Guvernele din mai multe țări încep să aplice taxe pe vehiculele electrice, întrucât încasările din taxele pe benzină și motorină vor lipsi bugetele publice de încasări de 110 miliarde de dolari

masini electrice statie incarcare Sursa Foto: Pexels

Factorii de decizie politică la nivel mondial impun noi taxe pentru vehiculele electrice, în condițiile în care renunțarea la motoarele cu combustie amenință să lase o gaură de 110 miliarde de dolari în veniturile guvernamentale din cauza scăderii încasărilor din taxele pe carburanți, arată Financial Times.

Regatul Unit, Noua Zeelandă, Israel și majoritatea statelor americane se numără printre jurisdicțiile care au introdus modificări fiscale și taxe pentru vehiculele electrice și hibride, menite să strângă fonduri și să compenseze scăderea încasării din accizele la benzină și motorină.

Măsurile sunt variate, de la taxe de înmatriculare până la taxe de utilizare a drumurilor bazate pe kilometraj și taxe pentru punctele de încărcare publice. Proprietarii de vehicule electrice și activiștii ecologiști spun că acestea vor încetini trecerea societății de la vehiculele care consumă multă benzină la alternative cu emisii mai reduse.

“Este mai degrabă o penalizare”, a declarat Jeff Shoffner, care conduce un Chevy Bolt electric în Tennessee, unde taxele anuale s-au dublat în acest an, ajungând la 200 de dolari. “Nu mă opun plății taxei suplimentare, dar cred că este prea mare”.

Noile taxe vin într-un moment delicat pentru adoptarea vehiculelor electrice. Deși se așteaptă ca vânzările globale să atingă un nivel record în acest an, marjele de profit în scădere și creșterea mai lentă îi determină pe producătorii auto să frâneze planurile de electrificare.

Săptămâna trecută, directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a închis întreaga divizie de superîncărcătoare a grupului, concediind sute de angajați ca răspuns la scăderea veniturilor producătorului de vehicule electrice.

“Multe dintre aceste politici nu sunt populare din punct de vedere politic. Este greu să crești taxele, dar este necesar”, a declarat Rachel Aland, director de transport la American Council for an Energy-Efficient Economy, un think-tank cu sediul la Washington DC.

Ea a declarat că colectarea taxelor pe carburanți este în scădere de ceva timp din cauza creșterii eficienței combustibilului pentru vehiculele cu motoare cu combustie internă. Prezența din ce în ce mai mare a vehiculelor electrice pe șosele pune o presiune suplimentară asupra unei surse importante de venituri guvernamentale.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, până în 2030, se estimează că vehiculele electrice vor înlocui 6 milioane de barili pe zi din consumul mondial de petrol. În 2023, cererea a fost de 102 milioane de barili pe zi.

Datele AIE arată că trecerea la vehiculele electrice a eliminat anul trecut venituri de 10 miliarde de dolari din taxele pe benzină și motorină la nivel mondial, fără a lua în considerare câștigurile modeste din noile venituri din taxele pe electricitate. Se preconizează că pierderea netă va crește la 110 miliarde de dolari până în 2035, dacă țările își vor atinge obiectivele de electrificare, lăsând guvernele fără fonduri vitale care sunt adesea alocate pentru a plăti întreținerea drumurilor și îmbunătățirea transporturilor.

Europa, unde țările au tendința de a percepe taxe mai mari pe benzină și motorină în comparație cu SUA și China, a reprezentat anul trecut 60% din pierderile de venituri la nivel mondial. În timp ce țările vor recupera o parte din fonduri din taxele pe electricitate, veniturile sunt marginale în comparație cu pierderile din taxele pe carburanți, a precizat agenția.

Pe măsură ce un număr tot mai mare de guverne stabilesc termene limită pentru eliminarea treptată a mașinilor cu motoare cu combustie, factorii de decizie politică sunt nevoiți să ia în considerare reforme fiscale nepopulare.

Luna trecută, Noua Zeelandă a introdus pentru prima dată taxe de utilizare a drumurilor bazate pe distanța parcursă pentru vehiculele electrice și hibride plug-in, afirmând că această politică era extrem de necesară pentru a crește veniturile pentru întreținerea drumurilor, în condițiile în care încasările din impozitul pe combustibil au scăzut.

Proprietarii de vehicule electrice ușoare se confruntă cu taxe de 76 de dolari neozeelandezi (46 de dolari) la 1 000 km, o taxă în conformitate cu cea aplicată vehiculelor echivalente cu motor diesel. Posesorii de vehicule hibride plug-in trebuie să plătească 38 de dolari neozeelandezi pe 1 000 km, o taxă mai mică, deoarece aceștia plătesc deja taxa pe combustibil.

“Această tranziție la taxele de utilizare a drumurilor are ca scop corectitudinea și echitatea. Se va asigura că toți utilizatorii de drumuri contribuie la întreținerea și menținerea drumurilor noastre, indiferent de tipul de vehicul pe care aleg să îl conducă”, a declarat Simeon Brown, ministrul transporturilor din Noua Zeelandă, atunci când a justificat schimbarea de politică.

Taxele au fost criticate de grupurile de lobby pentru vehiculele electrice și de militanții ecologiști, care au avertizat că acestea vor încetini adoptarea vehiculelor nepoluante și vor face ca șoferii de vehicule electrice hibride plug-in să plătească mai mult decât cei care conduc mașini standard.

Autoritățile fiscale din Israel propun o taxă similară de utilizare a călătoriilor pentru vehiculele electrice, care ar urma să intre în vigoare în 2026 pentru a combate congestionarea traficului și deficitul bugetar, care a crescut vertiginos din cauza războiului cu Hamas.

Însă multe guverne care se confruntă cu o scădere similară a veniturilor din impozitul pe carburanți, cum ar fi cele din Regatul Unit și Irlanda, au ezitat până acum să introducă taxe de utilizare a drumurilor bazate pe kilometraj, nepopulare, pentru vehiculele electrice. În schimb, au început să elimine treptat sau să reducă scutirile de taxe pentru șoferii de vehicule electrice pentru a susține colectarea taxelor.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: