Chiar dacă piața globală a jucăriilor a stagnat anul trecut, Lego a contracarat tendința, crescându-și veniturile la aproape 8 miliarde de dolari, relatează BBC. Compania a evoluat mult dincolo de cărămizi și minifigurine, lansând o serie de filme, emisiuni TV, jocuri video și aplicații mobile și a dezvoltat o gamă de jocuri adresată adulților. Privind în viitor, cele mai mari oportunități de creștere sunt în “joaca digitală”, în special jocurile. Dar pe măsură ce se extinde, Lego se confruntă și cu o provocare din ce în ce mai mare – ce să facă în privința impactului său asupra mediului. Directorul executiv al Lego, Niels B Christiansen, vorbește într-o discuție cu BBC despre planurile companiei, dar și despre stilul de leadership. “Există elemente ale comportamentului copiilor care sunt cu adevărat benefice pentru leadership”, spune șeful unei afaceri de miliarde de dolari.
În interiorul fabricii Lego din Billund, Danemarca, rânduri de mașini de turnat produc piese minuscule din plastic, în timp ce roboții fac naveta prin atelier. Există mâini în formă de cupă, perechi de picioare verzi, roți mici negre și petale de flori colorate. În total, mii de combinații diferite de forme și culori, pe care designerii le refolosesc în moduri noi și inventive pentru a realiza cele mai noi seturi de joacă. Anul acesta vor fi produse zeci de miliarde de astfel de cărămizi și piese.
Numele “LEGO” este o abreviere a cuvintelor daneze leg godt, care înseamnă “joacă-te bine”, iar în centrul său se află cărămida iconică, un bloc de construcție de bază care se îmbină între ele și care a rămas practic neschimbat de când a fost brevetat pentru prima dată în 1958. În prezent, compania spune că produce peste 15 900 de tipuri diferite de cărămizi.
După vânzări explozive în timpul pandemiei Covid-19, piața mondială a jucăriilor, în valoare de 109 miliarde de dolari (84 miliarde de lire sterline), se confruntă cu noi obstacole, cum ar fi concurența cu jocurile video, reducerea cheltuielilor de consum și scăderea ratei natalității la nivel mondial.
Niels B Christiansen s-a alăturat Lego în calitate de director general în 2017, la ceea ce era deja cel mai mare producător de jucării din lume, și a continuat ascensiunea firmei, depășind în vânzări conglomeratul japonez de jocuri video Bandai Namco și marile corporații americane de jucării și divertisment Hasbro și Mattel.
Chiar dacă piața globală a jucăriilor a stagnat anul trecut, Lego a contracarat tendința, crescându-și veniturile la aproape 8 miliarde de dolari (6 miliarde de lire sterline). El a condus expansiunea digitală a firmei, menținându-și în același timp puterea în domeniul jocurilor fizice.
Producătorul de jucării are cea mai mare răspândire pe piețele din SUA și Europa, dar firma a pătruns în China, unde are acum peste 500 de magazine, precum și în Orientul Mijlociu și Asia Pacific. Acum a pus ochii și pe India.”Nu suntem foarte bine cunoscuți aici, dar sperăm că peste 10 sau 20 de ani va fi cu totul altceva”, spune Christiansen.
Dar pe măsură ce se extinde, Lego se confruntă și cu o provocare din ce în ce mai mare – ce să facă în privința impactului său asupra mediului. Cercetările efectuate de specialiștii în protecția mediului de la Universitatea Plymouth din Regatul Unit, de exemplu, estimează că blocurile Lego pot avea nevoie de 100-1.300 de ani pentru a se descompune în ocean.Piesele de plastic Lego pierdute în mare de pe un cargo în 1997 continuă, de asemenea, să ajungă pe plajele din Regatul Unit după mai bine de două decenii.
Christiansen spune că Lego a investit în materiale noi și speră să înlocuiască multe dintre produsele sale cu alternative fără petrol. “Anul acesta, ne propunem ca o parte semnificativă a produselor noastre să fie fabricate cu o bună parte din materiale provenind din baze nefosile”, spune el. “Va fi o călătorie, dar până în 2032, vom ajunge acolo.”
Printre cele mai vândute produse se numără teme de producție proprie, precum Lego City și Ninjago, și colaborări precum Star Wars și Harry Potter. “Jumătate din ceea ce facem sunt propriile noastre IP-uri [proprietate intelectuală]”, explică Christiansen, în timp ce cealaltă jumătate sunt mărci licențiate de la alte companii.”
Compania a curtat cu succes și adulții, cu gama sa “18+” de machete de clădiri și flori, valorificând o tendință mai largă, așa-numita “kidult”, despre care Frederique Tutt, analist la firma de cercetare de piață a comportamentului consumatorilor Circana, a declarat pentru BBC că este condusă de nostalgie.
Cu toate acestea, Lego a evoluat mult dincolo de cărămizi și minifigurine, lansând o serie de filme, emisiuni TV, jocuri video și aplicații mobile. Privind în viitor, cele mai mari oportunități de creștere sunt în “joaca digitală”, în special jocurile. “Acolo își petrec copiii timpul și acolo își găsesc interesul”, spune Christiansen, adăugând că, în opinia sa, Lego este “poziționată în mod unic” pentru a oferi un nou tip de “joc hibrid”.
Lego își produce propriile jocuri video și a încheiat parteneriate cu platformele extrem de populare Minecraft, Roblox și Fortnite. Între timp, o serie de supereroi pe ecran, cu corpuri de bloc și capete ovale iconice, sunt rezultatul colaborărilor cu Marvel și DC. Un film Focus Features, care va fi lansat în octombrie, ilustrează povestea de viață a cântărețului și producătorului american Pharrell Williams în Lego animat.
Întrebat dacă există aspecte ale jocului pe care le introduce în stilul de conducere, CEO-ul detaliază: “Modelul nostru de leadership, pe care îl numim terenul de joacă al leadershipului, pentru că și noi credem că joaca este importantă în leadership și, de fapt, l-am modelat după copii. Există elemente ale comportamentului copiilor care sunt cu adevărat benefice pentru leadership. De exemplu, concentrarea. Vă puteți vedea copilul stând pe podea și fiind foarte concentrat pe construirea unui model Lego. De asemenea, a fi curios cu privire la ce ar putea fi făcut diferit și a pune toate întrebările pentru a deveni mai înțelept. Și apoi curajul, pentru că învățarea înseamnă să fii curajos și să devii mai bun.
Acum, de asemenea, ne jucăm cu adevărat, iar asta se învârte în jurul campusului nostru Lego. Este un mediu foarte jucăuș. Cred că este important dacă vrei să creezi aceste experiențe fantastice de joacă. Trebuie să fie o parte din noi, să permitem și jocul și să avem asta ca parte din ceea ce suntem. Dacă nu am face asta, nu am putea servi copiii în mod corect”, consideră Christiansen.
Acesta spune că și în sala noastră de consiliu există cărămizi Lego pe masă, astfel încât oamenii pot construi chiar și acolo. “În fiecare an, acordăm fiecărui angajat două zile plătite integral, în care să meargă să se joace. Așadar, avem multe inițiative care încurajează joaca”, a spus Christiansen.
Interviul integral AICI