Companiile românești care intenționează să se listeze la Bursa de Valori București, pe Piața Reglementată sau AeRO, au posibilitatea să acceseze, din 7 iunie 2024, fonduri nerambursabile care acoperă costurile aferente derulării unei oferte publice sau a unui plasament privat și ulterior, admiterii la tranzacționare, anunță Bursa printr-un comunicat de presă.
Valoarea totală a sprijinului financiar se ridică la 38,2 milioane de euro, iar o companie poate atrage maximum 300.000 de euro pentru a acoperi costurile cu procesul de listare pe Piața Reglementată, respectiv 70.000 de euro pentru piața AeRO. Proiectele de finanțare pot fi depuse până în 2025, din 7 iunie 2024 până în 31 mai 2025.
„Bursa este o parte importantă a economiei naționale și reprezintă, alături de sectorul bancar, cea mai important sursă de finanțare a companiilor locale. Ne bucură sprijinul pe care autoritățile îl acordă dezvoltării pieței de capital prin lansarea celui de-al doilea apel de proiecte menit să susțină companiile să se listeze la bursă.”, a declarat Radu Hanga, Președintele Bursei de Valori București.
„De la începutul anului am avut la Bursa de Valori București trei listări de companii care au atras de la investitorii din piață, prin oferta publică și plasamentul privat derulate, peste 140 de milioane de euro. Investitorii de la bursă, atât cei instituționali cât și cei de retail, și-au arătat deja disponibilitatea și interesul de a finanța companiile care doresc să se listeze la bursă sau care emit alte tipuri de instrumente financiare pentru a atrage capitalul necesar dezvoltării businessului. Apelul de proiecte lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene vine într-un moment de dezghețare a pieței listărilor și sperăm ca sprijinul nerambursabil acordat prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență să ajungă la cât mai multe companii”, a declarat Adrian Tănase, CEO Bursa de Valori București.
Apelul de proiecte „Listarea la bursă a întreprinderilor” se adresează companiilor românești cu capital majoritar privat și este de tip necompetitiv, cu depunere continuă, până în 31 mai 2025.
Solicitările de finanțare sunt evaluate după principiul „primul venit, primul servit”. În cadrul apelului pot fi finanțate costurile directe, parte a procesului tehnic de atragere de capital: servicii juridice, audit financiar și consultanță financiar-contabilă, costurile intermediarilor și ale instituțiilor pieței, costurile legate de promovarea ofertelor publice, precum și achiziția de servicii de consultanță pentru raportul de sustenabilitate și rating ESG. De asemenea, companiile își pot acoperi costurile indirecte asociate prezenței pe piața de capital, respectiv formarea profesională necesară managementului și angajaților pe următoarele teme: guvernanță corporativă, reglementări de transparență bursieră și reglementări privind abuzul de piață, implementarea standardelor de raportare ESG, relația cu investitorii.
Valoarea finanțării alocate reprezintă un procent de maxim 70% din cheltuielile eligibile, dar nu mai mult de 8% din valoarea subscrierilor la acțiunile nou emise în urma unei oferte publice inițiale primare, a unei oferte mixte sau a unui plasament privat. Diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului şi ajutorul financiar nerambursabil acordat reprezintă contribuţia proprie a beneficiarului sau cofinanțarea cheltuielilor eligibile.
Apelul de proiecte „Listarea la bursă a întreprinderilor” este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat . Bugetul total disponibil este de 38,27 milioane euro, din care 34,77 milioane euro finanțați din Mecanismul de redresare și reziliență și 3,5 milioane euro din bugetul de stat, reprezentând valoarea TVA nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile. Este al doilea apel de proiecte care sprijină atragerea de capital prin mecanismele pieței de capital și listarea la bursă a întreprinderilor românești lansat de MIPE, în cadrul PNRR. Primul asemenea proiect a fost derulat în martie-aprilie 2023.