EXCLUSIV Avertismentul operatorilor de transport: Ruperea acordului pentru transportul cerealelor va pune presiune pe România / ”Costurile vor crește semnificativ, timpul de tranzit se va dubla, punctele de trecere a frontierelor se vor bloca, Portul Constanța va fi invadat de camioane”

Portul Constanta Sursa foto: www.portofconstantza.com

Ruperea acordului pentru transportul cerealelor în Marea Neagră va pune presiune suplimentară pe infrastructura rutieră din România, dar și pe Portul Constanța, deja aglomerat din cauza camioanelor cu cereale ucrainene, într-un moment în care se încarcă pe nave și recolta românească, avertizează Federația Operatorilor Români de Transport (FORT). Vârful de sezon va fi atins în aproximativ două săptămâni, a declarat pentru G4Media Viorel Panait, președintele operatorilor portuari din Constanța, care a adăugat că în acest moment se iau măsuri convenite cu Comisia Europeană pentru îmbunătățirea timpilor de tranzit.

Anul trecut, în ciuda acordului de transport al cerealelor ucrainene pe Marea Neagră, camioanele din Ucraina așteptau și câte o săptămână să treacă granița, iar o cursă România-Odesa-Constanța putea dura și două săptămâni. Zile întregi de așteptare au fost înregistrate și la încărcarea cerealelor pe nave, în Portul Constanța.

Încheiat în iulie anul trecut cu Rusia, acordul a creat un coridor protejat în Marea Neagră pentru a permite reluarea exporturilor din trei porturi ucrainene, blocate până în acel moment. Astfel, Ucraina a reușit să exporte aproape 30 de milioane de tone de cereale și produse alimentare.

Nu este clar dacă mai este posibilă expedierea de cereale pe mare în acest moment. Printre riscurile pe care asigurătorii ar trebui să le ia în considerare s-ar număra prezenţa navelor marinei ruseşti în apele Mării Negre şi a minelor maritime plutitoare. Fără această înțelegere, riscurile pe care și le asumă navele care ancorează în porturile ucrainene este foarte mare, iar majoritatea proprietarilor de nave se vor feri de astfel de transporturi sau vor mări excesiv costurile, potrivit directorului de operaţiuni de la grupul danez de shipping NORDEN, Christian Vinther Christensen, citat de Reuters.

Presiuni pe infrastructura rutieră

Infrastructura rutieră rămâne de bază în acest moment, deoarece transportul pe cale ferată implică importante provocări logistice. Ecartamentele căilor ferate din Ucraina sunt diferite de cele din Uniunea Europeană, iar trenurile ucrainene nu pot trece granița, motiv pentru care marfa trebuie transferată.

”Cu trenul durează foarte mult, transbordarea mărfii e mai complicată, Portul Constanța încă nu e pregătit așa cum trebuie pentru a prelua volume mai mari pe feroviar. Pe șosea, anul trecut dura până la 12 zile să pleci cu camion din România, să încarci undeva în jurul orașului Odessa și să te întorci până la Constanța sau la granița cu Bulgaria. Am avut și situații de 14 zile. Tranzitul punctului de frontieră putea să dureze și cinci-șapte zile. Nu se știa niciodată când treci, cum treci”, a explicat Augustin Hagiu, președinte FORT, pentru G4Media.

Pe lângă creșterea timpului de tranzit, transportul rutier implică costuri semnificativ mai mari și blocarea punctelor de frontieră, deja supraaglomerate, a declarat pentru G4Media Mihaela Șerban, membră FORT și manager al unei case de expediții pentru transportul cerealelor.

”Fluxurile ce pot fi urmate în cazul acestei măsuri radicale, nu pot fi decât transportul rutier până în Portul Constanța și apoi plecarea mai departe pe cale maritimă, caz în care, costurile vor crește semnificativ, timpul de tranzit se va dubla, punctele de trecere a frontierelor se vor bloca, iar presiunea va fi pusă pe același Port Constanța, prin care la momentul acesta este exportată recolta românească din acest an”, a declarat Mihaela Șerban.

Portul Constanța va atinge vârful de trafic în două săptămâni

Anul trecut, mărfurile ucrainene au ajuns în portul Constanța, în principal, pe barje – de la Reni și Ismail, pe cale ferată și rutieră, a explicat pentru G4Media, Florin Vizan, directorul Portului Constanța. ”Rutele respective au fost deja eficientizate – vamă, control sanitar, poliție, etc, și, în aceste condiții, vor fi utilizate în continuare de transportatori”, a adăugat oficialul.

Momentul nu este însă prielnic. Și agricultorii români exportă recolta în această perioadă. La intrarea în port se formează sistematic cozi cu sute de tiruri care se întind pe autostrada A2. ”Într-un port deja supraaglomerat, vom avea o invazie de camioane ce vor aduce cereale din Ucraina și vor îngreuna traficul și așa foarte anevoios. Capacitățile de transport feroviar sau fluvial sunt și ele reduse la minimum având cauza principală, tot campania agricolă ce este în desfășurare în acest moment”, a avertizat Mihaela Șerban.

De la începutul anului, traficul de mărfuri ucrainene derulat prin portul Constanța a fost de 10,16 milioane tone, din care 7,5 milioane tone sunt cereale. Florin Vizan a dat asigurări că portul va face față provocărilor. ”Aceste cantități de mărfuri tranzitate prin portul Constanța sunt importante, dar nu influențează decisiv capacitatea de operare a portului Constanța. Într-adevăr, în această perioadă a campaniei agricole, activitatea operațională a portului Constanța este mai aglomerată, pe toate modurile de transport, dar gestionăm această situație și evităm orice blocaje”, a spus Florin Vizan.

Vârful de sezon va fi atins, cel mai probabil în următoarele două săptămâni, a declarat Viorel Panait, motiv pentru care se iau măsuri urgente convenite cu Comisia Europeană, pentru îmbunătățirea timpilor de tranzit. ”Contextul general este de îngrijorare, toată lumea a fost interesată de îmbunătățirea timpilor de tranzit și de a sprijini acest flux de marfă”, a rezumat Viorel Panait atmosfera de la ultima întâlnire organizată de Comisia Europeană, la care au participat autorități și operatori din toate țările implicate în procesul de transport al cerealelor ucrainene. Una dintre măsuri este trecerea la proceduri electronice simplificate de tranzit, care să reducă procesul de la 48 de ore, la 30 de minute. Mai sunt avute în vedere creșterea capacității de tranzitare în vămile Siret și Giurgiulești, îmbunătățirea condițiilor de acostare pentru reducerea perioadei de preluare a barjelor și managementul cozilor de camioane.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.