Final de eră: Constructorul european Airbus livrează ultimul exemplar din avionul super-jumbo A380 către Emirates (Reuters)

A380 airbus emirates Foto: Wikipedia

Constructorul aeronautic european Airbus livrează joi ultimul exemplar din avionul super-jumbo A380 către compania aeriană Emirates din Dubai, un moment care marchează punctul final al unui program care a durat 14 ani şi a dat Europei un simbol recunoscut mondial dar care nu a reuşit să devină şi un succes comercial, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.

Cel mai mare avion de pasageri din lume, cu până la 544 de locuri şi un un preţ de catalog de 436 milioane de dolari, Airbus A380 a fost lansat în 2007 însă viitorul său a fost afectat de decizia principalului client, compania Emirates, care şi-a redus comenzile, de la 162 iniţial până la 123 de aparate.

Producţia de avioane A380 s-a încheiat după ce au fost construite 272 de aparate, comparativ cu peste 1.000 de exemplare cum se prognoza la un anumit moment.

Airbus, un conglomerat format din mai multe entităţi separate din Marea Britanie, Franţa, Germania şi Spania, a decis încă din 2019 că va pune capăt programului A380 în 2021, pe măsură ce companiile aeriene se îndreaptă spre avioanele cu două motoare şi un consum mai mic de combustibil, precum Boeing 787 sau Airbus A350.

Evenimentul de joi în care va fi livrat ultimul A380 va fi unul discret, printre motive fiind şi restricţiile COVID dar şi pentru că zilele acestea Airbus îşi concentrează acţiunile de PR pe avantajele pentru mediu ale avioanelor mai mici. Situaţia contrastează cu evenimentul de prezentare a primului A380, în anul 2005, când liderii europeni au asistat la un spectacol de lumini cu ocazia prezentării uriaşului avion.

Emirates Airlines este de departe cel mai mare cumpărător de avioane A380 cu 123 de aparate în flota sa şi crede în continuare în capacitatea acestui model de a atrage pasageri. Chiar dacă nu vor mai fi construite alte A380, avioanele existente ale Emirates vor continua să zboare timp de mai mulţi ani, în timp ce alte companii aeriene au renunţat la A380 în perioada pandemiei.

Numeroasele inovaţii oferite de A380, precum duşurile in-flight, au făcut senzaţie în presă, dar nu s-au tradus şi în vânzările necesare pentru a continua producţia de A380. O problemă cu A380 este că avionul a fost conceput în anii 1990, când cererea pentru călătoriile cu avionul era în creşterea, iar piaţa din China părea sa ofere un potenţial nelimitat. Însă primul exemplar din acest avion a fost livrat clientului abia în 2007, cu doi ani mai târziu decât calendarul convenit iniţial. Iar în 2008, când Emirates a luat în primire avioanele sale A380 a izbucnit criza financiară mondială, ceea ce i-a determinat pe analişti să îşi revizuiască prognozele cu privire la cererea pentru avioane mari.

Ulterior, constructorul american Boeing a reuşit să atragă comenzi pentru noul său avion revoluţionar 787 Dreamliner, care permitea un consum mai redus de carburant, urmat de Airbus cu modelul similar A350.

Cu toate acestea, preşedintele Airbus, Tim Clark, refuză să accepte punctul de vedere al scepticilor care spun că zilele avioanelor de mari dimensiuni echipate cu patru motoare, cum este A380, sunt numărate în condiţiile în care scaunele avioanelor devin o marfă ca oricare alta. “Nu împărtăşesc deloc acest punct de vedere… Şi cred că există un loc pentru A380. Tehnocraţii şi contabilii spun că avionul nu era adecvat scopului. Acest punct de vedere nu este împărtăşit şi de publicul călător care iubeşte acest avion”, a spus recent Tim Clark la o conferinţă.

Singapore Airlines a fost prima companie care a operat modelul de avion A380. De departe cel mai mare client pentru acest model este Emirates cu un număr total de 123 de avioane A380 comandate. Alte companii, precum Deutsche Lufthansa AG, Malaysian Airlines şi Air France, şi-a redus comenzile iniţiale şi au început să-şi retragă avioanele cu două punţi.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: