Autostrăzile Moldovei avansează în ritm de melc, cele 15 loturi de autostradă prinse la finanțare prin PNRR neavând nici măcar un șantier deschis, reclamă fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă. Este vorba despre cele 13 loturi ale Autostrăzii Moldovei A7 Ploiești – Pașcani (320 km) și cele 2 loturi de la capetele Autostrăzii Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț (A8). Totuși, pentru lotul de mijloc al Autostrăzii Ploiești – Buzău, asocierea româno-bulgară CONI-TRACE ar urma să intre în șantier pe 11 august, iar pentru primul lot, Ploiești – Mizil, ordinul pentru începere ar putea fi dat în câteva zile, posibil cu intrare în șantier de la sfârșitul lunii august sau început de septembrie. Anunțul lui Drulă vine după ce, luni, ministrul Grindeanu a anunțat lansarea în licitație a secțiunii Bacău – Pașcani și pregătirea pentru licitație a celei mai întârziate secțiuni, Focșani – Bacău de pe A7.
Drulă arată, într-o postare, că din cele 15 loturi ale autostrăzilor A7 și A8, în total aproximativ 380 de kilometri cu finanțare prin PNRR, 41% dintre contracte încă nu sunt lansate în licitație.
„Dincolo de anunțuri triumfaliste: autostrăzile Moldovei avansează în ritm de melc.
Nu se lucrează pe niciun metru de autostradă în Moldova – aceasta este realitatea cruntă pe care o desenează ministrul Sorin Grindeanu.
A7 – coloana vertebrală a Moldovei de la Pașcani la Ploiești – ar însemna 320km de autostradă de la nordul la sudul regiunii și este cel mai mare proiect rutier din TOATE PNRR-urile din TOATE statele Uniunii Europene.
Un proiect evaluat la 3 miliarde de euro – este mai mult decât a investit România în total în autostrăzi în ultimii 10 ani.
A8 – autostrada care traversează munții – cu sectoarele Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț are și ea finanțare în PNRR.
Cu toate acestea, 41% din aceste două autostrăzi NU sunt lansate în licitație și se îndepărtează pe zi ce trece de atragerea banilor din PNRR. Anul trecut am reușit cu eforturi uriașe de negociere să conving Comisia Europeană să finanțeze A7 Ploiești – Pașcani. La fel și sectoarele A8 dinspre Tg. Mureș și Tg. Neamț – Autostrada Unirii Moldova – Transilvania. A8 e o autostradă despre care s-a vorbit mult, s-au dat legi, au fost proteste, s-au făcut și desfăcut studii de fezabilitate, însă prima cărămidă reală a fost obținerea fermă a finanțării europene.
„Radiografia completă a tuturor blocajelor pe proiecte rutiere din Moldova:
- A7, coloana vertebrală a Moldovei de la Siret până la Ploiești
Pe primul tronson Ploiești – Buzău lansat în licitație de lucrări în iunie 2021 (acum 14 luni!) doar 2 din cele 3 loturi sunt contractate, însă nu au început lucrările în niciun punct.
Următorul sector până la Focșani a fost într-un final licitat în iarnă, dar nu avem niciun câștigător desemnat.
Mai departe, aproape 100 km din mega-proiectul A7 – PNRR pe sectorul Focșani – Bacău nu e licitat nici până azi, iar licitația pentru ultimul tronson între Bacău și Pașcani a fost lansată abia în această săptămână.
Iar pe ultimele sectoare Pașcani – Suceava – Siret proiectarea ar trebui să fie gata în această toamnă, însă sunt departe de a termina până și studiile de teren ce bat de luni de zile pasul pe loc, ce să mai vorbim despre proiectare sau obținerea acordului de mediu.
- Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni
Sectoarele de circa 60 km pe care le-am prins la finanțare în PNRR Tg. Mureș – – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț nu au acord de mediu, nu au studiu de fezabilitate finalizat și, drept urmare, nu au fost lansate licitațiile pentru lucrări.
Sunt cele mai avansate din întreaga autostradă A8, le-am lăsat anul trecut în același stadiu și doar din cauza incompetenței comasate la Ministerul Transporturilor nu avem azi licitate și contractate pentru lucrări primele tronsoane din A8 Moldova – Transilvania.
Pe tronsonul greu de munte dintre Miercurea Nirajului și Leghin investigațiile geotehnice de teren au fost abandonate și, în consecință, proiectarea e în pom.
De la Tg. Neamț la Iași și mai departe la granița cu Rep. Moldova nu sunt în stare Grindeanu cu ”experții” lui să aprobe nici măcar traseul final, deși conform contractului semnat în aprilie 2021 studiile de teren și proiectarea ar trebui să se apropie de final și să vorbim deja despre licitația de lucrări.
Trecerea graniței prin podul peste Prut de la Ungheni e și ea dată uitării, Sorin Grindeanu nefiind capabil să obțină un acord de mediu într-un an de zile pentru un singur pod”.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a cerut de mai multe ori, conducerii CNAIR să semneze până la sfârșitul anului cele 11 contracte rămase pe Autostrada Moldovei Ploiești – Pașcani, în timp ce oficialii PNL din Ministerul Transporturilor indică orizontul de desemnare (anunțare) a constructorilor până la sfârșitul anului.