Capitolul Energie din Planul Național de Redresare și Reziliență prevede alocarea sumei de 10,5 milioane de euro către „distribuitorul” de energie electrică Electrica SA, pentru dezvoltarea unei rețele de stații de reîncărcare a vehiculelor electrice, asta deși o directivă europeană interzice distribuitorilor să aibă o astfel de rețea, dacă nu este doar pentru uz propriu.
„Una dintre provocările care trebuie abordate este lipsa infrastructurii pentru promovarea mobilității electrice, așa că dorim să sprijinim un distribuitor de energie electrică pentru un proiect de dezvoltare a unei rețele regionale de reîncărcare a vehiculelor electrice în zonele care sunt încă puțin deservite de acest tip de infrastructură”, arată documentul, la secțiunea Investiții: infrastructură de încărcare pentru vehicule electrice.
Capitolul prevede, astfel, că SC Electrica SA va primi 10,5 milioane de euro pentru o rețea de reîncărcare a vehiculelor electrice, în perioada 2021-2026.
Statul menționează în mod expres, așadar, că banii vor merge către distribuitorul de energie Electrica SA.
O directivă europeană arată, însă, că „operatorilor de distribuție nu li se permite să dețină, să dezvolte, să administreze sau să exploateze puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice, cu excepția cazului în care operatorii de distribuție dețin puncte de reîncărcare private exclusiv pentru uz propriu”.
Este important de menționat că activitatea Electrica SA este împărțită în distribuție de energie electrică și furnizare de energie electrică.
UPDATE Compania Electrica a transmis un drept la replică în care afirmă că acest proiect „este asumat de SE Electrica SA, iar compania de distribuție a energiei electrice din cadrul Grupului Electrica, Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), nu este implicată în acest proiect”. Astfel, compania precizează că nu există niciun fel de încălcare a directivelor europene în vigoare.
Drept_la_replica_Electrica_Economedia
Statul afirmă că vrea să elaboreze un plan pentru desfășurarea rețelelor publice de încărcare și să încurajeze investițiile private pentru dezvoltarea infrastructurii printr-un mecanism de stimulare. Cu toate acestea, în PNRR nu este menționată nicio inițiativă concretă ce vizează instalarea de stații cu ajutorul sectorului privat. Totuși, sunt menționate măsuri precum subvenții de la bugetele locale sau Administrația Fondului pentru mediu pentru entități publice sau companii care doresc să ofere servicii comerciale de încărcare electrică pentru vehicule mari, subvenții către companii – magazine etc. – care doresc să instaleze stații de încărcare comerciale în perimetrul lor cu acces public.
Potrivit documentului, se estimează că în 2030 vor fi în jur de 700.000 de mașini electrice private (inclusiv hibrid) și în jur de 650.000 de puncte de încărcare.