Cel mai important proiect pentru infrastructura navală pe care România îl derulează cu fonduri europene este ,,Fast Danube” prin care se vor asigura condiții de navigație pe Dunăre tot timpul anului, a anunțat, într-o conferință susținută în Portul Constanța, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Proiectul este comun cu partea bulgară, dar în timp ce România a finalizat Studiul de Fezabilitate, autoritățile de la Sofia înregistrează întârzieri și există riscul ca documentația tehnică să nu fie depusă la timp, în toamnă. Interesul strategic și comercial al României în relația cu Bulgaria este dragarea cât mai rapidă a Dunării, astfel încât transportul de marfă către Portul Constanța să se poată realiza fără piedici pe o durată cât mai mare a anului. De asemenea, Dunărea are și o importanță militară pentru România. Bulgaria, pe de altă parte, are interesul de a atrage cât mai mulți transportatori rutieri de marfă către porturile sale principale – Varna și Burgas, ambele în competiție regională cu Constanța.
,,Acest proiect care e pe CEF (n.r Connecting Europe Facility) și pe care trebuie să-l facem împreună cu bulgarii și să-l depunem în toamnă, octombrie-noiembrie este în stadiul următor: noi am terminat Studiul de Fezabilitate, colegii de la Sudul Dunării, nu. Stăm…Am avut nenumărate discuții cu ministrul bulgar al Transporturilor, sper să termine studiul. De ce e cel mai important, pentru că dincolo de operațiunile anuale de dragare a Dunării care se fac și acum, acest proiect Fast Danube rezolvă navigabilitatea Dunării pe tot parcursul anului pe o perioadă mult mai lungă. ” a precizat Grindeanu.
Săptămâna aceasta, Ministerul Transporturilor a publicat un Proiect de Hotărâre de Guvern prin care România va face lucrări de dragare și pe malurile Dunării din Bulgaria în punctele critice Batin, Belene, Breslian și Verdiam, operațiunile pentru eliminarea pragurilor de nisip care pot duce la eșuarea navelor fiind programate să dureze între 6 și 30 de zile. Lucrările de dragare se fac în regim de urgență din Fondul de Rezervă la dispoziția Guvernului și costă aprox. 10 milioane de lei, potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care l-a pregătit ministerul de resort. În urmă cu o săptămână, partea bulgară și-a dat acordul pentru ca România să efectueze intervențiile pentru dragare având în vedere scăderea semnificativă a debitului Dunării și a riscului major de întrerupere a navigației pe fluviu. Media multianuală a lunii iulie fiind de 5350 metri cubi/secundă iar debitele sunt în scădere spre doar 2000 de mc/s în aval de Porțile de Fier II. Tot din cauza nivelului scăzut, funcționarea BAC-ului la vama Bechet în județul Dolj a fost suspendată temporar, feribotul urmând să navigheze din nou doar când se pot asigura condițiile de navigație.