Holding BV deține 49%. La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).
Ministrul Economiei, Radu Oprea, a spus pentru Economedia că este în căutare de soluții împreună cu conducerea companiei pentru a găsi proiecte noi și a obține noi contracte. El a mai precizat că statul român va sprijini compania în a obține garanții din partea băncilor.
În 2021, Damen Shipyards Mangalia SA a declarat 1.907 angajați, pierderi peste 77,98 milioane de lei și cifra de afaceri a depășit 552,48 de milioane de lei.
Alte date publice despre rezultate financiare din ultimii doi ani nu sunt disponibile, dar liderul sindicatului spune că acestea au fost tot negative.
Public, conducerea Damen Shipyards Mangalia a spus zilele trecute că nu are de gând să concedieze angajații, întrucât are comenzi de onorat. A fost un răspuns la o interpelare în Parlament a senatorului USR, Remus Negoi. Răspunsul integral, Adresa nr. 363_13.03.2024.
Interpelarea senatorului Remus Negoi.
Compania olandeză Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român, Motivul: Cadrul legal de funcționare a asocierii dintre Damen Holding BV și statul român privind Șantierul Mangalia a fost anulat, au reprezentanții companiei.
Astfel, printr-o lege adoptată în 2023 în Parlament companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice. Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.
În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.
„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmite compania.
„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.
În prezent, ministrul Economiei spune că Damen exercită în continuare controlul operațional al companiei, deși statul este acționarul majoritar: „Situația din prezent spune că directoratul este numit de Damen, iar majoritatea din Consiliul de Supraveghere este generată de statul român… directoratul are puteri sporite conform contractului. Noi susținem că ne aflăm în etapa tranzitorie conform legilor aplicabile în acest moment în România. Deci controlul operațional este cel pe care l-am descris mai devreme.”
În vara anului trecut, la scurt timp după ce Damen a rămas acționar minoritar, ministrul Oprea a spus că a identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite astăzi partenerului olandez să îşi exercite toate prerogativele în conformitate cu contractul.
„Suntem într-un termen în care partenerul olandez a notificat statul român asupra acestei dispute, noi am identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite astăzi partenerului olandez să îşi exercite toate prerogativele în conformitate cu contractul”, a afirmat Radu Oprea, în luna august 2023. Ministrul a mai spus atunci că perioada tranzitorie poate dura trei ani şi jumătate, pe mandatul actualului Consiliu de Supraveghere şi ai reprezentanţilor din AGA.
Pe de altă parte, amintea vara trecută Europa Liberă, relația Damen cu statul român în asocierea de la Șantierul Naval Mangalia nu este singura nemulțumire majoră a companiei în raport cu Guvernul României.
Olandezii de la Damen trebuiau să fie cei care construiesc 4 corvete militare pentru Forțele Navale printr-un contract de încredințare directă. În 2019, Damen a piedut la 50 milioane de euro o licitație pentru construirea corvetelor, în valoare de 1,2 miliarde de euro.
Licitația a fost câștigată de compania franceză Naval Group. Aceasta însă nu a mai semnat contractul de construire, invocând, printre altele, schimbarea multor condiții de la momentul licitației. Ministerul Apărării Naționale a transmis că nu s-au găsit 50 de milioane de euro pentru ca cea de-a doua ofertă de la licitație, a constructorului Damen Holding, să fie desemnată câștigătoare.
Istoric, prezentat de Damen:
-
- În 2018, în contextul prăbușirii activității santierului naval din Mangalia și a deciziei fostului acționar (respectiv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.), de a se retrage din societate, Statul Român a fost de acord cu preluarea de către Damen a participației coreene.
- În prima etapa a tranzacției, Damen a achiziționat 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind acționarul majoritar al societății.
- Ulterior, în urma negocierilor Statul Român a impus si Damen a fost de acord să transfere, fără contraprestație monetară, 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (care apartine Ministerului Economiei), permițând astfel unei societăți de stat să devină acționar majoritar la santierul Damen Mangalia. Acest transfer continuă să aducă beneficii statului român, care a reușit să devină acționar majoritar la o importantă companie de construcții navale care operează unul dintre cele mai mari șantiere navale din Europa de Est.
- Transferul a 2% din acțiunile Damen către SN 2 Mai SA a avut loc sub condiția ca, pe întreaga durată a asocierii dintre Damen și Statul Roman (prin SN 2 Mai SA), Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin asupra santierului naval Damen Mangalia, permițând astfel Damen să gestioneze și să dezvolte activitatea în baza unui plan de afaceri elaborat de Damen.
- În anul 2018, Guvernul României a adoptat OUG nr. 73/2018 prin care a fost inclusă în OUG nr. 109/2011 o prevedere ce excludea anumite societati comerciale din sfera de aplicare a OUG nr.109/2011. Această prevedere introdusă prin OUG nr. 73/2018, includea o excepție de la aplicarea OUG nr. 109/2011 pentru operatorii economici care ar fi fost supuși OUG nr.109/2011, ca urmare a faptului că acționarul privat nu mai deține pachetul majoritar de acțiuni și deține capacitatea financiară și tehnică necesară pentru dezvoltarea obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul său managerial și/sau operațional.
- În prezent, aceste exceptii au fost anulate prin Legea 187/2023, iar una dintre societățile afectate este santierul naval Damen Mangalia, intrucat acordul de asociere între Damen Holding B.V. și Statul Român este încălcat.
- Decizia nu afectează în niciun fel Șantierul Damen Galați la care Grupul Damen este acționar majoritar.