Facturile la gaze vor fi mai mari în această lună, după ce tarifele de distribuție s-au majorat cu 19%

gaze, aragaz, foc Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Consumatorii de gaze urmează să achite de luna aceasta facturi la gaze care includ tarife de distribuție majorate în medie cu 19%, așa cum au fost aprobate de Autoritatea de Reglementare (ANRE), transmite Asociația Energia Inteligentă.

Pentru cel mai mare operator de distribuție gaze naturale din România, tarifele au fost majorate cu 24,1%. Această majorare vine după alte majorări stabilite de ANRE pentru aceste tarife de distribuție gaze: cu 11% în anul 2022 și cu 52,2% în anul 2023. Astfel, în 3 ani am avut o dublare a tarifului de distribuție pentru acest operator.

Această creștere a tarifelor se datorează în special „gratuitățiilor” introduse în anul 2020 prin Legea 155/2020, care modifică vechea lege a energiei electrice și gazelor, mai precis racordarea gratuită la rețeaua de distribuție a gazelor naturale.

Asociația amintește că avertiza într-o analiză că gratuitatea duce avantaje, dar și riscuri. Analiza arăta că prin această lege se vor „socializa costurile cu racordarea noilor consumatori la rețeaua de gaze naturale prin tariful de distribuție, încălcarea principiului eficienței economice stipulat în Legea 123/2012, generarea premiselor pentru creșterea bazinului de clienți vulnerabili și costuri suplimentare suportate de client în factura energetică”.

Conform Asociației, costurile asociate cu gratuitatea procesului de racordare la rețeaua de distribuție a gazelor naturale pentru unii consumatori sunt disipate în factura tuturor clienților din rețeaua de distribuție respectivă, prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale.

În plus, este posibil ca mulți clienți casnici, furați de ”mirajul” racordării gratuite să solicite acest lucru, însă racordarea cu titlu gratuit a clienților casnici nu este însoțită însă și de asumarea unei obligații din partea acestora și pentru a consuma gaze. Această situație va genera costuri adiționale pentru clientul final, întrucât rentabilitatea unei rețele de distribuție scade invers proporțional cu volumele care nu sunt vehiculate prin conductele sale.

Un alt efect negativ al racordării gratuite la rețeaua de gaze poate fi creșterea numărului consumatorilor vulnerabili. Calitatea de vulnerabil presupune, apriori, faptul că beneficiază deja de o formă de alimentare cu energie, dar nu poate, din considerente eminamente materiale, să suporte costurile cu factura energetică. Un proces intensiv de racordare cu titlu gratuit a clienților doritori nu vine în sprijinul clienților vulnerabili, ci dimpotrivă, creează premisele majorării acestei categorii de clienți la nivel național prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale, explicată mai sus.

Tratamentul discriminatoriu între consumatorii casnici deja racordați la sistemul de distribuție al gazelor naturale și cei care doresc să se racordeze cu titlu gratuit poate fi o altă problemă a racordării gratuite a noilor consumatori. Să luam în considerare situația paradoxală în care o conductă de distribuție realizată integral pe banii unui consumator, anterior intrării în vigoare prevederilor noului ordin ANRE, va fi utilizată gratuit de noul consumator. Vechiul consumator se va regăsi în ipostaza de a achita parțial (prin tarif) și costurile cu racordarea utilizată de noii clienți racordați.”

Prima tendință ar fi să dăm vina pe operatorii de distribuție, doar că aceștia au aplicat legile și reglementările făcute de instituțiile statului, și care au determinat costuri făcute pentru unii consumatori, să fie plătite de alții consumatori.

Asociația Energia Inteligentă atrăgea atenția cu 3 ani în urmă că ”racordarea gratuită” nu este pentru ”bieții oameni din mediul rural, care se încălzesc cu lemne, așa cum se vehiculează, este un proiect pentru ”băieții deștepți” care au construit ”haotic” în zona periurbană sau firmele de casă, care urmează să încaseze banii pe proiectare și execuția rețelelor de gaze din Programul Anghel Saligny.”

Recomandările Asociației Energia Inteligentă pentru Guvernanți, în anul 2020, desprinse din Analiza realizată în octombrie 2020 erau:
• ”o strategie intensivă de racordare a sectorului rezidențial ar trebui să fie pusă în aplicare doar în zonele în care nu există alternativă energetică dovedită rentabilă din punct de vedere economic” – astfel nu se ajungea să se construiască mii de km de conducte care stau goale sau aproape goale, dar care produc costuri care sunt achitate de toții consumatorii României prin mărirea de tarife;
• ”valorificarea superioară a gazelor naturale prin corelarea politicii curente de dezvoltare a rețelei de transport și distribuție cu o strategie de relansare a industriei care utilizează acest tip de resursă ca materie primă (în special industria chimică și petrochimică)” – ar fi evitat astăzi dependența masivă de importurile de îngrășăminte și alte produse specifice, creând valoare adăugată și reducând presiunea pe creșterea taxelor și a impozitelor ;
• ”dezvoltarea unor capacități de producție a energiei electrice pe bază de gaze naturale, în regim de cogenerare și trigenerare” – ar fi permis în această vară și în anii următori să se evite situațiile la limită prin care trece sistemul electroenergetic.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: