Guvernul britanic plănuiește o reformă radicală a transportului feroviar, afectat masiv de pandemie, cu o implicare masivă a statului și desființarea francizelor

Ministrul britanic al transporturilor, Grant Shapps Ministrul britanic al transporturilor, Grant Shapps / Sursa foto: www.gov.uk

Rețeaua feroviară din Marea Britanie va fi redenumită Great British Railways ca parte a unei restructurări menite să simplifice haosul organizațional al sistemului de franciză și să refacă numărul de pasageri pierduți după pandemia de COVID-19.

La un sfert de secol după ce British Rail a fost destrămată și rețeaua privatizată, noul organism public își va asuma responsabilitatea Network Rail – organismul public actual care gestionează calea ferată și stațiile, precum și asumarea responsabilității pentru bilete, orare și planificarea rețelei.

Ministrul transporturilor Grant Shapps a declarat la Sky News că va oferi o conducere responsabilă sub un “brand național de încredere, Great British Railways, pe care toată lumea îl va cunoaște și sper să ajungă să iubească”.

Marca Great British Railways va utiliza o versiune modificată a logo-ului cu două săgeți British Rail, dar aceasta nu este o revenire la naționalizare, spune ministrul.

Trenurile vor fi în continuare operate de companii private în cadrul noilor “contracte de servicii pentru pasageri” care vor înlocui acordurile de franciză disfuncționale.

Operatorii, dintre care multe sunt deținuți de companiile feroviare europene administrate de stat, vor fi plătiți pentru a furniza servicii specificate, cu stimulente pentru creșterea numărului de pasageri și “gestionarea serviciilor de înaltă calitate”.

Ca parte a răspunsului la pandemie, care a redus numărul de pasageri cu aproximativ două treimi, noile abonamente flexibile pentru persoanele care fac naveta două sau trei zile pe săptămână vor fi disponibile de la sfârșitul lunii iunie.

Noul sistem este similar cu modelul Transport for London, în care operatorii privați gestionează servicii, inclusiv Docklands Light Railway sub control central.

Planul de reformă va fi prezentat în parlament de ministrul Shapps sub forma unei Cărți Albe.

Procesul reformării sistemului căilor ferate a fost accelerat de pandemie, în condițiile în care navetiștii de care depinde modelul francizei au lucrat de acasă și nu este sigur când și dacă vor reveni la birou.

Serviciile au fost luate în proprietatea publică sau contractele au fost rupte ca răspuns, iar guvernul a acordat subvenții de 12 miliarde de lire sterline pentru a menține serviciile în funcțiune.

În cadrul noilor contracte de servicii, se așteaptă ca operatorii să atragă pasagerii înapoi, cu tarife mai flexibile orientate digital și mai receptive, văzute ca parte a soluției.

Grupurile de pasageri au salutat în general acest plan, sindicatele feroviare nu s-au arătat entuziasmate, iar companiile implicate în transportul feroviar au avut o reacție prudentă.

Sursa: SKY News, BBC

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: