Oricine cumpără un ou de ciocolată în acest an poate observa două lucruri: nu numai că este mult mai scump, dar este și mai mic. Anul trecut, un ou de Paște de lux cu trufe Maltesers putea fi cumpărat în Waitrose cu 8 lire sterline, iar acum costă 13 lire sterline, potrivit grupului de consumatori britanic Which? Un ou de Paște Terry’s de ciocolată portocalie cu mini ouă s-a micșorat cu 30 g, iar un ou mare de ciocolată cu lapte Mars a scăzut de la 252 g la 201 g, scrie Financial Times.
Nu doar ouăle de Paște sunt din ce în ce mai mici și mai scumpe. Așa-numita „shrinkflation” (o micșorare a gramajului unui produs, dar păstrarea prețului inițial, măsură luată de producători în urma inflației mari) afectează economiile și consumatorii din întreaga lume și atrage furia politicienilor de pe ambele maluri ale Atlanticului.
Președintele american Joe Biden a criticat companiile din cauza „prețurilor exagerate” și a micșorării produselor în discursul său despre starea Uniunii, afirmând că „firmele producătoare de gustări cred că nu veți observa când vă vor cere la fel de mult pentru o pungă de aceeași mărime, dar cu mai puține chipsuri în ea”.
El a țintit apoi Snickers, spunând că acum există batoane cu „10% mai puține Snickers în ele”. Mars, producătorul Snickers, a negat afirmația.
Senatorul american Bob Casey a propus o lege de prevenire a micșorării inflației, care a primit sprijinul lui Biden, care ar încerca să limiteze această practică pe fondul percepției publice că firmele se folosesc de inflația ridicată pentru a-și mări marjele de profit.
În Franța, ministrul de finanțe Bruno Le Maire a calificat contracția ca fiind o „înșelătorie” care dăunează consumatorilor. Țara a solicitat aprobarea UE pentru o propunere de lege care ar obliga supermarketurile să eticheteze produsele ale căror volume au fost reduse cu o anumită valoare.
„Cumpărătorii se așteaptă ca deciziile de stabilire a prețurilor să fie luate într-un mod etic”, a declarat Jon Hauptman, fondatorul firmei specializate în comerțul cu amănuntul al produselor alimentare Price Dimensions. „Atunci când văd un produs pentru care volumul a fost redus, iar prețul este același, dă impresia că ceva este ascuns. Oamenii se gândesc: „Doamne, cineva încearcă să profite de mine””.
Un raport privind micșorarea cantităților publicat în decembrie de biroul lui Casey a indicat cifrele Biroului de Statistică a Muncii care arată că gustările, dulciurile și guma de mestecat și înghețata se numără printre categoriile de alimente cele mai afectate de acest fenomen. Alte produse, cum ar fi materialele de curățare, au fost de asemenea afectate.
Dar creșterea istorică a prețurilor la cacao înseamnă că producătorii de ciocolată sunt deosebit de susceptibili să apeleze la micșorarea prețurilor ca modalitate de a transfera costurile. Contractele futures de cacao de la New York au depășit săptămâna aceasta pragul istoric de 10.000 de dolari pe tonă, mai mult decât dublându-se de la începutul anului și triplându-se din mai 2023.
Unii producători de ciocolată încearcă să înlocuiască ingredientele pentru a reduce costurile. În cazul tabletelor de ciocolată solide, în special a celor cu un anumit procent de cacao, acest lucru este dificil. Dar pentru alte produse, cum ar fi biscuiții acoperiți cu ciocolată, companiile pot înlocui grăsimea de cacao cu un compus care include un ulei vegetal, care este „o fracțiune din cost”, potrivit lui Andrew Moriarty de la Mintec, companie de consultanță.
„Știu sigur, de la unii comercianți cu care vorbesc, că solicitările din partea clienților lor pentru un compus în locul ciocolatei explodează în acest moment”, a spus el. Alte substituiri includ utilizarea laptelui praf ieftin în loc de grăsimea de lapte anhidru, mai scumpă.
Consumatorii se pot aștepta, de asemenea, să vadă mai multă ciocolată albă și aerată pe rafturile supermarketurilor în acest an. Relansarea Wispa de către Cadbury s-a întâmplat după o penurie de boabe de cacao în 2007 și 2008, care a lăsat stocurile scăzute.
Aceste tactici nu trec neobservate de consumatori. Creșterea prețurilor ajunge în cele din urmă să scadă vânzările.
Gilles Rouvière de la Syndicat du Chocolat, o asociație franceză din industrie care reprezintă 70 de mărci, printre care se numără ciocolatierii Nestlé, Ferrero și Lindt, a declarat că producătorii fac tot posibilul pentru a proteja consumatorii de creșterea costurilor. În timp ce prețurile la cacao au crescut cu peste 130% între ianuarie 2023 și februarie 2024, costul produselor de ciocolată din supermarketurile franceze a crescut cu doar 11% în 2023, a spus el.
Cu toate acestea, impactul deplin al actualelor prețuri foarte mari la cacao încă nu s-a repercutat asupra ciocolatierilor. „În mod realist, Paștele va fi mai scump anul acesta”, a spus Moriarty, „dar prețul ciocolatei pentru restul anului, va fi îngrozitor”.