Finanţare europeană pentru construirea Centurii oraşului Aleşd, proiect transferat de la CNAIR la Consiliul Judeţean Bihor. Termene mai scurte şi mai puţine contestaţii la licitaţiile autorităţilor locale

Varianta Aleşd Bihor Sursa Foto : CJ Bihor

Construirea Centurii oraşului Aleşd din judeţul Bihor va beneficia de finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020, investiţia pentru finanţarea şoselei cu o lungime de 6 kilometri fiind estimată la 120 de milioane lei, din care contribuţia europeană nerambursabilă 85%, reprezentând aproape 90 de milioane lei, potrivit unui comunicat al Companiei de Drumuri.

Centura oraşului Aleşd, pe traseul DN 1 Cluj Napoca – Oradea, are o lungime de 6 kilometri, profil 2×1 şi cuprinde 3 poduri. Termenul de execuţie este de 15 luni de la emiterea ordinului de începere, ceea ce va permite finalizarea lucrărilor până la sfârşitul anului 2023, pe exerciţiul financiar POIM.

„COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Solicitant, a elaborat și depus în data de 10.08.2021, Aplicația de Finanțare pentru proiectul “Varianta de ocolire a orasului Aleşd” în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Obiectiv Specific OS 2.2 Apel de proiecte pentru DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII RUTIERE – proiecte noi de investiţii, Operațiunea– Creşterea accesibilităţii zonelor cu o conectivitate redusă la infrastructura rutieră a TEN-T. Obiectivul general al proiectului îl reprezintă îmbunatăţirea mobilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor, în vederea stimulării dezvoltarii economice durabile – prin fluidizarea traficului, decongestionarea traficului în zonele tranzitate”, anunţă CNAIR.

Centura Aleşd, alături de Drumul Expres Oradea – Arad, centurile Beiuş, Arad Est şi Sibiu Sud reprezintă exemple pentru descentralizarea în transporturi: proiecte transferate de la Compania de Drumuri (CNAIR) la autorităţile locale, în cazul variantei de ocolire Aleşd, Consiliul Judeţean Bihor. Avantajele descentralizării s-au văzut în cazul procedurii pentru documentaţia tehnică (Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic) necesară drumului de mare viteză Oradea – Arad, termenele fiind mai scurte şi nici nu s-au depus contestaţii. Licitaţia lansată în februarie, iar contractul a fost semnat pe 1 iulie. 

Potrivit măsurătorilor de trafic, prin Aleşd circulă zilnic 12.000 de autovehicule, traficul de tranzit urmând să fie deviat pe noua centură. Consiliul Judeţean Bihor a lansat luna trecută licitaţia pentru proiectarea şi execuţia centurii, iar ofertele pot fi depuse până pe 6 septembrie. Vor fi, totodată, îmbunătățite condițiile de confort și siguranță, iar poluarea generată de traficul intens de pe DN1 (E60) și DN1H va scădea semnificativ. Va fi diminuat și disconfortul locuitorilor de pe traseu. Centura intersectează și drumul județean DJ 764 Beiuș  – Aleșd și îl descarcă de traficul greu cu mărfuri provenind de la două fabrici din zonă, menţionează CJ Bihor.

Centurile Arad Est, Beiuş şi Sibiu Sud, alte proiecte de infrastructură de transport transferate la autorităţile locale

Descentralizarea în transporturi a fost facilitată anul trecut, atunci când Guvernul a dat OUG 101/2020 care a reprezentat o premieră pentru că a permis autorităţilor locale să preia proiecte de la „Centru”, practic de la diverse Companii Naţionale, de ex. CNAIR, CFR sau CNI- Compania Naţională de Investiţii. Singura excepţie: Regiunea Bucureşti- Ilfov.

Pe lângă Drumul Expres Oradea – Arad, CJ Bihor a preluat de la CNAIR şi varianta ocolitoare Ştei – 27 km. Alte parteneriate semnate între CNAIR şi autorităţile locale sunt pentru Centurile Arad Est, Beclean, Mediaş şi Sibiu Sud.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: