Etichetele cu sistemul nutriscore se extind în Franța la bricolaj, sport și jucării/ În România, acest tip de etichetare a fost interzis de ANPC

Etichetă Nutriscore în MegaImage - sursa LantulAlimentar Foto: Etichetă Nutriscore în MegaImage - sursa LantulAlimentar

Etichetarea cu sistemul Nutri-score pentru alimente este cunoscută în prezent de 9 din 10 francezi și mai mult de jumătate dintre ei și-au schimbat cel puțin unul dintre obiceiurile de cumpărare datorită acestuia, scrie TF1. În plus, tot mai multe sectoare adoptă și ele acest sistem de evaluare, care să îi ajute pe consumatori să aleagă produse mai puțin dăunătoare pentru sănătate sau pentru planetă.

De exemplu, în perioada premergătoare Crăciunului, King Jouet a propus o scală de evaluare a “gradului de eco-responsabilitate” al produselor sale. Retailerul de jucării a conceput un “scor al jucăriilor” cu ajutorul Ecomaison, organizația ecologică aprobată de guvern pentru sortarea și reciclarea obiectelor și materialelor de uz casnic.

În primăvara anului trecut, Leroy Merlin, principalul lanț de magazine de bricolaj din Franța, a lansat, de asemenea, Indexul casei, un indice care reflectă impactul social și de mediu al produselor sale. De asemenea, se vorbește despre generalizarea eco-score-ului în sectorul textil, mai mulți comercianți francezi adoptând deja această abordare. Decathlon, de exemplu, acordă un rating de mediu pentru două treimi din produsele sale, în timp ce Okaïdi face același lucru pentru aproximativ o sută de produse.

Dar sunt aceste sisteme de rating fiabile? “Dacă etichetarea nu este armonizată, există riscul ca consumatorii să fie pierduți, ca criteriile să nu fie aceleași, ca grilele să nu fie echivalente, iar consumatorii să treacă de la o marcă la alta și să judece complet greșit produsul”, explică Laura Bokobza, fondator și director al LBK Consulting. Ideal ar fi, așadar, ca guvernul să intre în posesia acestor clasificări și să le certifice validitatea, așa cum se întâmplă deja în cazul alimentelor și cum este pe cale să se întâmple în cazul textilelor, scriu jurnaliștii francezi.

Un Nutri-score mai dur este iminent

Cert este că acest sistem de etichetare, al cărui scop este de a ghida consumatorii în alegerea lor de a cumpăra “mai sensibil”, este imitat în numeroase sectoare, deoarece și-a dovedit utilitatea, mai notează TF1. De exemplu, nouă din zece francezi cunosc în prezent eticheta Nutri-score de pe produsele alimentare, care prezintă puncte de la verde la roșu cu literele de la A la E, și mai mult de unul din doi și-au schimbat chiar cel puțin unul dintre obiceiurile de cumpărare datorită acesteia, potrivit unei evaluări făcute de guvern în 2021. Acest lucru este evidențiat de faptul că vânzările tind să crească pentru produsele cu un rating bun și, dimpotrivă, tind să scadă pentru cele cu un rating slab.

Metoda sa de calcul se va schimba de la sfârșitul anului 2023, pentru a ține mai bine cont de cunoștințele despre alimente și sănătate. “Acest nou algoritm va spori eficiența Nutri-Score în clasificarea alimentelor și băuturilor în conformitate cu principalele recomandări alimentare ale țărilor europene”, au declarat într-un comunicat de presă comun autoritățile din domeniul sănătății și alimentației din mai multe dintre țările vizate, printre care Franța și Germania. Întâmplător sau nu, în condițiile în care această abordare mai dură intră în vigoare la 1 ianuarie 2024, unele produse au fost deja lipsite de acest marcaj.

Faptul că un produs este ecologic nu este unul dintre criteriile utilizate pentru stabilirea Nutriscore. Acesta este cazul, de exemplu, al companiei franceze Bjorg, producătoare de produse bio, care a eliminat deja etichetele nutriscore de pe produsele sale. În timp ce marca insistă că preferă acum Planet-score, asociația de consumatori UFC-Que-Choisir consideră că înăsprirea preconizată a cerințelor ar putea duce la scăderea mai multor scoruri ale Bjorg.

Sistemul Nutriscore, eliminat în România de ANPC

Etichetarea Nutriscore a fost folosită până de curând și în România, dar a fost interzisă de ANPC. Ordinul a fost dat anul trecut în noiembrie, iar magazinele au mai putut să afișeze etichetele respective până la 1 mai 2023.

Potrivit roaliment.ro, Nutri-Score este o etichetare care apare pe partea din față a ambalajului (FOPL), în stil semafor care utilizează o combinație de cinci culori și litere coordonate pentru a evalua cât de sănătos este un produs alimentar ambalat pe baza conținutului său de grăsimi, zahăr, sare și calorii per porție de 100 de grame sau mililitri. „A Verde” indică cea mai sănătoasă opțiune și„ E roșu” denotă cel mai puțin sănătos produs.

„Decizia României nu se bazează pe știință și sănătatea publică”, a declarat Serge Hercberg, fondatorul Nutri-Score, pentru Olive Oil Times. „Se bazează pe presiunea lobby-urilor. Poziția [ANPC] apare ca o negare a numeroaselor lucrări științifice care subliniază eficiența Nutri-Score în ceea ce privește sănătatea publică”, a adăugat el.

Oficialii ANPC au declarat că au impus interdicția adoptării Nutri-Score deoarece nu a fost aprobată pentru utilizare de către comercianții cu amănuntul din țară.

Interdicția aplicată de România seamănă cu o decizie a autorității italiene pentru protecția consumatorilor adoptată anul trecut, care a impus limitări severe asupra utilizării acestei etichetări, argumentând că Nutri-Score nu a putut informa cu exactitate consumatorii.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: