Guvernul a aprobat o OUG care modifică şi completează activitatea şi atribuţiile Administraţiei Fondului pentru Mediu. Salariul angajaților de la AFM va crește

reciclare, plastic, PET, deseuri Sursa foto: Pexels

Guvernul a aprobat, vineri, o Ordonanţă de Urgenţă care modifică şi completează activitatea şi atribuţiile Administraţiei Fondului pentru Mediu, document care prevede, între altele, că AFM se va ocupa de gestionarea sistemelor informatice care permit monitorizarea tranzacţiilor cu deşeuri pe teritoriul naţional, dar a unor lucrări de închidere şi ecologizare a depozitelor de deşeuri neconforme. Personalul AFM şi nivelul de salarizare al acestuia vor creşte, având în vedere volumul mare de muncă, scrie News.ro.

Executivul a aprobat, în şedinţa de Guvern de vineri, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

„În urma aprobării acestei ordonanţe de urgenţă, în atribuţiile Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) va intra şi gestionarea sistemelor informatice care permit monitorizarea tranzacţiilor cu deşeuri pe teritoriul naţional, în scopul monitorizării eficiente şi verificării corectitudinii tranzacţiilor cu deşeuri în ţara noastră. Totodată, Administraţia Fondului pentru Mediu va implementa două programe de finanţare prevăzute în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), respectiv Programul „Prima conectare”, prin care va fi asigurată branşarea/racordarea gospodăriilor vulnerabile la sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare. De asemenea, AFM îi va reveni gestionarea unor lucrări de închidere şi ecologizare a depozitelor de deşeuri neconforme, în baza unei Hotărâri a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene”, a arătat Ministerul Mediulu, într-un comunicat de presă.

Conform sursei citate, în vederea alinierii la noi prevederi legislative, precum şi pentru clarificarea anumitor taxe/contribuţii şi implementarea corectă a măsurilor prevăzute de actele normative, se impune modificarea/completarea/reformularea articolului referitor la taxele şi contribuţiile care se fac venit la Fondul pentru mediu respectiv art. 9 alin. (1) lit. d), q) şi v) (respectiv cele referitoare la deşeuri ambalaje, ecotaxă, OIREP-uri). Se modifică în concordanţă şi articolele referitoare la modul de declarare şi plată a taxelor/contribuţiilor.

De asemenea, ordonanţa clarifică/completează categoriile de persoane juridice care utilizează aplicaţia informatică SIATD. În scopul asigurării controlului asupra cantităţilor de deşeuri tranzacţionate, se instituie obligaţii şi sancţiuni în sarcina operatorilor economici care tranzacţionează deşeuri pe piaţa naţională, în sensul utilizării aplicaţiei informatice SIATD în vederea monitorizării şi verificării trasabilităţii deşeurilor. Totodată, au fost introduse sancţiuni în sarcina operatorilor economici care desfăşoară activităţi de colectare/valorificare/salubrizare/brokeraj şi care raportează date false prin intermediul aplicaţiei informatice SIATD.

Ministerul a menţionat că, pentru implementarea corectă a sistemului privind răspunderea extinsă a producătorului, se instituie anumite garanţii în sarcina operatorilor economici care desfăşoară activităţi de colectare/valorificare/salubrizare/brokeraj şi raportează deşeuri pentru anumite categorii de contribuabili.

„În vederea debirocratizării şi digitalizării, depunerea declaraţiilor la Fondul pentru mediu se va putea realiza prin mijloace electronice de transmitere de la distanţă. Luând în considerare noile modificări, s-a impus acordarea unui termen de conformare în sarcina operatorilor economici, anumite măsuri prevăzute în proiect aplicându-se începând cu 1 ianuarie 2023. Anumite instrucţiuni prevăzute în ordonanţa privind modificarea OUG nr. 196/2005 urmează fie aprobate prin ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea AFM, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de modificare”, a mai arătat sursa citată.

Totodată, având în vedere complexitatea activităţilor desfăşurate în cadrul instituţiei, gestionarea unui volum mare de activităţi, atât de colectare a veniturilor, cât şi de gestionare a proiectelor, care contribuie la punerea în concordanţă a practicilor europene cu privire la protecţia mediului, vor fi majorate personalul instituţiei şi salarizarea acestuia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: