Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță că săptămâna viitoare va merge pe șantierul Podului peste Dunăre de la Brăila pentru a verifica situația reală și se declară „bulversat” de tertipurile constructorului Italian Astaldi care, deși a promis, de față cu premierul Ciucă, inaugurarea podului până la sfârșitul anului, a cerut o extensie a contractului cu trei ani, până în 2025.
Întrebat despre amânarea inaugurării pentru primăvara 2023, așa cum a anunțat marți șeful CNAIR Cristian Pistol, ministrul Grindeanu i-a acuzat pe italieni că fac un joc dublu.
„Când merg acolo, eu sau directorul general (n.r. din CNAIR) și chiar primul ministru, ne spun că va fi deschis până la sfârșitul anului. Luați declarațiile, cu acele condiții, cu descărcarea de la Măcin și Jijila cea lungă în viitor. După care ne trimit hârtii către CNAIR că termină peste trei ani. Am trimis acolo o echipă și consilieri să evaluăm, că nu mai crezi nimic, iar săptămâna viitoare o să fiu acolo cu toată echipa, comportamentul ăsta dual mă bulversează. Nu vreau să trag concluzii înainte de a merge acolo, toți vor să-și maximizeze profitul, dar aceasta trebuie să fie conform legii, conform proiectului. Ei scriu această adresă, e un tertip, așa îl cataloghez. Ați văzut imaginile, cel puțin secțiunea de pod nu drum de acces este realizată în proporție mare”, spus Grindeanu.
Șeful CNAIR a declarat marți, în Parlament: „Antreprenorul (WeBuild fost Astaldi) a declarat că podul va fi utilizabil și că va fi dat în circulație, din punctul meu de vedere, și discutând cu inginerul cu supervizorul lucrării aceștia nu sunt la fel de optimiști, în acest sens am trimis și un consilier personal acolo pentru a evalua în mod corect posibilitatea de a deschide circulația la sfârșitul anului. Astaldi a primit un certificat negativ și ar mai primi încă unul. Și premierul a spus că podul este în întârziere și eu îl susțin, pentru că este în întârziere. Văzând lucrările eu așa consider, că nu poate fi deschis, dar fără un raport al inginerului, totuși nu e o părere obiectivă, trebuie să așteptăm evaluarea. Astaldi și-a asumat că la sfârșitul anului termină Podul și o parte a drumurilor de legătură astfel încât și nu rămână un pod muzeu”. Potrivit actualizării CNAIR, stadiul fizic de execuție doar pentru Pod este de 76%.
Contractul pentru Podul suspendat de la Brăila, cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră din ultimii 30 de ani, a fost semnat în ianuarie 2018 pentru 433 milioane euro, iar constructorul a intrat în teren la sfârşitul anului 2018. Antreprenor general este asocierea italo-niponă Astaldi – IHI Infrastructure, care a câştigat licitația de aproape o jumătate de miliard de euro. Lucrările pentru podul cu o lungime de 2 kilometri au început efectiv în primăvara anului 2019. Investiția presupune amenajarea a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul județului Tulcea. Deasupra Dunării este podul suspendat, în lungime 1,9 kilometri. Podul are trei deschideri: o deschidere principală (1120 m) și două deschideri laterale de 489,6 m pe malul Brăila și de 364,6 m pe malul Tulcea.
De o parte și de alta sunt prevăzute două viaducte de acces în lungime de câte 110 m fiecare. Drumul principal va avea două benzi pe sens și va lega județul Brăila de județul Tulcea, iar drumul de legătură spre Măcin va avea o bandă pe sens, în lungime de 4,3 km. În rest, vor fi realizate intersecții giratorii, 33 de poduri, podețe, pasaje și o stație de taxare.