Guvernul dă „undă verde” proiectului „Horus”. Poliția Rutieră va cumpăra elicoptere dotate cu senzori electrono-optici, sute de autospeciale, etiloteste și teste pentru depistat consumul de droguri

Polițist control trafic poliția Sursa foto Facebook Poliția Română

Guvernul a aprobat prin HG nota de fundamentare a proiectului „Horus”, prin care Poliției Rutiere îî vor fi cumpărate două elicoptere de patrulare prevăzute cu senzori electrono-optici de recunoaștere și redare în HD de imagini multispectrale, 300 de autospeciale, 800 de etiloteste și 200 de kit-uri de depistare a drogurilor în salivă și o platformă IT care să permită transmiterea și procesarea în timp real a informațiilor culese din teren. Întregul proiect necesită investiții de 216 milioane de lei, derulate în următorii doi ani, iar finanțarea este asigurată din bugetul propriu (15%) și din surse externe (85%).

„Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Ministerul Afacerilor Interne prin Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General de Aviație și Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, răspunde de modul de implementarea proiectului de investiții, potrivit prevederilor prezentei hotărâri”, se arată în HG.

Întreaga premisă a acestor investiții aprobate este că România are un număr exagerat de accidente soldate cu decese, în raport cu majoritatea țărilor UE. Prin urmare, Poliția ar trebui să fie dotată mai bine, ca să poată împiedica producerea a cât mai multe dintre ele.

Iată câteva date: „Anual, în România îşi pierd viaţa anual peste 1.700 de persoane, iar alte 8.200 sunt rănite grav, fapt care ne plasează în topul țărilor cu risc rutier crescut, în anul 2020 România înregistrând 85 de morți la milionul de locuitori, cu mult peste media UE (42 de morți în accidente de circulație la un milion de locuitori). Principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave sunt: indisciplina pietonală, cu o pondere de cca. 21% din total, urmată îndeaproape de viteza excesivă (cca. 19%) și neacordarea priorității de trecere (cca. 17%)”.

În continuare, Poliția argumentează necesitatea fiecărei achiziții în parte. Așadar, cele două elicoptere de care are nevoie, și care trebuie să aibă o autonomie de cel puțin 120 de minute, vor contribui la întărirea capacității de monitorizare și gestionare a traficului rutier, căutare-salvare atât pe timp de zi cât și pe timp de noapte, și prin misiuni aeriene de patrulare, supraveghere, recunoaștere, în sensul implementării unui concept de acțiune integrată între efectivele de poliție dispuse la sol și o unitate aeriană de elicoptere.

Cele 300 de autospeciale ar trebui să întărească capacitatea operativă a Poliției și vor fi distribuite în locurile cele mai pretabile la accidente.

Cumpărarea a 200 de dispozitive mobile de depistare a persoanelor ce au consumat droguri și s-au urcat la volan este necesară pentru că acest consum a crescut drastic, în ultimii ani, sau, cel puțin, a început să fie depistat tot mai mult.

În ultimii 4 ani, s-a constatat o creștere semnificativă a depistărilor privind conducerea autovehiculelor sub influența substanţelor psihoactive. Astfel, în urma controalelor efectuate în acest sens, s-a reliefat următoarea evoluţie:

– în anul 2018 – 337 depistări;

– în anul 2019 – 728 depistări;

– în anul 2020 – 740 depistări;

– în anul 2021 – 1.535 depistări”, arată datele Poliției.

Cât despre etiloteste, acum poliștii dispun doar de 805, care înseamnă doar 15% din necesar. Cu încă 800, s-ar atinge 30% din necesar.

Poliția Rutieră și-a stabilit ca obiectiv ca, în intervalul 2021 – 2030, să reducă gradual numărul de decese provenit din accidente pe drumurile publice cu 50%, față de etalonul 2020.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: