Guvernul aprobă bugetul CFR Marfă. Ministerul Transporturilor a cerut ANAF să vândă peste 8.200 de vagoane evaluate la 400 de milioane lei

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Guvernul urmează să aprobe miercuri bugetul Companiei CFR Marfă pentru 2023, potrivit unui comunicat al Executivului. Compania este în procedura de concordat preventiv până în 2025, iar bugetul pe anul în curs previzionează o creștere cu aproape 500 de milioane de lei față de 2022, pe fondul atenuării șocului pandemic care va determina creșterea transportului feroviar de mărfuri.

CFR Marfă estimează pentru 2023 venituri de 1,2 miliarde lei față de 750 de milioane lei anul trecut, iar din valorificarea a peste 8.200 de vagoane vechi (prin licitații ANAF) aproape 400 de milioane de lei.

„Veniturile din exploatare, în valoare de 1.231.180 mii lei, au fost estimate în creștere cu 64,25% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, respectiv o creștere cu suma de 481.593 mii lei, de la suma de 749.587 mii lei (anul 2022) la suma de 1.231.180 mii lei (anul 2023). Cifra de afaceri previzionată pentru anul 2023 în valoare de 867.214 mii lei este mai mare cu 26,95% decât cea realizată preliminat în anul 2022. Conform prognozelor elaborate de Institutului Naţional de Statistică, atenuarea şocului pandemic în anul 2023 față de perioada anterioară, va determina creşterea transportului de marfă și de călători. Programarea indicatorilor economico – financiari, cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au la bază atât estimările din activitatea din construcții și servicii, determinate de țintele și jaloanele stabilite în Planul Național de Redresare și Reziliență, cât și de măsurile guvernamentale privind majorarea investiţiilor și a serviciilor, neafectate de conflictul Rusia – Ucraina sau de criza energetică. Veniturile programate din vânzarea activelor și alte operații de capital, în valoare de 316.125 mii lei, respectiv veniturile din vânzarea altor active corporale, în valoare de 316.125 mii lei, au fost estimate în creștere cu 3.858,48%, respectiv o creștere de la suma de 7.984 mii lei (anul 2022) la suma de 316.125 mii lei (anul 2023), ca urmare a executării silite a unui număr de 8.288 vagoane, evaluate de către KPMG și aflate în curs de executare de către ANAF. Pentru anul 2023, CFR Marfă, a solicitat ANAF executarea unui număr de 8.288 de vagoane, situate pe raza punctelor de lucru din întreaga țară. Pretul de pornire în organizarea licitațiilor de către ANAF, pentru vânzarea vagoanelor, este prețul stabilit de către KPMG în raportul de evaluare întocmit. Valoarea evaluată pentru vagoanele supuse executării, este de 81.591.520 EUR, (aproximativ 399 milioane lei)”, arată Nota de Fundamentare din bugetul CFR Marfă.

Creşteri ale veniturilor totale sunt prevăzute şi pentru alţi clienţi tradiţionali pentru care au fost renegociate condiţiile comerciale aferente contractelor în derulare şi în anul 2023, cum ar fi: OMV, CET Govora, Ansett, Societatea Naţională a Sării, Automobile Dacia, la care sunt estimate tonaje similare anului 2022, cu venituri majorate. În anul 2023, se estimează menţinerea la nivelul anului 2022, a traficului de cereale şi produse petroliere, potrivit estimărilor Companiei. Luna trecută, CFR Marfă a mutat 400 de vagoane vechi care blocau liniile de tren din Portul Constanța (detalii aici).

CFR Marfă are peste 900 de locomotive şi 27.000 vagoane

Transportatorul feroviar de marfă (mai) are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane, însă în circulaţie sunt doar 350 de locomotive şi 11.000 de vagoane, aproximativ 8.000 de vagoane fiind indisponibilizate, sub sechestrul pe care l-a pus CFR Infrastructură, inclusiv pentru neplata taxei pentru utilizarea infrastructurii (TUI).

Rămâne de văzut dacă Guvernul va decide înființarea companiei Carpatica Feroviar, transportator feroviar de marfă și militar care ar putea prelua activitatea CFR Marfă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: