Sistemele de siguranță precum plase sau grătare pentru pasajele paralele ale autostrăzilor apar cu titlu de „recomandare” în cerințele CNAIR pentru Autostrada Unirii, deși ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis că nu există un normativ care să prevadă obligația montării sistemelor de siguranță tocmai pentru a nu permite căderea accidentală, în gol, pe pasajele paralele. Pe 29 ianuarie 2023, noaptea, un șofer implicat într-un carambol pe autostrada recent inaugurată între Sibiu și Boița, încercând să se ferească de mașinile care veneau spre locul tamponării, a sărit peste glisiere și a căzut în gol de la peste 20 de metri fără să-și dea seama că nu există nimic între sensurile autostrăzii.
Studiul de fezabilitate pentru viaductul de la Boița (Tălmăcel) a prevăzut panouri între sensurile de mers, dar CNAIR nu le-a mai inclus în proiect după cum Economedia a arătat aici.
Chiar dacă la Compania de Drumuri poate că nu există un normativ care să prevadă aceste sisteme de siguranță pe autostrăzi (pentru că au fost doar două cazuri de căderi accidentale și nici rețeaua nu are foarte multe astfel de lucrări de artă), în 2022 CNAIR anticipa în avizul tehnic pentru lotul Leghin – Târgu Neamț de pe A8 necesitatea protecției pentru a nu permite căderea în gol prin viaduct, după cum arată fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma.
„Sorin Grindeanu, în martie, după accidentul tragic de pe A1 Sibiu – Boița când un bărbat a murit căzând în gol între podurile paralele ale autostrăzii: ”nu se vor monta grătare, prevederea acestor grătare metalice între structurile gemene la autostradă nu sunt reglementate tehnic de niciun normativ sau standard în vigoare, iar autostrăzile sunt rezervate exclusiv circulației autovehiculelor”, spune Cosma.
Compania de drumuri, în 2022, în avizul pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț: „Conform Aviz SF CTE – CNAIR ,…, cu următoarele recomandări: la spațiile libere dintre structurile alăturate amplasate pe sectorul de autostradă se vor prevedea sisteme de protecție orizontale pentru prevenirea accidentelor prin cădere (ex. plase, grătare, plăci, metalice) pentru protecția personalului de inspecție și întreținere.”
Chiar Ministrul Grindeanu a avut două declarații cel puțin neclare privind accidentul de la Boița pe A1 și măsurile pe care poate și trebuie să le ia CNAIR.
În februarie, preciza că este nevoie de măsuri suplimentare: „Cei de la CNAIR o să aibă în vedere instalarea de elemente de siguranţă suplimentare”, pentru ca în martie, într-un răspuns la o interpelare, să revină și să anunțe că nu se vor monta plase pe viaductul de pe A1 pentru că nu există normativ. „Referitor la grătarele menționate vă comunicăm faptul că, la data prezentei, prevederea acestor grătare metalice între structurile gemene la autostradă nu sunt reglementate tehnic de niciun normativ sau standard în vigoare”, se arată într-un răspuns transmis unui senator de Sibiu.
Evident, ministrul Grindeanu a preluat informațiile despre aceste sisteme de siguranță de la oficialii CNAIR și nu este clar dacă a fost o eroare de informare a demnitarului sau chiar drumarii nu au considerat necesar să modifice un normativ, deși documentele arată că înțeleg riscurile de a lăsa liber spațiul dintre două poduri paralele.