Guvernul aprobă noua rovinietă „TollRO” care se va plăti în funcție de distanță și de norma de poluare. Cine va stabili tarifele și ce arată primele propuneri

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Proiectul de Lege pentru noua rovinietă „TollRO” va fi aprobat în ședința de joi a Guvernului, actul normativ prin care se schimbă modul de calcul al taxei de drum urmând să fie trimis Parlamentului pentru dezbatere și vot. TollRO este noua rovinietă pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri, dar calculată în funcție de distanța parcursă și de clasa de poluare, în prezent taxa de drum fiind plătită la perioadă. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs) și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR.

TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar tarifele vor fi stabilite prin Ordin al Ministrului Transporturilor. Vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă (detalii aici). În august 2026, termenul-limită pentru finalizarea lucrărilor de infrastructură rutieră prin PNRR, România ar trebui să termine toți cei 450 de kilometri de autostradă finanțați prin acest Plan, 100 de kilometri – Autostrada Bucureștiului, Drumul Expres Craiova – Pitești și încă 70 de kilometri pe Autostrada Transilvania (3 loturi), dar nu va ajunge măcar la o dublare a rețelei actuale de 994 kilometri de Autostradă și Drum Expres.

Simulare a tarifelor pentru TollRO (martie 2023):

„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continua  şi se sancţionează cu amendă. In scopul descurajării circulației fara rovinieta valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabileste intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni si un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, arată ministerul Transporturilor.

TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.

„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR. STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE. TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.

TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unități intregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, in conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Ca cetatean as dori saplatesc rovinieta cand platesc si impozitul auto ca sa nu ma ciupueasca statul cu camere ca am uitat sa imi platesc. Poate renunta si statul asta sa fie hot

  2. prostii de la conducerea statului nu stiu decat sa taxeze cetatenii romani iar cu noua rovigneta nu fac decat un mare cacat .si pana acum camioane inmatriculate in r.moldova sau ucraina umblau fara asigurari , rovignete sau licente dar de acum cu plata la sfarsit or sa plateasca la pastele cailor

  3. Statul roman este cel mai mare talhar. Doar prostii platesc taxe si impozite in tara asta. In afara de ei, o multime de camioane si turisme inmatriculate in ucraina si moldova sunt scutite. De fapt, nu se vrea decat inventarea de noi taxe ori credterea lor pentru bunastarea privilegiatilor.

  4. Data de intrare 2026 ? Dupa care se mai amana 2 ani deoarece se schimba ministrul transportului, apoi inca un an amanare ca nu santem pregatiti, dotati, inca un an amanare greva transportatorii, etc
    Prea tarziu ca sa se modifice ceva, indifereent daca e buna sau rea noua taxare. Povesti de adormit copii.
    Preluati metodele din occident . Ei le-au testat deja si fuctioneaza. Portiuni de autostrada taxare sau abonament sau… via Sinaia-Predeal.

  5. Romania kolonia….. slugi de 2000 de ani am fost…. slugi suntem încă…… și vom rămâne….. cu praduitorii ăștia….. la kostum ai României…..

  6. “pe principiul poluatorul plătește”??? Pai pe principiul poluatorul plătește, taxa asta ar trebui sa se regăsească în litrul de benzină nu în norma depoluare. Că un noneuro care parcurge 1000 km/am nu poluează mai mult decât un euro 6 care face 50000. Chiar și o electrică poluează mai mul.
    In altă ordine de idei, ce treabă are poluarea cu uzura drumului? Taxa asta ar trebui sa se plătească exclusiv la masa automobilului și numărul de km pe care îi parcurge. Dar…ce sa faci? Aia amărâții au mașini mici și cu norme de poluare Euro 2 sau 3. Gibonii merg cu ML, X6 sau Q7 și fac mulți km/an că deh, se duc la Mamaia, Predeal, Poiana Brașov etc. Doar nu vrem să-i impozităm pe ăștia. Așa că, punem pe norma de poluare.
    Aleșii noștri. Să le de-a Dumnezeu sănătate pe lumea ailaltă și să le-o de-a repede!

  7. Toți șoferii să meargă peste lacheii politici și să dea de pământ cu ei.

  8. Taxa de drum se poate pune simplu, in pretul fiecarui litru de carburant. Cine merge mult plateste mult. Cine merge putin va plati mai putin.
    Dar baietii “destepti” vor banii inainte , ka la Kurve

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.