Dominația Google pe piața reclamei în căutări, contestată de TikTok și un startup de inteligență artificială, care vor felii din piața de 300 de miliarde de dolari

google logo, companie tehnologie, motor cautare, gigant american Sursa foto: ID 28556994 © Bizoon | Dreamstime.com

TikTok, platforma video chineză, a început recent să permită companiilor să direcționeze reclamele în funcție de interogările de căutare ale utilizatorilor – o provocare directă la adresa activității principale a Google, arată o analiză Wall Street Journal. În ultimele decenii, gigantul tehnologic american a fost invincibil în această piață care reprezintă fundamentul activității sale economice. Acum, noile oferte pentru advertiseri, alimentate de creșterea inteligenței artificiale, amenință cvasi-monopolul Google.

Un alt exemplu e Perplexity, un startup de căutare AI susținut de Jeff Bezos, care vrea să introducă reclame la sfârșitul acestei luni în cadrul răspunsurilor generate de Inteligența Artificială. Până în prezent, Perplexity a obținut venituri în principal dintr-un abonament de 20 de dolari pe lună.

Noile inițiative se adaugă la presiunea exercitată asupra Google de ascensiunea Amazon.com, care a preluat o parte din bugetele anunțurile de căutare. Mulți consumatori încep căutările de produse pe platforma de comerț electronic, potrivit WSJ.

Potrivit firmei de cercetare eMarketer, cota Google pe piața americană a anunțurilor de căutare ar urma să scadă sub 50% anul viitor, pentru prima dată în ultimii zece ani.

Se așteaptă ca Amazon să dețină 22,3% din piață în acest an, cu o creștere de 17,6%, comparativ cu cota de 50,5% a Google și creșterea sa de 7,6%.

„Pentru prima dată, probabil în ultimii 15 ani, vom avea alternative viabile la Google”, a declarat Nii Ahene, un director cu experiență în domeniul publicității digitale.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: