EXCLUSIV Un impozit pe cifra de afaceri încurajează companiile să plece din România / Creșterea impozitelor se va traduce prin creșterea prețului – Sebastian Metz, șeful Camerei de Comerț Româno-Germană

Sebastian Metz Sursa foto: AHK

Un impozit pe cifra de afaceri ar avea un impact ”foarte negativ” deoarece ar reduce competitivitatea economiei românești și ar încuraja migrarea marilor companii către alte țări din UE, a declarat într-un interviu pentru G4Media și Economedia Sebastian Metz, șeful Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană. El a fost întrebat care ar fi impactul unei astfel de măsuri, despre care guvenrul discută constant în ultimele luni.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

”Creșterea impozitelor se va traduce prin creșterea costurilor bunurilor/serviciilor, ceea ce, în final, va afecta consumatorii finali. De asemenea, creșterea taxelor va afecta bugetul companiilor pentru investițiile viitoare, întrucât majoritatea companiilor și-au stabilit deja planul de afaceri și strategiile pentru anul următor, fără a lua în calcul impactul unei astfel de taxe/majorări a taxelor curente”, a mai spus Metz.

El a dat și soluții pentru echilibrarea deficitului bugetar – printre care accelerarea proiectelor de investiții finanțate din fonduri UE și renunțarea la companiile de stat care produc constant pierderi.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Interviul integral cu Sebastian Metz, director general Camera de Comert si Industrie Romano-Germana:

Rep: V-a contactat vreun reprezentant al guvernului sau al unui minister despre intenția de a introduce un impozit pe cifra de afaceri?
Sebastian Metz: În ceea ce privește impozitul pe cifra de afaceri, au existat mai multe știri în mass-media, neexistând un proiect de lege oficial cu privire la normele care reglementează punerea în aplicare a acestei taxe. Bineînțeles că un astfel de subiect este de mare interes pentru membrii AHK și pentru întregul mediu de afaceri și urmărim îndeaproape fiecare informație publicată, în special declarațiile factorilor de decizie politică, dintre care unele pot avea mai degrabă un impact negativ asupra mediului de afaceri.

Taxa pe vânzări nu prezintă o noutate, fiind subiect de dezbatere de mult timp în mass-media. Dar, încă o dată, este absolut necesar ca efectele măsurilor fiscale asupra României ca amplasament investițional și de afaceri și impactul asupra companiilor cu sediul în România să fie analizate foarte atent și discutate transparent cu mediul de afaceri.

Deși înțelegem necesitatea unei reforme fiscale care să vizeze creșterea veniturilor statului, reducerea cheltuielilor și colectarea optimă a taxelor, considerăm că măsurile discutate în prezent pentru reducerea deficitului bugetului de stat sunt nesustenabile. Un impozit pe cifra de afaceri, de exemplu, ar avea un impact foarte negativ în opinia noastră, deoarece ar reduce competitivitatea economiei românești.

Rep: Cum ar afecta mediul de afaceri un impozit pe cifra de afaceri de 1%?
Sebastian Metz: De obicei, pentru investitori, unul dintre criteriile pe care se bazează atunci când aleg țările în care să investească este cadrul fiscal, iar lipsa de predictibilitate în acest domeniu poate avea un impact negativ asupra comunității de afaceri din România. Această incertitudine, lipsa de claritate legislativă și de transparență afectează în mod direct procesele decizionale, deoarece nu putem planifica în mod rezonabil resursele sau estima bugetele. În plus, în lipsa unui studiu de impact, nu știm în ce măsură impozitul pe cifra de afaceri va afecta dezvoltarea afacerilor și creșterea economică.

Sunt îngrijorat de impactul pe care îl poate avea această măsură asupra companiilor, deoarece, spre deosebire de impozitul pe profit, care presupune ca o companie să fi obținut profit, impozitul pe cifra de afaceri înseamnă că și companiile care nu obțin profit trebuie să plătească impozit. De exemplu, în unele sectoare de activitate, este practic obligatoriu pentru companii să aibă ca obiectiv o cifră de afaceri ridicată pentru a beneficia de efectele de scară. În mod normal, aceste companii au o marjă de profit mică. O impozitare a cifrei de afaceri ar aduce aceste societăți în pierdere.

Un alt exemplu sunt companiile de cercetare și dezvoltare, un sector pe care România încearcă să îl dezvolte și să atragă invetiții deoarece creează o valoare adăugată mare. Aceste companii nu se concentrează pe obținerea de profit. Impozitarea cifrei de afaceri ar face ca aceste companii să își reducă activitățile de cercetare și dezvoltare în România din cauza impozitării nefavorabile.

Logica introducerii unui astfel de impozit omite reacția companiilor, care vor fi încurajate să își migreze activitățile în alte țări din UE, fapt care contribuie la slăbirea potențialului de creștere a economiei românești.

Rep: Ce spun companiile membre AHK despre această propunere?
Sebastian Metz: Companiile noastre membre sunt foarte îngrijorate. Așa cum am afirmat deja, considerăm că impozitarea cifrei de afaceri este inegală, neproporțională și că, pe termen lung, va reduce substanțial investițiile în România.

În prezent, în România sunt active peste 9500 de companii cu capital german din diverse branșe (servicii, producție, comerț, construcții, furnizare de energie și apă, deșeuri, etc,.), iar până în 2021 acestea au realizat în România investiții de peste 12 mld. euro.

AHK România a realizat un sondaj în perioada 13 februarie – 17 martie 2023, pentru a avea o imagine de ansamblu asupra afacerilor / investițiilor companiilor germane. În ceea ce privește investițiile, 40% dintre companii au răspuns că își vor crește investițiile în următoarele 12 luni (2022: 25%), în timp ce 24% dintre companiile intervievate au fost mai prudente și au planificat sume mai mici de investiții (2022: 20% ).Cu toate acestea, nu suntem în măsură să confirmăm că procentul total de 64% dintre companiile care intenționau să realizeze investiții suplimentare în România ar mai fi aplicabil și acum, în contextul dezbaterilor recente privind noile măsuri fiscale.

Impozitarea cifrei de afaceri este o practică aproape inexistentă în țările dezvoltate, iar în puținele cazuri în care a fost pusă în aplicare, aceasta vizează doar 1-2 sectoare, nu întreaga economie. Din informațiile publice reiese că impactul semnificativ asupra bugetului de stat provine din TVA, contribuțiile la asigurările sociale și alte taxe. Prin urmare, este posibil ca implementarea unei astfel de măsuri (impozit de 1% pe cifra de afaceri) să nu conducă la o creștere substanțială a veniturilor care să îmbunătățească deficitul bugetar actual, însă nu cunoaștem sumele reale, deoarece nu a fost publicat niciun studiu de impact.

Creșterea impozitelor se va traduce prin creșterea costurilor bunurilor/serviciilor, ceea ce, în final, va afecta consumatorii finali. De asemenea, creșterea taxelor va afecta bugetul companiilor pentru investițiile viitoare, întrucât majoritatea companiilor și-au stabilit deja planul de afaceri și strategiile pentru anul următor, fără a lua în calcul impactul unei astfel de taxe/majorări a taxelor curente.

Rep: Mai mulți miniștri acuză marile companii multinaționale de „optimizare fiscală”, scoțând o parte din profiturile lor din țară și transferându-le către companiile-mamă. Care este răspunsul dumneavoastră la aceste acuzații?
Sebastian Metz: Aceste acuzații circulă în mass-media de mai mult timp, dar de fiecare dată fără o justificare reală în spate. În contextul actual al mediului fiscal global și având în vedere evoluțiile recente ale legislației fiscale a UE (de exemplu, punerea în aplicare a Pilonului 2, ATAD II și a directivelor UE DAC6/DAC7), autoritățile se concentrează în mod clar pe substanța tranzacțiilor, pe normele de combatere a evaziunii fiscale și pe transparența fiscală.

Există audituri fiscale periodice și audituri fiscale antifraudă pentru marii contribuabili, precum și pentru contribuabilii cu risc ridicat, care monitorizează afacerile fiscale ale acestor companii, iar în cadrul fiscal actual, care este din ce în ce mai transparent, există, din punctul meu de vedere, puțin loc pentru scheme sofisticate de transfer al profiturilor în străinătate.

Mai mult, companiile multinaționale se bazează pe experiența globală a companiilor-mamă și realizează investiții în România finanțate de companiile din grup, care altfel nu ar fi fost făcute; creează centre de excelență în cercetare și dezvoltare și depun eforturi susținute pentru a obține o performanță financiară bună, de aceea consider că astfel de acuzații nu sunt susținute de o analiză corectă și de fapte reale. Mai mult, ar trebui să analizăm întregul impact al acestor investiții străine: creează oportunități de angajare pentru cetățenii români, achiziționează bunuri și servicii de la alți furnizori locali, utilizează materii prime disponibile în România etc.

Rep: Care sunt sugestiile AHK cu privire la măsurile fiscale?
Sebastian Metz: România trebuie să rămână atractivă pentru investitorii privați și să demonstreze stabilitate și predictibilitate, pentru a fi un candidat viabil pentru aderarea la Schengen și la OCDE. Din punctul nostru de vedere, toate aceste măsuri care circulă în mass media fără discuții calitative prealabile cu mediul de afaceri afectează negativ imaginea României ca țară stabilă și atractivă în fața companiilor care operează în România și a potențialilor investitori.

În general, statul ar trebui să analizeze în ce măsură astfel de măsuri de reducere a costurilor pot reduce efectiv deficitul public. O soluție mai sustenabilă și cu impact pe termen lung ar fi cu siguranță reducerea cheltuielilor publice, de exemplu, ajustarea cheltuielilor bugetare prin reducerea personalului administrativ inutil și eliminarea pensiilor speciale.

Alte măsuri ar putea fi:

Consolidarea capacităților administrative și digitale ale ANAF;
Dezinvestiții în active care nu sunt utilizate în mod eficient – de exemplu, privatizarea anumitor investiții care sunt generatoare de pierderi și care sunt susținute în mod substanțial prin sprijin de stat;
Măsuri mai concrete de abordare a sectoarelor cu potențial de fraudă fiscală – mai multe inițiative de audit fiscal la diverse categorii de operatori economici, digitalizarea și aplicarea fermă a măsurilor electronice (de exemplu, plăți electronice în loc de plăți în numerar);
Sprijinirea creșterii economice – o mai bună monitorizare a lucrărilor de infrastructură în curs, o mișcare mai rapidă a proiectelor de investiții finanțate din fonduri UE;
Asigurarea anumitor scutiri/facilități pentru companiile/multinaționale care își relochează activitatea în alte zone decât marile orașe, ceea ce va contribui la dezvoltarea celor mai mici comunități din mediul rural, concentrându-se pe zonele de investiții care ar aduce o valoare mai mare economiei.

Comentarii

  1. Ne descurcam cu SRI S.A. . Nu ne e frica de Bauhaus.

    Tentatia incepe acolo unde procentele de profit se termina. Romania e Paradis Fiscal, momentan.

    1%, nu se roseste nici obrazul.

    Restul sa dea bon ca-i ia mama drq.

  2. Hai sa facem testul si sa vedem cum pleaca firmele din Romania, mai ales supermarketurile. Chiar sunt curios! Normal ca nu le convine marilor firme, dar e singura solutie cat de cat corecta, ca sa nu mai fac jonglerii cu profiturile. M-am saturat ca IMM sa imi ia pielea de pe mine, iar marile firme, cu profituri uriase, sa nu fie atinse de nimeni, cand acolo sunt banii multi.

  3. Firmele românești au o cifră de afaceri de cca 1000 miliarde lei .
    Profit mediu cca 5%
    Impozit pe profit : 1000×0,05×0,16 = 8 miliarde
    Firmele străine au o cifră de afaceri similară de cca 1000 miliarde lei.
    Profit mediu 2,5% , jumătate față de firmele românești . Te-ai aștepta ca firmele străine să aibă un profit mai mare , management superior , etc. , etc ..
    Impozit pe profit : 1000×0,025×0,16 = 4 miliarde
    Deci firmele străine plătesc jumătate impozit pe profit față de cele românești.
    Dacă nu le vor conveni impozitul de 1% pe cifra de afaceri nu ii obligă nimeni să rămână in România. Nu pleacă câinii de la măcelărie.

  4. In OECD media impozitului pe profit pentru companii este de 25%, iar pe dividende de 30%. Ar trebui sa nu va mai tavaliti atat pe jos, chiar si marite taxele la 16% si respectiv 8%, acestea sunt cu mult mai jos decat in Germania de unde este domnul asta. Daca o companie nu face profit de ani de zile este mai sanatos sa fie inchisa, iar resursele umane si materiale pe care le consuma sa fie preluate de alte companii mai profitabile. Cat despre privatizarea companiilor de stat care produc pierderi, nici in Germania sau in Franta CFR-urile lor pierd bani si necesita subventii in fiecare an, dar sunt necesare pentrul mersul general al economiei. Privatizarea cailor ferate nu a dat rezultate. Unde sunt private, in UK, SUA, Canada, caile ferate sunt un dezastru. Celelalte companii cu pierderi, cele pe carbuni de exemplu, se vor inchide treptat in cel mult 7 ani. Nu se pot inchide mai repede pentru ca Romania ar intra in black-out, trebuie construite reactoarele nucleare si mai multe regenerabile ca sa le inchizi.

  5. Alt ticălos vândut pe doi lei și pentru care serviciile noastre nu au nimic de spus. 1% pe cifra de afaceri este prea puțin. Trebuie pus 1,5% și toate firmele vor aplauda și nu va pleca nimeni din țară.

    • Normal ca vor aplauda mai Vasile, ca taxa asta tu o sa o platesti in pretul pe servicii si produsele de la raft.

  6. Pliiiz, plecati. Dar nu oricum, luati cu voi si pe TOTI tradatorii de neam si de tara chiar daca s-ar depopula RO. Faceti la voi sodoma si gomora, furt, minciuni, trafic de influenta (a se citi lobby), haos, droguri, inegalitati, prostitutie, si lasati-ne pe noi cu Hristos, Maica Domnului, sfinti, eroi, pamant si cate bogatii or mai ramas.
    Mergeti, ca vine judecara si odata cu ea si Judecatorul…nu scapa nimeni de Vama, ce credeti ?

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.